Lekcja pomaga uczniom lepiej rozpoznawać i nazywać własne emocje oraz zauważać je u innych osób. Dzięki ćwiczeniom ruchowym, technikom uważności i pracy w grupach uczniowie odkrywają, że emocje są naturalną częścią życia – nie zawsze przyjemną, ale zawsze ważną i potrzebną. W trakcie zajęć poznają różne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także uczą się zasad pierwszej pomocy emocjonalnej, które mogą wykorzystać w relacjach rówieśniczych. Lekcja rozwija empatię, samoświadomość i poczucie odpowiedzialności za wspieranie innych w sytuacjach emocjonalnego kryzysu.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział 5. punkt 2.: [uczeń] rozpoznaje i nazywa emocje u siebie i innych osób; omawia i stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, m.in. techniki uważności; omawia zasady pierwszej pomocy emocjonalnej.
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz rozwijanie kompetencji w zakresie konstruktywnego radzenia sobie z nimi i wspierania innych poprzez pierwszą pomoc emocjonalną.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje u siebie i u innych;
- omawia i wykorzystuje sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami (np. ćwiczenia oddechowe, rozmowa, sport);
- wie, na czym polega pierwsza pomoc emocjonalna;
- potrafi zastosować zasady pierwszej pomocy emocjonalnej w praktycznych sytuacjach.
|
Potrzebne materiały
|
- sznurek/taśma lub kartki do wyznaczenia „linii emocji” w klasie;
- załącznik nr 1. Emocje przyjemne i nieprzyjemne
- załącznik nr 2. Scenki do ćwiczenia „Pierwszej pomocy emocjonalnej”
- załącznik nr 3. Prawda czy fałsz?
- załącznik nr 4. Moje emocje w ciele
- tablica/flipchart do zapisywania sposobów radzenia sobie z emocjami.
|
Czas trwania
|
45 min.
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 81% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 13 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.