
Nauczyciel planujący przystąpienie do konkursu na doradcę metodycznego, musi przedłożyć co najmniej dobrą ocenę pracy. Ocena dorobku zawodowego nie może jej zastąpić – w przeciwieństwie do sytuacji kandydatów na stanowisko dyrektora. Poznaj wymagania formalne na doradcę metodycznego.

Każdy nauczyciel podlega procedurze oceny pracy – na swój wniosek, ale nie tylko. Jak przebiega procedura oceny pracy po ostatnich zmianach? Jakie są uprawnienia nauczyciela w związku z oceną? Jakie kryteria oceny pracy obowiązują? Jak zakwestionować ocenę pracy, z której nauczyciel nie jest zadowolony? Poznaj procedurę i nowe zasady dokonywania oceny pracy nauczyciela, sprawdź, jakie są prawa i obowiązki nauczyciela.

Od 28 listopada 2025 r. zaczynają obowiązywać jednolite dla wszystkich nauczycieli kryteria oceny pracy. Oznacza to standaryzację zasad oceniania oraz doprecyzowanie obowiązków dyrektora szkoły w całej procedurze. Z artykułu dowiesz się, jak wygląda nowe zestawienie kryteriów, w jaki sposób ustala się poziom ich spełniania oraz jakie dodatkowe prawa zyskali nauczyciele w toku oceny pracy.

Zatrudnienie nauczyciela akademickiego z tytułem doktora i co najmniej trzyletnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej na uczelni skutkuje nadaniem mu z dniem zatrudnienia stopnia nauczyciela mianowanego. Pojawia się pytanie: czy taki nauczyciel, mimo braku wcześniejszego doświadczenia w pracy w szkole, ma prawo do jednorazowego świadczenia na start? Artykuł wyjaśnia, kto może otrzymać tzw. dodatek na start i czy nauczycielowi, który nie odbywał przygotowania do zawodu również wypłaca się świadczenie w wysokości 1000 zł.

Dyrektor szkoły może zatrudnić specjalistę, który nie posiada przygotowania pedagogicznego, a nauczyciel ten będzie odbywał przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Warunkiem jest jednak zatrudnienie go na co najmniej pół etatu z początkiem roku szkolnego na okres dwóch lat. Jeżeli nauczyciel zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego, będzie nauczycielem początkującym.

Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kiedy przeprowadzić tę lekcję i dowiedz się, jak się do niej przygotować.

Wchodzące w życie 1 września 2025 r. zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego budzą wiele wątpliwości nauczycieli rozpoczynających oraz już odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.

Najbliższe zmiany w Karcie nauczyciela przewidują, że nauczyciele rozpoczynający przygotowanie do zawodu będą odbywać je tylko w szkole wskazanej jako podstawowe miejsce pracy. Sprawdź, co zmieni się od 1 września 2025 r. w odniesieniu do przygotowania zawodowego odbywanego przez nauczycieli zatrudnionych w kilku szkołach.

Awans zawodowy nauczyciela to proces wieloetapowy, w którym każdy etap wymaga spełnienia ściśle określonych warunków. Nie zawsze jednak przebiega on bez przeszkód. Zdarzają się sytuacje, gdy nauczyciel początkujący, mimo odbycia przygotowania do zawodu, nie uzyskuje stopnia mianowanego. W takich przypadkach przepisy przewidują dodatkowy okres przygotowania, który ma umożliwić zdobycie niezbędnych kompetencji i ponowne podejście do egzaminu. W artykule wyjaśniamy, kiedy dodatkowe przygotowanie do zawodu jest obowiązkowe, jak wygląda jego przebieg i jakie zadania spoczywają na dyrektorze szkoły oraz mentorze nauczyciela w tym czasie.

Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły. Z kolei motywacją do rozwoju dla nauczycieli jest uwzględnianie innowacji w awansie zawodowym. Czym jest zatem innowacja pedagogiczna? Które przepisy regulują jej opracowanie i realizację? Czym powinna się charakteryzować, jak ją napisać, dokumentować i ewaluować?