
Lekcja pokazuje uczniom, że środowisko naturalne ma bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Uczniowie odkrywają, jak powietrze, woda, tereny zielone oraz klimat mogą sprzyjać zdrowiu lub mu szkodzić, oraz poznają skutki zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Dzięki pracy w grupach, grze edukacyjnej i quizowi typu prawda/fałsz uczą się rozpoznawać zależności: przyczyna – skutek zdrowotny – sposób ochrony. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i podejmowania prostych działań na rzecz środowiska, uświadamiając, że troska o przyrodę to jednocześnie troska o zdrowie własne i innych.

Projekt pozwala uczniom zgłębić temat uczuć i relacji – od zauroczenia, przez zakochanie, aż po różne oblicza miłości – oraz odróżnić je od popędu seksualnego. W pracy grupowej uczniowie losują tematy i formy prezentacji (np. plakat, scenka, quiz, komiks), a następnie opracowują krótkie projekty edukacyjne. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i twórczego wyrażania treści, a jednocześnie uczą, że rozumienie własnych emocji i odpowiedzialność w relacjach są kluczowe dla budowania dojrzałych więzi.

Projekt pozwala uczniom w atrakcyjnej i angażującej formie poznać zależności między myślami, emocjami, reakcjami ciała i zachowaniami. Dzięki pracy w grupach i podziałowi ról każda emocja staje się bohaterem wywiadu – ma swoje myśli, sygnały z ciała i charakterystyczne zachowania. Wspólne przygotowanie wystąpień rozwija kreatywność, współpracę i umiejętność krytycznego myślenia, a samo talk-show daje okazję do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Projekt uświadamia uczniom, że wszystkie emocje – zarówno przyjemne, jak i trudne – są naturalną częścią życia i niosą ważne informacje o nas samych.

Lekcja pokazuje uczniom, że środowisko naturalne ma bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Uczniowie odkrywają, jak powietrze, woda, tereny zielone oraz klimat mogą sprzyjać zdrowiu lub mu szkodzić, oraz poznają skutki zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Dzięki pracy w grupach, grze edukacyjnej i quizowi typu prawda/fałsz uczą się rozpoznawać zależności: przyczyna – skutek zdrowotny – sposób ochrony. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i podejmowania prostych działań na rzecz środowiska, uświadamiając, że troska o przyrodę to jednocześnie troska o zdrowie własne i innych.

Projekt pozwala uczniom zgłębić temat uczuć i relacji – od zauroczenia, przez zakochanie, aż po różne oblicza miłości – oraz odróżnić je od popędu seksualnego. W pracy grupowej uczniowie losują tematy i formy prezentacji (np. plakat, scenka, quiz, komiks), a następnie opracowują krótkie projekty edukacyjne. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i twórczego wyrażania treści, a jednocześnie uczą, że rozumienie własnych emocji i odpowiedzialność w relacjach są kluczowe dla budowania dojrzałych więzi.

Projekt pozwala uczniom w atrakcyjnej i angażującej formie poznać zależności między myślami, emocjami, reakcjami ciała i zachowaniami. Dzięki pracy w grupach i podziałowi ról każda emocja staje się bohaterem wywiadu – ma swoje myśli, sygnały z ciała i charakterystyczne zachowania. Wspólne przygotowanie wystąpień rozwija kreatywność, współpracę i umiejętność krytycznego myślenia, a samo talk-show daje okazję do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Projekt uświadamia uczniom, że wszystkie emocje – zarówno przyjemne, jak i trudne – są naturalną częścią życia i niosą ważne informacje o nas samych.
Ćwiczenia pamięci wzrokowej z figurami geometrycznymi i prostymi wzorami to gotowy scenariusz zajęć indywidualnych dla uczniów klas II–IV szkoły podstawowej. Zawarte w nim zabawy i zadania pomagają dzieciom rozwijać umiejętność zapamiętywania oraz odtwarzania układów graficznych, a przy tym angażują wzrok, ruch i słuch. Materiał sprawdzi się podczas pracy rewalidacyjnej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych czy terapii pedagogicznej. To praktyczne narzędzie, które w atrakcyjny sposób wspiera rozwój pamięci i koncentracji, jednocześnie dając uczniowi poczucie sukcesu.

Scenariusz pierwszych zajęć rewalidacyjnych z uczniem ze spektrum autyzmu w klasie IV to gotowe narzędzie, które pomoże nauczycielowi rozpocząć współpracę w sposób bezpieczny, przewidywalny i angażujący. Zawarte w nim karty pracy „Poznajmy się i ustalmy zasady” ułatwiają rozmowę, wspierają nazywanie mocnych stron i oczekiwań ucznia oraz umożliwiają wspólne wypracowanie jasnych reguł obowiązujących podczas kolejnych spotkań. Dzięki zastosowaniu prostych pytań, elementów rysunkowych i aktywnego udziału ucznia w ustalaniu zasad, nauczyciel buduje relację opartą na zaufaniu, wzmacnia poczucie sprawczości dziecka oraz rozwija jego umiejętności społeczne i komunikacyjne. Scenariusz zapewnia klarowną strukturę zajęć, minimalizuje nieprzewidywalność i pozwala od pierwszego spotkania tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy.

Jak nauczyć dziecko, że złość nie musi oznaczać krzyku ani płaczu? Jak wesprzeć ucznia w budowaniu konstruktywnych reakcji w sytuacjach frustracji i napięcia? Ten gotowy scenariusz zajęć indywidualnych pomoże nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi specjalnemu wprowadzić dziecko w świat samoregulacji w sposób bezpieczny, praktyczny i pełen empatii. Zajęcia opierają się na prostych technikach ruchowych, ekspresyjnym rysunku oraz ćwiczeniach z użyciem haseł bezpieczeństwa i scenek z pacynkami. Dzięki aktywnemu uczestnictwu i konkretnym zadaniom uczeń uczy się rozpoznawać sygnały z ciała, nazywać emocje oraz stosować alternatywne sposoby reagowania. Scenariusz zajęć stanowi wsparcie w pracy z uczniami, którzy przejawiają trudności w panowaniu nad emocjami – zwłaszcza z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD lub z zaburzeniami emocjonalnymi. Scenariusz może być z powodzeniem wykorzystywany także w rewalidacji indywidualnej i w działaniach terapeutyczno-wychowawczych.
Challenge’e internetowe to zjawisko, które od kilku lat szczególnie przyciąga uwagę dzieci i młodzieży. Wiele z nich ma charakter niewinnej zabawy, część może służyć dobrej sprawie – np. promując akcje charytatywne czy działania ekologiczne. Niestety, w sieci pojawiają się także wyzwania, które są niebezpieczne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych lub nawet zagrożenia życia. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie angażują się w takie działania? Wyzwania odpowiadają na ich naturalne potrzeby – akceptacji, przynależności do grupy i uznania. Rolą dorosłych jest zapraszanie młodzieży do otwartej rozmowy o tym zjawisku. Celem scenariusza jest pomoc uczniom w mechanizmów stojących za internetowymi wyzwaniami poprzez rozwój krytycznego myślenia.

W codziennym życiu wokół nas dzieje się bardzo dużo – rozmowy, muzyka, śmiech, zabawa. To wszystko jest wspaniałe, ale czasem nasz umysł i ciało potrzebują chwili, by się zatrzymać, odpocząć i poczuć spokój. Cisza jest jak mały skarb, który pomaga nam się zrelaksować, nabrać energii i poczuć się dobrze. W tej misji każde z dzieci zostanie Tropicielem Ciszy – odkrywcą, który potrafi znaleźć i docenić spokojne chwile. Będą uważnie słuchać, doświadczać i tworzyć swoją własną przestrzeń spokoju.

Współczesny uczeń szkoły podstawowej coraz częściej korzysta z internetu, gier online i mediów społecznościowych. Sieć daje wiele możliwości, ale jednocześnie stawia przed dziećmi wyzwania związane z ochroną danych osobowych i prywatności. Brak świadomości, czym są dane osobowe, w jakich sytuacjach mogą być zagrożone oraz jak je chronić, naraża młodych internautów na niebezpieczeństwa. Scenariusz zajęć „Ochrona prywatności w sieci – jak dbać o swoje dane osobowe?” został przygotowane w oparciu o metodę odwróconej lekcji, dzięki której uczniowie najpierw samodzielnie zapoznają się z podstawowymi informacjami online, a następnie podczas lekcji w szkole, pod opieką nauczyciela, wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Takie podejście wzmacnia odpowiedzialność ucznia za własny proces uczenia się, rozwija umiejętności współpracy oraz krytycznego myślenia. Scenariusz może być wykorzystany przez wychowawcę w klasie IV szkoły podstawowej jako narzędzie wspierające edukację w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa, ochrony danych i kształtowania odpowiedzialnych postaw w sieci.
Kontrakt klasowy to nie tylko spis zasad – to narzędzie, które angażuje uczniów we współtworzenie życia klasy i uczy odpowiedzialności za wspólnotę. W odróżnieniu od regulaminów narzucanych „z góry”, kontrakt daje poczucie sprawczości i sprawiedliwości, ponieważ powstaje w wyniku rozmowy, negocjacji i kompromisów. Zajęcia, których efektem będzie opracowanie kontraktu klasowego, mają wartość wychowawczą i edukacyjną – pozwalają dzieciom doświadczyć, że ich głos ma znaczenie, a wspólnie wypracowane reguły służą wszystkim.
Pierwsze tygodnie nauki w nowym roku szkolnym to dobry moment, aby wspólnie z uczniami ustalić zasady obowiązujące w klasie. Jasne reguły sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa, ułatwiają współpracę i pomagają rozwiązywać ewentualne konflikty. Ważne jest, aby zasady nie były narzucone odgórnie, lecz wypracowane razem z uczniami – wtedy stają się bardziej zrozumiałe i chętniej przestrzegane. Scenariusz zajęć integracyjnych „Ustalamy zasady w naszej klasie” pozwala dzieciom w sposób aktywny i twórczy zastanowić się, co sprzyja dobrej atmosferze, a co ją zakłóca. Dzięki zabawom ruchowym, pracy w grupach i elementom plastycznym uczniowie mają okazję do lepszego poznania siebie nawzajem, wyrażenia swoich potrzeb oraz stworzenia klasowego kontraktu, który stanie się punktem odniesienia w codziennym życiu szkoły.

Powrót po wakacjach dla przedszkolaków to czas adaptacji i ponownej integracji w grupie rówieśniczej. To naturalne procesy, na które wpływa zarówno przeróżne zmiany (skład dzieci, sala, przedmioty i meble, nowe treści dydaktyczne), jak i przerwa od przedszkolnej rutyny. Im młodsze dzieci, tym mniejsza zdolność do adaptacji. Dlatego warto poświęcić czas na działania integracyjne, budujące poczucie bezpieczeństwa w grupie.

Jak rozmawiać z dziećmi o zdrowym odżywianiu i pomóc im zrozumieć, dlaczego codzienna aktywność fizyczna, warzywa, woda i mądre wybory żywieniowe są tak ważne? Ten scenariusz to gotowy materiał do przeprowadzenia zajęć o piramidzie zdrowego żywienia w przedszkolu lub w klasach I–II szkoły podstawowej. Zawiera pomysły na angażujące zabawy, pracę z obrazkiem, ruch, grę dydaktyczną i wspólną refleksję. Dzieci nie tylko poznają grupy produktów spożywczych, ale także uczą się układać zdrowy talerz – w przenośni i dosłownie.

Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.

Zdrowy styl życia to podstawa dobrego samopoczucia i prawidłowego rozwoju dzieci. Niniejszy scenariusz zajęć ma na celu uświadomienie dzieciom, jak istotne jest codzienne podejmowanie zdrowych wyborów. Podczas zajęć uczniowie poznają zasady zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i higieny osobistej, ale również nauczą się, jak rozpoznawać zdrowe i niezdrowe nawyki w swoim codziennym życiu.

Zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej pt. „Mój przyjaciel policjant” mają na celu przybliżenie dzieciom zawodu policjanta w atrakcyjny i przystępny sposób. Poprzez bezpośrednie spotkanie z przedstawicielem tej profesji, wspólne zabawy ruchowe, piosenki i ćwiczenia praktyczne, dzieci poznają podstawowe obowiązki policjanta, jego umundurowanie oraz uczą się zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Scenariusz wspiera rozwój słownictwa, kształtuje postawy szacunku wobec pracy oraz utrwala znajomość numerów alarmowych. Zajęcia są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci przedszkolnych i mogą być realizowane zarówno w młodszych, jak i starszych grupach.

Dla nastolatków myślenie o przyszłości bywa stresujące. Ogrom możliwych wyborów wydaje się przytłaczać. Nie zawsze wiadomo, co wybrać i co zrobić, by marzenie stał się realnym celem. Planowanie własnego rozwoju jest jednak ważne dla uczniów szkół średnich, ponieważ pomaga im świadomie kierować swoją przyszłością. Kształtowanie umiejętności planowania nie musi jednak opierać się na dalekosiężnych, warunkujących przyszłość celach. Może dotyczyć spraw mniejszych i bardziej dostępnych. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej rozpoznać swoje mocne strony, zainteresowania i cele, co pozwala na późniejsze trafniejsze wybory edukacyjne i zawodowe. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności planowania.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.

W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kokardy na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kokardy, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.

Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.

Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

W codziennej pracy łatwo jest przypisać uczniowi etykietę „trudnego” – szczególnie, gdy jego zachowanie bywa prowokujące lub niespójne z oczekiwaniami dorosłych. Tymczasem za takim zachowaniem często stoją niewidoczne dla nauczyciela trudności – emocjonalne, rodzinne, rozwojowe. Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli w zmianie perspektywy: z oceniania na rozumienie. Uczestnicy będą pracować na autentycznych przykładach, ucząc się jak interpretować trudne zachowania jako komunikat o potrzebach, nie jako celową złośliwość. Poprzez analizę przypadków i pracę z językiem wychowawczym szkolenie rozwija empatię, refleksyjność i skuteczność reakcji wychowawczej.

Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Uczniowie z Ukrainy w polskich klasach oraz w oddziałach przygotowawczych mierzą się różnymi problemami, mają różne przeżycia, które rzutują na ich funkcjonowanie w szkole. Nauczyciele i asystenci nauczycieli mówiący w języku ukraińskim dokładają wszelkich starań, żeby wesprzeć uczniów, jednak to rodzice mają największy wpływ na funkcjonowanie dzieci. Poniższe informacje mają na celu pomóc ukraińskim rodzicom zaopiekować się dziećmi, stanowią wskazówki, które pomogą im zrozumieć pewne zachowania dzieci i ich powód oraz zauważyć niepokojące objawy, które wymagają zwrócenia się po pomoc do specjalistów. Informacje te może przekazać na zebraniu z rodzicami asystent nauczyciela, jeżeli rodzice nie rozumieją języka polskiego. Materiał przygotowano w języku polskim oraz ukraińskim. Dołączono także ankietę, której wypełnienie ułatwi nauczycielom planowanie pracy.
Rodzice często określani są mianem pierwszych doradców edukacyjno-zawodowych dzieci. To oni wybierają dla nich szkołę podstawową, zapisują na zajęcia pozalekcyjne i wspierają w wyborze szkoły ponadpodstawowej. Zapraszam do wykorzystania scenariusza spotkania z rodzicami poświęconego zapoznaniu ich ze strukturą systemu edukacji w Polsce i ścieżek kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.