Talk-show emocji. Projekt edukacyjny z edukacji zdrowotnej dla uczniów klas VII-VIII

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 14 października 2025

Projekt pozwala uczniom w atrakcyjnej i angażującej formie poznać zależności między myślami, emocjami, reakcjami ciała i zachowaniami. Dzięki pracy w grupach i podziałowi ról każda emocja staje się bohaterem wywiadu – ma swoje myśli, sygnały z ciała i charakterystyczne zachowania. Wspólne przygotowanie wystąpień rozwija kreatywność, współpracę i umiejętność krytycznego myślenia, a samo talk-show daje okazję do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Projekt uświadamia uczniom, że wszystkie emocje – zarówno przyjemne, jak i trudne – są naturalną częścią życia i niosą ważne informacje o nas samych.

Grupa docelowa Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 5, punkt 1: [uczeń] omawia zależność między emocjami, myślami a objawami fizycznymi i zachowaniem.
 Cel ogólny Rozwijanie świadomości emocjonalnej poprzez zrozumienie zależności między myślami, emocjami, objawami fizycznymi i zachowaniem oraz kształtowanie postawy akceptacji wobec wszystkich emocji jako naturalnej części życia człowieka.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • omawia, jakie myśli towarzyszą różnym emocjom;
  • wskazuje objawy fizyczne związane z przeżywaniem emocji;
  • rozpoznaje zachowania wynikające z określonych emocji;
  • prezentuje swoją wiedzę w kreatywnej formie (wywiad, scenka);
  • współpracuje w grupie, przyjmując określoną rolę i odpowiadając za jej realizację.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Jak działamy. Łańcuch reakcji
  • załącznik nr 2. Schemat zachowania – sytuacje do analizy
  • załącznik nr 3. Nazwy emocji do losowania
  • załącznik nr 4. Pytania naprowadzające dla reporterów
Czas trwania Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 96% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 14 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy