Od 1 września 2019 r. w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego zniesiony został wymóg dokonania oceny pracy na rzecz oceny dorobku zawodowego – tak jak to było wcześniej. Skrócono też okres pracy niezbędny do rozpoczęcia stażu na ten stopień do 1 roku, zamiast dotychczasowych 4 lub 2 lat. Szczegóły procedury awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego według nowych przepisów przedstawia tabela.
Także w procedurze awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, od 1 września 2019 r. zaszły pewne zmiany. Jeżeli planujesz otworzyć staż na ten stopień lub jesteś w jego trakcie koniecznie sprawdź, jakie są kolejne czynności i terminy ich realizacji po zmianie przepisów.
Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Sprawdź, jaką dokumentację powinien prowadzić opiekun stażysty wykonując swoje obowiązki.
Przyjęcie nowej roli nie jest łatwe. Zwłaszcza, jeśli chodzi o taką, którą się obserwowało przez wiele lat z drugiej strony. Kiedy uczeń obcuje z dużą liczbą nauczycieli – młodych, doświadczonych, z pasją lub bez, nie ma możliwości, by nie wyrobił sobie wielu przekonań o tym zawodzie. A gdy sam się staje nauczycielem, musi się z nimi zmierzyć.
Pandemia koronawirusa wielu nauczycielom pozwoliła odkryć wiele talentów i umiejętności z posiadania których wcześniej nie zdawali sobie sprawy. Lekcje on-line? Nagrywanie filmów dla uczniów? Kiedyś abstrakcja, dzisiaj codzienność. Warto poznać kilka prostych zasad nagrywania, dzięki którym nawet filmy nagrywane telefonem komórkowym staną się profesjonalnym materiałem dydaktycznym. Jakich błędów nie popełniać?
Przekonanie, że rozwój człowieka kończy się wraz z osiągnięciem dorosłości sprawia, że zaniedbujemy swój rozwój osobisty, zaś rozwój zawodowy często sprowadza się do wypełniania obowiązków. Wtedy ani praca ani życie prywatne nie są tak satysfakcjonujące, jakbyśmy oczekiwali. Na szczęście można to zmienić.
Istotą stresu są zakłócenia równowagi między potrzebami a możliwościami ich spełnienia. Zakłócenia te mogą być powodem obniżenia zdolności człowieka do skutecznego działania. Subiektywne postrzeganie wydarzenia przez każdego z nas, nasze myśli i emocje z nim związane, mają znaczący wpływ na nasze działanie. Każdy z nas ma swój sposób reakcji na stres, swoje schematy postępowania. W artykule Stres w pracy nauczyciela w części 1 i 2 podejmiemy próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak doskonalić umiejętność rozpoznawania sygnałów stresu? Jak skutecznie radzić sobie ze stresem – świadomie reagować lub zapobiegać.
Szkoła to miejsce, w którym często pojawiają się stresory, czyli czynniki powodujące stany napięcia. Dotyczy to wszystkich: uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli.Trudna sytuacja dla jednego nauczyciela będzie stresem, dla innego wyzwaniem. Autorzy wielu publikacji dotyczących wypalenia zawodowego wskazują na konieczność stałej troski o siebie zapobiegającej pojawieniu się przewlekłego stresu.
W Polsce nieustannie toczy się debata poświęcona edukacji skierowanej na poszukiwanie dobrych rozwiązań dla współczesnej szkoły. Dobrych, czyli odpowiadających nie tylko potrzebom dydaktyczno-wychowawczym dzieci i młodzieży, ale również, a może przede wszystkim, potrzebom społecznym dzisiejszego świata oraz zmieniającej się edukacji. Wobec powyższego badanie potrzeb w zakresie rozwoju zawodowego i funkcjonowania nauczycieli w systemie ustawicznych zmian w edukacji powinno przybierać wymiar interdyscyplinarny i być jednym z podstawowych zadań współczesnej pedagogiki. Dowiedz się, które kompetencje powinni w szczególności doskonalić nauczyciele i wykorzystaj gotowe kwestionariusze wspierające badanie własnych potrzeb.
Coaching w ostatnich latach robi wręcz zawrotną karierę, wywołując jednocześnie liczne dyskusje na styku dwóch światów − nauki i praktyki. Pojawia się coraz więcej obszarów jego zastosowania. Warto w tym miejscu postawić pytanie, jak tę skuteczną metodę rozwoju można wykorzystać w podnoszeniu kompetencji zawodowych nauczycieli. Czym jest coaching?