Zajęcia rewalidacyjne mają na celu m.in. rozwijanie umiejętności społecznych uczniów z, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach. Podczas proponowanych zajęć uczestnik zajęć uczy się rozpoznawać i stosować zasady obowiązujące w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom czy miejsce pracy. Przestrzeganie zasad jest kluczowe nie tylko dla utrzymania porządku, ale również dla budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uczeń mógł zrozumieć znaczenie zasad i nauczyć się je stosować w praktyce poprzez analizę przypadków oraz symulacje sytuacyjne.
Adekwatne poczucie własnej wartości to ważny czynnik ochronny przed trudnościami emocjonalnymi. Dzieci, które znają swoje mocne strony i wierzą w swoje umiejętności, chętniej podejmują nowe wyzwania, budują silne relacje społeczne. Niskie poczucie własnej wartości niesie ze sobą ryzyko izolacji społecznej, rezygnacji z ważnych zadań, owocuje obniżonym nastrojem. Zadaniem scenariusza jest wsparcie już najmłodszych w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i rozwijaniu adekwatnego poczucia własnej wartości.
Dzień Postaci z Bajek to doskonała okazja, by uczniowie klas I-III odkryli wartości, jakie kryją się za postaciami ze znanych opowieści. Bohaterowie bajek przekazują ważne lekcje o odwadze, dobroci, ostrożności i lojalności. Zajęcia będą pełne inspirujących odkryć – dzieci nauczą się rozpoznawać pozytywne cechy bohaterów oraz przypisywać im wartości, które mogą wprowadzać w swoje życie. Dzięki temu uczniowie rozwiną umiejętność współpracy, słuchania i zrozumienia dla różnorodności, wzbogacając przy tym swoje doświadczenia o moc płynącą z bajkowych historii.
Zajęcia rewalidacyjne mają na celu m.in. rozwijanie umiejętności społecznych uczniów z, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach. Podczas proponowanych zajęć uczestnik zajęć uczy się rozpoznawać i stosować zasady obowiązujące w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom czy miejsce pracy. Przestrzeganie zasad jest kluczowe nie tylko dla utrzymania porządku, ale również dla budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uczeń mógł zrozumieć znaczenie zasad i nauczyć się je stosować w praktyce poprzez analizę przypadków oraz symulacje sytuacyjne.
Rozwijanie wyobraźni ma pozytywny wpływ na przygotowanie do nauki. Może być szczególnie przydatne dla uczniów z zaburzaniami ze spektrum autyzmu, ponieważ wspiera rozwój elastyczności myślenia, która często bywa utrudniona z powodu specyfiki funkcjonowania tych uczniów. Scenariusz jest przeznaczony dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu mają na celu wspieranie rozwoju wyobraźni oraz kształtowanie myślenia abstrakcyjnego, co jest niezbędne w procesie nauki, w tym w rozwijaniu umiejętności matematycznych.
Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.
Adekwatne poczucie własnej wartości to ważny czynnik ochronny przed trudnościami emocjonalnymi. Dzieci, które znają swoje mocne strony i wierzą w swoje umiejętności, chętniej podejmują nowe wyzwania, budują silne relacje społeczne. Niskie poczucie własnej wartości niesie ze sobą ryzyko izolacji społecznej, rezygnacji z ważnych zadań, owocuje obniżonym nastrojem. Zadaniem scenariusza jest wsparcie już najmłodszych w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i rozwijaniu adekwatnego poczucia własnej wartości.
Dzień Postaci z Bajek to doskonała okazja, by uczniowie klas I-III odkryli wartości, jakie kryją się za postaciami ze znanych opowieści. Bohaterowie bajek przekazują ważne lekcje o odwadze, dobroci, ostrożności i lojalności. Zajęcia będą pełne inspirujących odkryć – dzieci nauczą się rozpoznawać pozytywne cechy bohaterów oraz przypisywać im wartości, które mogą wprowadzać w swoje życie. Dzięki temu uczniowie rozwiną umiejętność współpracy, słuchania i zrozumienia dla różnorodności, wzbogacając przy tym swoje doświadczenia o moc płynącą z bajkowych historii.
Współcześni uczniowie żyją w świecie przepełnionym bodźcami i informacjami. Wielu z nich skarży się na kłopoty z koncentracją uwagi i trudności z zapamiętywaniem informacji. Dla młodego układu nerwowego życie w szybkim tempie i w intensywnym kontakcie z stymulującą elektroniką to wielkie wyzwanie. Nic dziwnego, że wraz ze zmęczeniem pojawia się osłabienie funkcji poznawczych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w procesie wzmacniania funkcji poznawczych takich jak pamięć, waga, myślenie i spostrzeganie oraz psychoedukacja w obszarze dbania o własny układ nerwowy
Każdego roku 8 września obchodzimy Dzień Marzyciela, święto, które zachęca do zatrzymania się na chwilę i spojrzenia w głąb siebie. To idealny moment, aby dać upust wyobraźni, pomyśleć o swoich najskrytszych pragnieniach i odważyć się marzyć o przyszłości. Dzieci w szczególności, dzięki swojej naturalnej ciekawości i kreatywności, są doskonałymi marzycielami, a ten dzień jest doskonałą okazją, aby te zdolności rozwijać i pielęgnować. Proponowane zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów, ale także wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez współpracę i wzajemne wsparcie. Uczniowie będą mieli okazję wspólnie stworzyć Krainę Marzeń, miejsce, w którym wszystkie ich pragnienia mogą się spełnić.
Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec.
Dojrzewanie to czas intensywnego budowania więzi w grupie rówieśniczej. Trudno jednak o stałość w grupie, w której każdy bardzo dynamicznie się zmienia. Dla nastolatków czas szkoły ponadpodstawowej to okres budowania własnej tożsamości, osobowości, poszukiwania punktu odniesienia w postaci podobnych do siebie rówieśników. To również lata rozwijania kompetencji interpersonalnych, które wykorzystujemy przez całe życie. Dobra integracja w grupie rówieśniczej to niezwykle cenny czynnik prawidłowego rozwoju społecznego uczniów. Celem scenariusza jest wsparcie uczniów w budowaniu spójnej, bezpiecznej grupy, w której współpraca to pozytywny i rozwijający proces.
Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.
Zdrowy styl życia to podstawa dobrego samopoczucia i prawidłowego rozwoju dzieci. Niniejszy scenariusz zajęć ma na celu uświadomienie dzieciom, jak istotne jest codzienne podejmowanie zdrowych wyborów. Podczas zajęć uczniowie poznają zasady zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i higieny osobistej, ale również nauczą się, jak rozpoznawać zdrowe i niezdrowe nawyki w swoim codziennym życiu.
Pierwsza pomoc to jedna z umiejętności, którą powinien opanować każdy. Właściwe przygotowanie uczniów do udzielania pierwszej pomocy nie tylko zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa, ale także rozwija poczucie odpowiedzialności za innych. Umiejętności te mogą życie, ale również budować w uczniach postawę troski o dobro wspólne i wzmacniać więzi. W trakcie zajęć przeprowadzonych z wykorzystaniem proponowanego scenariusza zajęć młodzi ludzie poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, takie jak ocenianie sytuacji, reagowanie na wypadki oraz współpraca ze służbami ratunkowymi. Wprowadzenie do tematu pomoże uczniom zrozumieć, jak wielkie znaczenie ma zasad udzielania pierwszej pomocy.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej do realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego. W czasie zajęć uczniowie poznają zawody związane ze sportem oraz opisują specyfikę pracy w tych zawodach. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy w małych grupach lub w parach, a także w pracy indywidualnej.
Z okazji dnia lekarza, który obchodzony jest 1 października, zachęcamy do przeprowadzenia z najmłodszymi uczniami zajęć poświęconych tej profesji. W scenariuszu wykorzystano bajkę oraz ćwiczenie wymagające sprawności manualnej, dlatego oprócz zdobycia informacji na temat zawodu lekarza, dzieci będą ćwiczyły motorykę małą. Ćwiczenie może zostać wykorzystane również na zajęciach przedszkolnych w grupach 5 i 6 latków.
W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kokardy na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kokardy, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.
Warsztat „Jak radzić sobie z roszczeniowymi rodzicami?” został opracowany z myślą o nauczycielach zatrudnionych we wszystkich typach szkół. Jego głównym celem jest zrozumienie zachowań roszczeniowych rodziców oraz poznanie skutecznych technik komunikacyjnych, które pozwolą na budowanie partnerskich relacji z rodzicami. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak rozpoznać i zrozumieć profil rodzica roszczeniowego, poznają techniki komunikacyjne, które ułatwią rozmowę i zredukują napięcia, a także nauczą się unikać typowych pułapek w kontaktach z rodzicami. W programie przewidziano zarówno wykłady, jak i ćwiczenia praktyczne.
Nauczyciele zakazują, a nastolatki sprzeciwiają się. Czy zawsze musimy stać po przeciwnej stronie? Czy istnieje szansa na porozumienie? Dowiedz się, jak rozmawiać z uczniami o zakazach metodą analizy transakcyjnej. Proponowane warsztaty pozwalają nauczycielom lepiej zrozumieć, dlaczego zakazy często spotykają się z oporem ze strony uczniów. Dzięki zajęciom nauczyciele będą potrafili lepiej identyfikować i rozumieć różne reakcje uczniów na zakazy, co pozwoli im skuteczniej reagować na trudne sytuacje i unikać eskalacji konfliktów. Praca w grupach, burze mózgów oraz odgrywanie scenek pozwolą nauczycielom w praktyce przećwiczyć nowe umiejętności i zyskać pewność w stosowaniu analizy transakcyjnej. Warsztaty stanowią również doskonałą okazję do wymiany doświadczeń między nauczycielami.
Dlaczego warto włączać przepraszanie w relację z uczniami? Jak wpisuje się ono w budowanie i wzmacnianie autorytetu nauczyciela? Jak przepraszać, aby być wiarygodnym? Na te i inne pytania próbują odpowiedzieć uczestnicy warsztatu.
Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Uczniowie z Ukrainy w polskich klasach oraz w oddziałach przygotowawczych mierzą się różnymi problemami, mają różne przeżycia, które rzutują na ich funkcjonowanie w szkole. Nauczyciele i asystenci nauczycieli mówiący w języku ukraińskim dokładają wszelkich starań, żeby wesprzeć uczniów, jednak to rodzice mają największy wpływ na funkcjonowanie dzieci. Poniższe informacje mają na celu pomóc ukraińskim rodzicom zaopiekować się dziećmi, stanowią wskazówki, które pomogą im zrozumieć pewne zachowania dzieci i ich powód oraz zauważyć niepokojące objawy, które wymagają zwrócenia się po pomoc do specjalistów. Informacje te może przekazać na zebraniu z rodzicami asystent nauczyciela, jeżeli rodzice nie rozumieją języka polskiego. Materiał przygotowano w języku polskim oraz ukraińskim. Dołączono także ankietę, której wypełnienie ułatwi nauczycielom planowanie pracy.
Rodzice często określani są mianem pierwszych doradców edukacyjno-zawodowych dzieci. To oni wybierają dla nich szkołę podstawową, zapisują na zajęcia pozalekcyjne i wspierają w wyborze szkoły ponadpodstawowej. Zapraszam do wykorzystania scenariusza spotkania z rodzicami poświęconego zapoznaniu ich ze strukturą systemu edukacji w Polsce i ścieżek kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.