Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.
Dyrektor szkoły lub przedszkola ponosi odpowiedzialność za realizację orzeczeń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Dowiedz się, co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne. Dowiedz się, które organizuje się w związku z kształceniem specjalistycznym, a które to zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
Praca z uczniami wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy, ani ewaluacji prowadzonych działań z uczniami. Powinny być one dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia. Sprawdź, czym kierować się podczas oceny efektywności udzielanej pomocy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.
Rodzice dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, chcąc odroczyć rozpoczęcie nauki w szkole, muszą dołączyć do wniosku odpowiednie dokumenty. W praktyce pojawiają się wątpliwości: czy wystarczy kopia orzeczenia? Kto może ją poświadczyć? Czy przedszkole może zrobić kserokopię i potwierdzić ją za zgodność z oryginałem? W artykule wyjaśniamy, co zrobić, jeśli rodzice mają tylko jeden egzemplarz orzeczenia oraz kto ma prawo poświadczyć kopię za zgodność z oryginałem.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Niepowodzenia edukacyjne uczniów nie wynikają wyłącznie z braku motywacji czy słabych wyników w nauce. To złożone zjawisko, na które wpływa wiele czynników – od indywidualnych możliwości dziecka, przez sytuację rodzinną, po organizację pracy szkoły. W artykule przedstawiono praktyczne wskazówki, jak rozpoznać przyczyny trudności ucznia, uporządkować zebrane informacje i zaplanować skuteczne wsparcie. Do artykułu dołączono również proste karty obserwacji ucznia, które pomogą zrozumieć sytuację ucznia i podjąć działania, które realnie poprawią jego funkcjonowanie w szkole.
Szkoła to miejsce pełne bodźców – zwłaszcza dźwiękowych. Głośne przerwy, pogłos w salach, hałas na boisku – wszystko to może być trudne do zniesienia dla uczniów o szczególnie wrażliwym zmyśle słuchu. W trosce o ich komfort, redukcję hałasu i skuteczną ochronę słuchu, coraz częściej sięga się po słuchawki wyciszające. Dla wielu uczniów to nie gadżet, lecz realne wsparcie umożliwiające naukę i funkcjonowanie w szkolnej rzeczywistości. Dowiesz się, czym są słuchawki wyciszające i dlaczego warto zaproponować je uczniom z nadwrażliwością na dźwięki.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR) są co do zasady realizowane indywidualnie, jednak przepisy dopuszczają również możliwość prowadzenia ich w formie grupowej – pod ściśle określonymi warunkami. Organizacja WWR musi być dostosowana do potrzeb dziecka oraz jego rodziny i spełniać określone wymogi formalne.
Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola w jednej gminie często zwracają się do placówki położonej w innej gminie placówki oświatowej z prośbą o realizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Rodzi to pytania, czy przedszkole ma obowiązek przyjęcia dziecka oraz jak wygląda kwestia finansowania zajęć?
Wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka możliwe jest także na okres jednego roku, niezależnie od wieku dziecka, do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. To zespół orzekający, na podstawie analizy dokumentacji oraz diagnozy, decyduje o czasie potrzebnym okresie wsparcia.