Nauczanie indywidualne, co do zasady, prowadzone jest w domu ucznia. W okresie zawieszenia funkcjonowania placówek oświatowych i realizacji procesu kształcenia w formie zdalnej, stosowanie takiego rozwiązania nie jest jednak możliwe. Wobec tego pojawia się pytanie – czy organ prowadzący może odmówić przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego?
Działania podejmowane wobec dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Zjawisko to ujawnia się szczególnie w bieżącym roku szkolnym, kiedy nauczyciele i specjaliści nie mogą korzystać z wypracowanych i doskonalonych przez lata metod i form pracy.
Nie zawsze dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z koniecznością zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej może pojawić się zalecenie wsparcia ucznia przez pomoc nauczyciela. Jakie zasady dotyczące terminu zatrudnienia oraz warunków pracy będą miały zastosowanie w takiej sytuacji?
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela?
Zorganizowanie zdalnego nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym stanowi wyzwanie dla nauczycieli oraz rodziców. Obowiązujące przepisy zawierają jednak regulacje stanowiące furtkę dla dyrektorów szkół oraz nauczycieli.
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dostarczanym do szkoły lub przedszkola wymaga przydzielenia dodatkowych godzin zajęć zatrudnionym specjalistom, a nierzadko również zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Wówczas dyrektor musi wystąpić do organu prowadzącego o dodatkowe godziny i chociaż wydaje się, że szkoła jest zobligowana do realizacji zaleceń, to w praktyce nie zawsze tak się dzieje.
Fajne lekcje, lepsze zapamiętywanie, bardziej trwałe efekty pracy? To możliwe, jeśli proces nauczania i uczenia się przebiega w sposób przyjazny dla mózgu. Poznaj fakty i mity na temat uczenia się i nauczania, aby wesprzeć uczniów w szybszym i bardziej efektywnym przyswajaniu wiedzy.
Indywidualny tok nauki jest formą organizacyjną, która umożliwia uczniowi szczególnie uzdolnionemu szybsze ukończenie szkoły każdego typu poprzez skrócony czas nauki na poszczególnych etapach kształcenia. Uczeń, który go kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. W jak sposób należy oceniać takiego ucznia? Czy powinien być oceniany bieżąco przez nauczyciela według wewnątrzszkolnych zasad oceniania?
Jednym ze słów, które budzą przerażenie rodziców przedszkolaków jest autyzm. Zdarza się, że rodziny wędrują od poradni do poradni, by na wszelkie możliwe sposoby sprawdzić, czy dziecko rozwija się prawidłowo, mimo że nie odbiega umiejętnościami od rówieśników. Innym razem autysta zostanie dostrzeżony bardzo późno, w wieku wczesnoszkolnym, choć od dawna powinien otrzymywać pomoc. Dlatego warto posiadać podstawową wiedzę na temat całościowych zaburzeń rozwoju, by obserwować dziecko i jego rozwój z dostatecznym namysłem i uwagą.
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Po drugie – dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Poznaj szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się dla dzieci posiadających opinię wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Obecnie, ze względu na trwającą pandemię, czas oczekiwania na wydanie takiej opinii znacznie się wydłuża, a to sprawia, że w niektórych przedszkolach dzieci, mimo zdiagnozowanych przez nauczycieli potrzeb, nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Przepisy dotyczące dofinansowania 500 zł dla nauczycieli wyraźnie wskazują, że środki na zakup sprzętu nie przysługują nauczycielom przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego. A co z nauczycielami poradni psychologiczno-pedagogicznych zatrudnionymi w celu realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?