Proponowane świąteczne ćwiczenia logopedyczne dedykowane są przede wszystkim uczniom, którzy w terapii utrwalają poprawną wymowę głosek tzw. szeregu syczącego [s, z, c, dz] na poziomie wyrazu. Ciekawe zadania, zawierające atrakcyjną grafikę nawiązującą do Bożego Narodzenia, uatrakcyjnią przebieg terapii seplenienia i pozwolą wprowadzić świąteczny nastrój w gabinecie logopedy.
„Głoski na wesoło”to zestaw kart pracy stworzony z myślą o ćwiczeniu percepcji słuchowej oraz rozwoju umiejętności językowych u dzieci. Zadania takie jak liczenie głosek w słowach, wycinanie i dopasowywanie obrazków do odpowiednich kategorii czy tworzenie łańcuchów wyrazów, pozwalają dzieciom na rozwijanie analizy i syntezy słuchowej. Ćwiczenia wspierają rozwój mowy, koncentracji i motoryki małej, jednocześnie wprowadzając element nauki poprzez zabawę.
Sylabowe zagadki to zestaw kart pracy stworzony z myślą o rozwijaniu umiejętności językowych i percepcyjnych u dzieci. Dzięki różnorodnym zadaniom, takim jak dzielenie wyrazów na sylaby, dopasowywanie obrazków do odpowiednich kategorii sylabicznych oraz kolorowanie kratek zgodnie z liczbą sylab w słowie, dzieci mogą w sposób przystępny i angażujący ćwiczyć analizę i syntezę słuchową. Materiał doskonale wspiera rozwój mowy, koncentracji oraz motoryki małej, oferując przy tym ciekawą formę nauki poprzez zabawę.
Uczniowie z zaburzeniami funkcji słuchowych bardzo dobrze słyszą poszczególne dźwięki, jednak zakłócony jest u nich proces analizy i syntezy słuchowej, gorsza jest pamięć i uwaga słuchowa, co powoduje trudności dziecka w opanowaniu prawidłowej techniki czytania i pisania. Ćwiczenia z dzieckiem mogą zminimalizować ryzyko pogłębiania się trudności w czytaniu i pisaniu, niwelując problemy dyslektyczne. Pobierz zestaw kart pracy usprawniających percepcję słuchową.
Proponowany zestaw kart pracy zawiera ćwiczenia skoncentrowane na wzbogaceniu słownictwa oraz rozwijaniu umiejętności konstruowania wypowiedzi uczniów. Proponowane karty pracy zawierają ćwiczenia ukierunkowane na określanie związków między przedmiotami a ich funkcjami, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz poszerzanie słownictwa poprzez dopasowywanie czasowników i przymiotników do ilustrowanych obrazków. Ilustracje nie tylko przyciągają uwagę, ale także ułatwiają zrozumienie i interpretację treści. Korzystanie z tych materiałów pozwoli na przeprowadzenie skutecznych ćwiczeń, które mają na celu poprawę zdolności werbalnych, rozwijanie zdolności opisowego myślenia oraz stymulowanie kreatywności uczniów.
Trzy rodzaje zabaw do nauki i utrwalania sylab z użyciem makaronów. Do ich przeprowadzenie konieczne będzie przygotowanie następujących, łatwo dostępnych materiałów: jabłko lub kajzerka makaron typu muszelki flamaster permanentny makaron typu rurki/penne materiał sypki (piasek, sól, kasza lub inny) patyczki do szaszłyków słoik lub mała plastikowa butelka bez folii lub przezroczysty pojemnik załącznik lub ręcznie zrobiona karta z sylabami (wyrazy: czekoladka, temperówka, balony, długopis, nożyczki, mandarynka).
Karta pracy zawiera ćwiczenie służące usprawnianiu percepcji wzrokowej (w tym pamięci wzrokowej) oraz doskonaleniu dysocjacji palców. Zadaniem dziecka jest powtórzenie/odczytanie napisu, który jest przypisany do koloru, który pojawił się pod podniesionym palcem.Ćwiczenia można wykonywać dla obu rąk równocześnie lub dla każdej z osobna.
Zestaw tematycznych kart pracy do wykorzystania w ramach profilaktyki i terapii logopedycznej. Zaproponowane zadania mają na celu: doskonalenie percepcji słuchowej i znajomości/ zastosowania wyrażeń dźwiękonaśladowczych, doskonalenie analizy słuchowej (sylabowej i głoskowej) nagłosu wyrazu, doskonalenie umiejętności analizy sylabowej wyrazu – przeliczanie sylab. Zaproponowane ćwiczenia będą szczególnie przydatne w pracy z dziećmi z zaburzeniem percepcji słuchowej (m.in. zaburzeniem słuchu fonemowego), niedosłuchem, ORM czy oligofazją.
Jak rozpoznać u ucznia specyficzne zaburzenia językowe i jak mu pomóc podczas zajęć? Ulotka informacyjna dla nauczycieli.
Materiał do wykorzystania podczas zajęć logopedycznych. Podczas zabawy paluszkowej dziecko wykonuje ćwiczenia doskonalące sprawność aparatu artykulacyjnego, usprawnia dysocjację palców oraz usprawnia koordynację ręka – oko.