
Zatrudnienie nauczyciela akademickiego z tytułem doktora i co najmniej trzyletnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej na uczelni skutkuje nadaniem mu z dniem zatrudnienia stopnia nauczyciela mianowanego. Pojawia się pytanie: czy taki nauczyciel, mimo braku wcześniejszego doświadczenia w pracy w szkole, ma prawo do jednorazowego świadczenia na start? Artykuł wyjaśnia, kto może otrzymać tzw. dodatek na start i czy nauczycielowi, który nie odbywał przygotowania do zawodu również wypłaca się świadczenie w wysokości 1000 zł.

Dyrektor szkoły może zatrudnić specjalistę, który nie posiada przygotowania pedagogicznego, a nauczyciel ten będzie odbywał przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Warunkiem jest jednak zatrudnienie go na co najmniej pół etatu z początkiem roku szkolnego na okres dwóch lat. Jeżeli nauczyciel zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego, będzie nauczycielem początkującym.

Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kiedy przeprowadzić tę lekcję i dowiedz się, jak się do niej przygotować.

Wchodzące w życie 1 września 2025 r. zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego budzą wiele wątpliwości nauczycieli rozpoczynających oraz już odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.

Najbliższe zmiany w Karcie nauczyciela przewidują, że nauczyciele rozpoczynający przygotowanie do zawodu będą odbywać je tylko w szkole wskazanej jako podstawowe miejsce pracy. Sprawdź, co zmieni się od 1 września 2025 r. w odniesieniu do przygotowania zawodowego odbywanego przez nauczycieli zatrudnionych w kilku szkołach.

Awans zawodowy nauczyciela to proces wieloetapowy, w którym każdy etap wymaga spełnienia ściśle określonych warunków. Nie zawsze jednak przebiega on bez przeszkód. Zdarzają się sytuacje, gdy nauczyciel początkujący, mimo odbycia przygotowania do zawodu, nie uzyskuje stopnia mianowanego. W takich przypadkach przepisy przewidują dodatkowy okres przygotowania, który ma umożliwić zdobycie niezbędnych kompetencji i ponowne podejście do egzaminu. W artykule wyjaśniamy, kiedy dodatkowe przygotowanie do zawodu jest obowiązkowe, jak wygląda jego przebieg i jakie zadania spoczywają na dyrektorze szkoły oraz mentorze nauczyciela w tym czasie.

Stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych jest jednym z zadań systemu oświaty. Dlatego wspieranie nauczycieli w stosowaniu nowatorskich rozwiązań wpisuje się w obowiązki dyrektora szkoły. Z kolei motywacją do rozwoju dla nauczycieli jest uwzględnianie innowacji w awansie zawodowym. Czym jest zatem innowacja pedagogiczna? Które przepisy regulują jej opracowanie i realizację? Czym powinna się charakteryzować, jak ją napisać, dokumentować i ewaluować?

Obowiązujące przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli przewidują konieczność dokonania oceny pracy po każdym okresie zatrudnienia. W przypadku rozwiązania umowy o pracę dyrektor szkoły ma 21 dni na sporządzenie takiej oceny. Choć termin jest krótszy niż standardowe 3 miesiące przewidziane na ocenę pracy czynnego nauczyciela, sam tryb postępowania pozostaje bez zmian. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach dyrektor zobowiązany jest do dokonania oceny pracy po zakończeniu zatrudnienia. Sprawdź, pracę których nauczycieli trzeba obowiązkowo ocenić w razie ustania zatrudnienia – analizujemy sytuację nauczyciela początkującego, kontraktowego (który uzyskał stopień awansu na starych zasadach), mianowanego i dyplomowanego.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela. Poznaj obowiązkowe i dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela. Pobierz praktyczną tabelę ułatwiającą ustalenie oceny pracy nauczyciela.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 września 2022 r. nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony ma sześć lat na uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. Nieuzyskanie tego stopnia awansu zawodowego będzie skutkowało rozwiązaniem stosunku pracy z pracy z końcem roku szkolnego. To jednak nie wszystko – nauczyciela, który nie zdobędzie tego stopnia awansu zawodowego, nie będzie można zatrudnić na czas nieokreślony w szkole samorządowej. Jak rozumieć te przepisy? Czy można uniknąć zwolnienia z pracy? Czy nieuzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego jest równoznaczne z utratą prawa do wykonywania zawodu i podejmowania pracy w oświacie?