Projekt pozwala uczniom w atrakcyjnej i angażującej formie poznać zależności między myślami, emocjami, reakcjami ciała i zachowaniami. Dzięki pracy w grupach i podziałowi ról każda emocja staje się bohaterem wywiadu – ma swoje myśli, sygnały z ciała i charakterystyczne zachowania. Wspólne przygotowanie wystąpień rozwija kreatywność, współpracę i umiejętność krytycznego myślenia, a samo talk-show daje okazję do dyskusji i wymiany spostrzeżeń. Projekt uświadamia uczniom, że wszystkie emocje – zarówno przyjemne, jak i trudne – są naturalną częścią życia i niosą ważne informacje o nas samych.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział 5, punkt 1: [uczeń] omawia zależność między emocjami, myślami a objawami fizycznymi i zachowaniem.
|
Cel ogólny
|
Rozwijanie świadomości emocjonalnej poprzez zrozumienie zależności między myślami, emocjami, objawami fizycznymi i zachowaniem oraz kształtowanie postawy akceptacji wobec wszystkich emocji jako naturalnej części życia człowieka.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- omawia, jakie myśli towarzyszą różnym emocjom;
- wskazuje objawy fizyczne związane z przeżywaniem emocji;
- rozpoznaje zachowania wynikające z określonych emocji;
- prezentuje swoją wiedzę w kreatywnej formie (wywiad, scenka);
- współpracuje w grupie, przyjmując określoną rolę i odpowiadając za jej realizację.
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Jak działamy. Łańcuch reakcji
- załącznik nr 2. Schemat zachowania – sytuacje do analizy
- załącznik nr 3. Nazwy emocji do losowania
- załącznik nr 4. Pytania naprowadzające dla reporterów
|
Czas trwania
|
Lekcja wprowadzająca, 1-2 tygodnie pracy grupowej oraz lekcja podsumowująca
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 96% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 14 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.