Indywidualizacja procesu edukacyjnego i terapeutycznego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga rzetelnej diagnozy. Diagnoza ta powinna być oparta nie tylko na orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale także na wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To właśnie na jej podstawie zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje wnioski i zalecenia, które następnie kształtują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Jakie informacje powinny znaleźć się w WOPFU? Jak uniknąć niepotrzebnego powielania danych i zagwarantować zgodność z przepisami prawa oświatowego? W jaki sposób dokumentacja przedstawiona przez rodziców może wpływać na zakres wsparcia udzielanego uczniowi?
Opóźnienie w opracowaniu IPET-u nie jest jedynie kwestią organizacyjną – stanowi naruszenie obowiązujących przepisów prawa oświatowego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego. Może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną dyrektora, a w niektórych przypadkach nawet interwencją organów nadzoru pedagogicznego. W artykule analizujemy konsekwencje prawne wynikające z nieterminowego opracowania IPET-u, a także wskazujemy, kiedy opóźnienie może być uzasadnione, a kiedy rodzi realne ryzyko dla kadry kierowniczej szkoły.
Uzyskanie pełnoletności przez ucznia nie zwalnia szkoły z obowiązku organizowania i realizowania kształcenia specjalnego. To samo dotyczy słuchaczy szkół dla dorosłych. Jeżeli uczeń w szkoły branżowej II stopnia dostarczył orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła musi dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz zapewnić zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź szczegóły.
Czy praca z uczniem w spektrum autyzmu zawsze wygląda tak samo? Czy można opracować uniwersalny plan zajęć rewalidacyjnych, który sprawdzi się w każdym przypadku? Choć takie podejście mogłoby wydawać się wygodne, rzeczywistość pokazuje, że każdy uczeń wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania metod pracy do jego potrzeb. Dowiedz się, jakie znaczenie ma indywidualizacja pracy z uczniem na zajęciach rewalidacyjnych oraz jak zadbać o nią w toku własnej pracy. Obejrzyj webinar Indywidualizacja zajęć rewalidacyjnych – skuteczne metody pracy z uczniem i dowiedz się, jak dbać o dobrą współpracę z uczniem.
Wokół osób z zespołem Downa krąży ogromna ilość stereotypów: w ieczne dzieci, zawsze weseli, nigdy nie będą samodzielni jako dorośli zawsze pod opieką rodziców. Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nigdy nie słyszałby tych wypowiedzi. Nadal o zespole Downa mówi się, jak o chorobie, choć od dawno wiadomo, że ten zespół genetyczny nią nie jest. Czym więc jest? Jak odsiać fakty od mitów? Jak rozwija się dziecko z zespołem Downa? Sprawdź, co powinien wiedzieć nauczyciel, który rozpocznie pracę z dzieckiem z zespołem Downa.
Zajęcia rewalidacyjne pełnią istotną rolę w procesie wsparcia uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich skuteczność nie zależy wyłącznie od pracy nauczyciela, lecz od współdziałania wszystkich osób zaangażowanych w proces terapeutyczny, w tym przede wszystkim rodziców. Jakie znaczenie ma ta współpraca i w jaki sposób możemy ją skutecznie realizować? Obejrzyj webinar: Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami. Dowiedz się, jak współpraca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego wpływa na skuteczność oddziaływań rewalidacyjnych.