Złożenie w szkole opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zadań. O ile w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przepisy mówią wprost – szkoła ma 30 dni na opracowanie IPET, o tyle w przypadku opinii z poradni nie ma takich wytycznych. Jak szybko zorganizować zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jedynym podmiotem uprawnionym do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Każde orzeczenie powinno zostać sporządzone w dwóch egzemplarzach – są to dwa oryginały. Jeden oryginał jest przekazywany rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi, zaś drugi jest egzemplarzem dla poradni. Na jego podstawie w przyszłości możliwe będzie sporządzenie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
Zdarza się, że do poradni psychologiczno-pedagogicznej zgłaszają się rodzice lub pełnoletni uczniowie chcący uzyskać duplikaty wydanych wcześniej opinii lub orzeczeń. Pojawia się wówczas wątpliwość – w jaki sposób i na jakim wzorze wydać taki dokument, skoro przepisy nie określają zasad wydawania duplikatów.
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien mieć możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli wskazane jest objęcie nią. Pojawiają się jednak liczne wątpliwości czy zajęcia w ramach pomocy mają być organizowane w domu ucznia czy w szkole. Dowiedz się, czy w przypadku nauczania indywidualnego, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny odbywać się w domu ucznia czy na terenie szkoły.
Zgodnie z art. 4 pkt 32 ustawy Prawo oświatowe, przez niepełnosprawność sprzężoną należy przez rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.
Zamieszczenie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenia realizacji części zajęć indywidualnie zobowiązuje szkołę do zapewnienia uczniowi takiej formy wsparcia. Trzeba jednak pamiętać, że to zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem określa, jakie przedmioty, w jakiej liczbie godzin będzie realizował.Powyższe powinno wynikać z posiadanego przez dziecko ww. orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i zapisów w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Terapia ręki to terapia mająca na celu usprawnianie całej ręki: od barku, przez ramię i przedramię, po nadgarstek, dłoń i palce. Głównym celem działań podejmowanych w ramach terapii ręki jest udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Jednak, aby uzyskać pożądany poziom trudnych ruchów precyzyjnych, należy zadbać o prawidłową sprawność całej kończyny górnej. Z artykułu dowiesz si m.in., na czym polega terapia ręki, jakie kwalifikacje musi mieć terapeuta ręki oraz na czym polegają ćwiczenia wykonywane w czasie terapii. Autorka zwraca także uwagę, jakie zachowanie dziecka powinno skłonić do odbycia konsultacji z terapeutą ręki.
Objecie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole nie wymaga dostarczenia opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię. Rozpoznawanie potrzeb uczniów to jeden z podstawowych obowiązków nauczycieli, którzy mogą i powinni być inicjatorami wsparcia dla ucznia. Najważniejszą rolę w tym zakresie odgrywa z pewnością wychowawca klasy. Należy jednak pamiętać, że w udzielanie pomocy angażowani są wszyscy nauczyciele, w tym także psycholog, pedagog szkolny czy pedagog specjalny. Sprawdź, kiedy i w jaki sposób powinna być udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia bez opinii i orzeczenia. Dowiedz się, jak organizować pomoc dla uczniów, których potrzeby zostały rozpoznane w szkole.
Przepisy prawa oświatowego nie określają tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla ucznia. W związku z tym, jeżeli będzie to zgodne z potrzebami ucznia i okaże się wystarczające, takie zajęcia mogą odbywać się na przykład raz na dwa tygodnie. Sprawdź, kto ustala liczbę godzin zajęć wyrównawczych dla ucznia.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, które posiadają odpowiednią opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jak krok po kroku wygląda ubieganie się o wydanie tej opinii? Czy opinia wystarcza do nałożenia na gminę obowiązku zapewnienia dziecku WWR? Sprawdź, na podstawie jakich dokumentów organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Przepisy nie regulują kwestii funkcjonowania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w razie długotrwałej nieobecności specjalisty wchodzącego w skład zespołu. Sprawdź, jak zdaniem specjalisty należy postąpić w sytuacji, gdy do zespołu został powołany wymagany specjalista, ale ze względu na nieobecność przez dłuższy okres nie może prowadzić zajęć z dzieckiem objętym WWR. Dowiedz się czy można kontynuować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli jeden ze specjalistów jest długotrwale nieobecny w pracy.