Scenariusz pierwszych zajęć rewalidacyjnych z uczniem ze spektrum autyzmu w klasie IV to gotowe narzędzie, które pomoże nauczycielowi rozpocząć współpracę w sposób bezpieczny, przewidywalny i angażujący. Zawarte w nim karty pracy „Poznajmy się i ustalmy zasady” ułatwiają rozmowę, wspierają nazywanie mocnych stron i oczekiwań ucznia oraz umożliwiają wspólne wypracowanie jasnych reguł obowiązujących podczas kolejnych spotkań. Dzięki zastosowaniu prostych pytań, elementów rysunkowych i aktywnego udziału ucznia w ustalaniu zasad, nauczyciel buduje relację opartą na zaufaniu, wzmacnia poczucie sprawczości dziecka oraz rozwija jego umiejętności społeczne i komunikacyjne. Scenariusz zapewnia klarowną strukturę zajęć, minimalizuje nieprzewidywalność i pozwala od pierwszego spotkania stworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy.
Jak nauczyć dziecko, że złość nie musi oznaczać krzyku ani płaczu? Jak wesprzeć ucznia w budowaniu konstruktywnych reakcji w sytuacjach frustracji i napięcia? Ten gotowy scenariusz zajęć indywidualnych pomoże nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi specjalnemu wprowadzić dziecko w świat samoregulacji w sposób bezpieczny, praktyczny i pełen empatii. Zajęcia opierają się na prostych technikach ruchowych, ekspresyjnym rysunku oraz ćwiczeniach z użyciem haseł bezpieczeństwa i scenek z pacynkami. Dzięki aktywnemu uczestnictwu i konkretnym zadaniom uczeń uczy się rozpoznawać sygnały z ciała, nazywać emocje oraz stosować alternatywne sposoby reagowania. Scenariusz zajęć stanowi wsparcie w pracy z uczniami, którzy przejawiają trudności w panowaniu nad emocjami – zwłaszcza z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD lub z zaburzeniami emocjonalnymi. Scenariusz może być z powodzeniem wykorzystywany także w rewalidacji indywidualnej i w działaniach terapeutyczno-wychowawczych.
Umiejętność planowania i porządkowania działań to jedno z kluczowych wyzwań dla wielu uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusz zajęć indywidualnych „Planuję, działam, kończę” wspiera rozwój tych kompetencji poprzez proste, ale skuteczne ćwiczenia oparte na wizualizacji, sekwencjonowaniu czynności i pracy z planem działania. Zajęcia są ukierunkowane na kształtowanie samodzielności, koncentracji oraz doskonalenie pamięci roboczej. Proponowane aktywności można elastycznie dostosować do poziomu funkcjonowania ucznia, jego zainteresowań oraz warunków pracy w szkole, dzięki czemu scenariusz stanowi praktyczne narzędzie w codziennej pracy nauczyciela wspierającego lub terapeuty.
Współczesny uczeń szkoły podstawowej coraz częściej korzysta z internetu, gier online i mediów społecznościowych. Sieć daje wiele możliwości, ale jednocześnie stawia przed dziećmi wyzwania związane z ochroną danych osobowych i prywatności. Brak świadomości, czym są dane osobowe, w jakich sytuacjach mogą być zagrożone oraz jak je chronić, naraża młodych internautów na niebezpieczeństwa. Scenariusz zajęć „Ochrona prywatności w sieci – jak dbać o swoje dane osobowe?” został przygotowane w oparciu o metodę odwróconej lekcji, dzięki której uczniowie najpierw samodzielnie zapoznają się z podstawowymi informacjami online, a następnie podczas lekcji w szkole, pod opieką nauczyciela, wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Takie podejście wzmacnia odpowiedzialność ucznia za własny proces uczenia się, rozwija umiejętności współpracy oraz krytycznego myślenia. Scenariusz może być wykorzystany przez wychowawcę w klasie IV szkoły podstawowej jako narzędzie wspierające edukację w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa, ochrony danych i kształtowania odpowiedzialnych postaw w sieci.
Dzieci w wieku przedszkolnym codziennie stają przed zagadkami świata – próbują zrozumieć, co się wydarzyło, dlaczego ktoś tak się zachował, co się stanie, jeśli coś zrobią lub powiedzą. To idealny moment, by wspierać ich naturalną ciekawość i rozwijać umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego. Zabawa w detektywa to doskonały sposób, aby pomóc dzieciom ćwiczyć analizowanie sytuacji, dostrzeganie szczegółów i wyciąganie wniosków. Jakie ślady zostają po wydarzeniach? Jak z dostępnych informacji odczytać, co się mogło wydarzyć? A przede wszystkim – jak uczyć dzieci myśleć logicznie i szukać rozwiązań, nie tracąc przy tym radości z odkrywania?
Cisza, spokój, bezpieczeństwo – to wartości, których dzieci nie zawsze potrafią nazwać, ale potrafią je bardzo dobrze odczuć. „Podróż do Krainy Spokoju i Radości” to niezwykłe zajęcia, które pozwalają najmłodszym odnaleźć swoje wewnętrzne miejsce odpoczynku i ukojenia. Poprzez proste ćwiczenia oddechowe, spokojne zabawy sensoryczne, tworzenie własnych „map szczęścia” i magicznych „butelek radości” dzieci uczą się rozpoznawać to, co sprawia im przyjemność, co ich wycisza i co daje im poczucie bezpieczeństwa. To nie są zajęcia o emocjach w typowym sensie – to spotkanie z samym sobą: z tym, co przyjemne, znane, bliskie. W ciepłej, łagodnej atmosferze dzieci mogą się zatrzymać, wsłuchać w siebie i pobyć tu i teraz – z dala od pośpiechu, hałasu i obowiązków. Taka podróż do spokojnego świata, nawet jeśli trwa tylko kilkadziesiąt minut, zostawia w dziecku ślad: poczucie, że potrafi znaleźć swój wewnętrzny spokój – i może do niego wracać, kiedy tylko tego potrzebuje.
Ocena klasyfikacyjna zachowania, zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, jest ustalana przez wychowawcę oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Niniejszy scenariusz zajęć wspiera realizację tego obowiązku, umożliwiając uczniom refleksję nad swoimi sukcesami i trudnymi zachowaniami w atmosferze szacunku i anonimowości. Warsztaty sprzyjają współpracy w klasie oraz zaangażowaniu w kształtowanie pozytywnej atmosfery.
Każdego roku 8 września obchodzimy Dzień Marzyciela, święto, które zachęca do zatrzymania się na chwilę i spojrzenia w głąb siebie. To idealny moment, aby dać upust wyobraźni, pomyśleć o swoich najskrytszych pragnieniach i odważyć się marzyć o przyszłości. Dzieci w szczególności, dzięki swojej naturalnej ciekawości i kreatywności, są doskonałymi marzycielami, a ten dzień jest doskonałą okazją, aby te zdolności rozwijać i pielęgnować. Proponowane zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów, ale także wzmacnianie pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez współpracę i wzajemne wsparcie. Uczniowie będą mieli okazję wspólnie stworzyć Krainę Marzeń, miejsce, w którym wszystkie ich pragnienia mogą się spełnić.
Pierwsze tygodnie nauki w szkole ponadpodstawowej to dla nastolatków czas wzmożonego napięcia wynikającego z adaptacji do nowych warunków. Zawiązuje się grupa, w której uczniowie przyjmują różne role, nawiązują nowe relacje, budują podgrupy, szukają podobnych sobie i zauważają różnice interpersonalne. To naturalne, że na początku poczucie bezpieczeństwa uczniów jest niższe. Nastolatki na rożne sposoby próbują sobie radzić z napięciem. Rozładowują je często śmiechem, pojawiają się konflikty. W grupach, w których funkcjonują uczniowie z ASD warto zadbać szczególnie o integrację i budowanie spójności całego zespołu klasowego. Ze względu na odmienne potrzeby i wzorce zachowań mogą oni zostać narażeni na wykluczenie. Praca nad integracją może temu zapobiec.
Jak rozmawiać z dziećmi o zdrowym odżywianiu i pomóc im zrozumieć, dlaczego codzienna aktywność fizyczna, warzywa, woda i mądre wybory żywieniowe są tak ważne? Ten scenariusz to gotowy materiał do przeprowadzenia zajęć o piramidzie zdrowego żywienia w przedszkolu lub w klasach I–II szkoły podstawowej. Zawiera pomysły na angażujące zabawy, pracę z obrazkiem, ruch, grę dydaktyczną i wspólną refleksję. Dzieci nie tylko poznają grupy produktów spożywczych, ale także uczą się układać zdrowy talerz – w przenośni i dosłownie.
Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.
Zdrowy styl życia to podstawa dobrego samopoczucia i prawidłowego rozwoju dzieci. Niniejszy scenariusz zajęć ma na celu uświadomienie dzieciom, jak istotne jest codzienne podejmowanie zdrowych wyborów. Podczas zajęć uczniowie poznają zasady zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i higieny osobistej, ale również nauczą się, jak rozpoznawać zdrowe i niezdrowe nawyki w swoim codziennym życiu.
Zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej pt. „Mój przyjaciel policjant” mają na celu przybliżenie dzieciom zawodu policjanta w atrakcyjny i przystępny sposób. Poprzez bezpośrednie spotkanie z przedstawicielem tej profesji, wspólne zabawy ruchowe, piosenki i ćwiczenia praktyczne, dzieci poznają podstawowe obowiązki policjanta, jego umundurowanie oraz uczą się zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Scenariusz wspiera rozwój słownictwa, kształtuje postawy szacunku wobec pracy oraz utrwala znajomość numerów alarmowych. Zajęcia są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci przedszkolnych i mogą być realizowane zarówno w młodszych, jak i starszych grupach.
Dla nastolatków myślenie o przyszłości bywa stresujące. Ogrom możliwych wyborów wydaje się przytłaczać. Nie zawsze wiadomo, co wybrać i co zrobić, by marzenie stał się realnym celem. Planowanie własnego rozwoju jest jednak ważne dla uczniów szkół średnich, ponieważ pomaga im świadomie kierować swoją przyszłością. Kształtowanie umiejętności planowania nie musi jednak opierać się na dalekosiężnych, warunkujących przyszłość celach. Może dotyczyć spraw mniejszych i bardziej dostępnych. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej rozpoznać swoje mocne strony, zainteresowania i cele, co pozwala na późniejsze trafniejsze wybory edukacyjne i zawodowe. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności planowania.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.
W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kokardy na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kokardy, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.