Emocje – nasi codzienni towarzysze. Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 13 października 2025

Lekcja pomaga uczniom lepiej rozpoznawać i nazywać własne emocje oraz zauważać je u innych osób. Dzięki ćwiczeniom ruchowym, technikom uważności i pracy w grupach uczniowie odkrywają, że emocje są naturalną częścią życia – nie zawsze przyjemną, ale zawsze ważną i potrzebną. W trakcie zajęć poznają różne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także uczą się zasad pierwszej pomocy emocjonalnej, które mogą wykorzystać w relacjach rówieśniczych. Lekcja rozwija empatię, samoświadomość i poczucie odpowiedzialności za wspieranie innych w sytuacjach emocjonalnego kryzysu.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej Dział 5. punkt 2.: [uczeń] rozpoznaje i nazywa emocje u siebie i innych osób; omawia i stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, m.in. techniki uważności; omawia zasady pierwszej pomocy emocjonalnej. 
 Cel ogólny Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz rozwijanie kompetencji w zakresie konstruktywnego radzenia sobie z nimi i wspierania innych poprzez pierwszą pomoc emocjonalną.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje u siebie i u innych;
  • omawia i wykorzystuje sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami (np. ćwiczenia oddechowe, rozmowa, sport);
  • wie, na czym polega pierwsza pomoc emocjonalna;
  • potrafi zastosować zasady pierwszej pomocy emocjonalnej w praktycznych sytuacjach.
Potrzebne materiały
  • sznurek/taśma lub kartki do wyznaczenia „linii emocji” w klasie;
  • załącznik nr 1. Emocje przyjemne i nieprzyjemne
  • załącznik nr 2. Scenki do ćwiczenia „Pierwszej pomocy emocjonalnej”
  • załącznik nr 3. Prawda czy fałsz?
  • załącznik nr 4. Moje emocje w ciele
  • tablica/flipchart do zapisywania sposobów radzenia sobie z emocjami.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar: 

To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 81% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 13 października 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy