
Zdarza się, że rodzice ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej chcą formalnego „wycofania” tego dokumentu, zwłaszcza, gdy nie widzą już potrzeby dalszego korzystania z pomocy. W artykule wyjaśniamy, jak należy postępować w takiej sytuacji, czy możliwe jest zwrócenie opinii, czy raczej pozostaje ona w dokumentacji szkoły oraz jakie działania mogą podjąć rodzice i szkoła, jeśli wsparcie przestaje być potrzebne.

Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.

Dyrektor szkoły lub przedszkola ponosi odpowiedzialność za realizację orzeczeń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Dowiedz się, co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne. Dowiedz się, które organizuje się w związku z kształceniem specjalistycznym, a które to zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Praca z uczniami wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy, ani ewaluacji prowadzonych działań z uczniami. Powinny być one dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia. Sprawdź, czym kierować się podczas oceny efektywności udzielanej pomocy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży. Uwzględniono w nim najnowsze zmiany, które zaczną obowiązywać już od 7 grudnia 2024 r.

Rodzice dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, chcąc odroczyć rozpoczęcie nauki w szkole, muszą dołączyć do wniosku odpowiednie dokumenty. W praktyce pojawiają się wątpliwości: czy wystarczy kopia orzeczenia? Kto może ją poświadczyć? Czy przedszkole może zrobić kserokopię i potwierdzić ją za zgodność z oryginałem? W artykule wyjaśniamy, co zrobić, jeśli rodzice mają tylko jeden egzemplarz orzeczenia oraz kto ma prawo poświadczyć kopię za zgodność z oryginałem.

Uczeń przybywający z zagranicy może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy uwzględnieniem wieku lub opinii rodzica wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej. Decyzję w sprawie sposobu przyjęcia ucznia podejmuje jednak zawsze dyrektor szkoły. Co w sytuacji, gdy uczeń przyjęty do danej klasy nie radzi sobie z realizacją podstawy programowej? Czy w takim przypadku można cofnąć go do klasy programowo niższej?

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia to jeden z podstawowych obowiązków nauczyciela. W przypadku ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej pojawia się pytanie, czy nauczyciel musi opracować takie dostosowania w formie pisemnej. W artykule przedstawiono aktualne regulacje prawne oraz obowiązki nauczyciela w tym zakresie.
Epilepsja to przewlekła choroba układu nerwowego, która może znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia w szkole. Napady padaczkowe, skutki uboczne leczenia oraz towarzyszące im trudności poznawcze sprawiają, że nauczyciele muszą dostosowywać organizację nauczania, metody pracy oraz środki dydaktyczne. Właściwe podejście pozwala nie tylko na zapewnienie bezpieczeństwa ucznia, lecz także na wyrównanie jego szans edukacyjnych. Dowiedz się, o czym pamiętać podczas opracowywania dostosowań edukacyjnych uczniów z epilepsją.

Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR) są co do zasady realizowane indywidualnie, jednak przepisy dopuszczają również możliwość prowadzenia ich w formie grupowej – pod ściśle określonymi warunkami. Organizacja WWR musi być dostosowana do potrzeb dziecka oraz jego rodziny i spełniać określone wymogi formalne.

Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola w jednej gminie często zwracają się do placówki położonej w innej gminie placówki oświatowej z prośbą o realizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Rodzi to pytania, czy przedszkole ma obowiązek przyjęcia dziecka oraz jak wygląda kwestia finansowania zajęć?