Scenariusz warsztatów „Prawa dziecka – jakie prawa nas chronią?” jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem tych zajęć jest nie tylko edukacja na temat praw dziecka, ale również rozwijanie wrażliwości społecznej wśród młodych osób. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję pracować w grupach, gdzie poprzez dyskusje i tworzenie plakatów będą eksplorować tematykę praw dziecka. Zajęcia te mają na celu nie tylko przekazanie wiedzy o prawach dziecka i ich znaczeniu dla codziennego życia, ale również stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych przemyśleń i opinii na temat omawianych kwestii. Takie podejście ma zachęcić uczniów do refleksji nad ich rolą w społeczeństwie.
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu, obchodzonego 18 marca, przygotowaliśmy specjalny scenariusz zajęć dedykowany uczniom w wieku 15-18 lat. Celem warsztatów jest zwiększenie świadomości wśród młodzieży na temat znaczenia mózgu oraz jego wpływu na codzienne funkcjonowanie, a także propagowanie wiedzy o jego zdrowiu. W ramach dwóch 45-minutowych sesji uczestnicy będą mieli szansę wziąć udział w ćwiczeniach i dyskusjach, które pozwolą im lepiej zrozumieć, jak dbać o mózg.
W świecie, gdzie pierwsze wrażenie i dobre samopoczucie grają kluczową rolę, higiena osobista wykracza daleko poza codzienny prysznic i mycie zębów. „Higiena na Start! Odkrywamy Tajniki Dobrego Samopoczucia" scenariusz warsztatów, które rzucają nowe światło na to, jak higiena osobista wpływa na zdrowie, relacje i ogólną jakość życia.
Pierwszoklasiści w pierwszym dniu szkoły mogą odczuwać różne emocje, takie jak podekscytowanie, ciekawość, radość, ale także niepewność, lęk i obawy. Dla wielu z nich jest to nowe i nieznane doświadczenie. Warto już w dniu rozpoczęcia szkoły przeprowadzać zajęcia integracyjne, które pomogą dzieciom i rodzicom łagodnie przejść przez nowe doświadczenie szkolne, budować relacje, rozwijać umiejętności społeczne i stwarzać przyjazną atmosferę w klasie. Integracja i pozytywne doświadczenia z pierwszego dnia szkoły mają długoterminowy wpływ na motywację, zaangażowanie i sukces uczniów w przyszłości.
Dzień Dziecka to dla wielu dzieci ulubiony dzień w roku. Szkoły i przedszkola zamieniają się wtedy w miejsca pełne beztroski, zabawy. Ostatni lata były dla polskich uczniów ogromnie trudne. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dały się wszystkim we znaki. Konieczność ciągłej adaptacji do kolejnych społecznych zmian bywała wyczerpująca. W tym roku nareszcie nauczyciele mogą zaproponować dzieciom wspólne wyjście – do kina, teatru, na lody, do lunaparku. Zniesienie pandemicznych obostrzeń przyniosło dużą ulgę.
Dobra pamięć to podstawa efektywnego procesu nauki i rozwoju. Oczywiście nie dałoby się uczyć bez innych funkcji poznawczych, takich jak myślenie, uwaga, spostrzeganie. Pamięć jest jednak bazą do wielu operacji umysłowych. Wyróżniamy kilka systemów pamięci: sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. Wysiłek intelektualny, jakim jest nauka wymaga magazynowania informacji, opracowywania ich, rozumienia, analizowania i syntezowania. Do tego potrzebna jest zarówno operacyjna pamięć krótkotrwała, jak i przechowywanie wiedzy w długotrwałej. Stres, tempo współczesnego świata i mnogość informacji sprawiają, że nastolatki mają trudności w zapamiętywaniu. Są na to jednak sposoby. Odpowiednio dobrane mnemotechniki pozwolą na bardziej efektywne kodowanie i wydobywanie informacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju własnej pamięci.
Promowanie krwiodawstwa wśród uczniów ma duże znaczenie dla ich edukacji, rozwoju osobistego i społecznego. Podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę na temat procedury oddawania krwi oraz znaczenia krwiodawstwa. Zajęcia na temat krwiodawstwa przyczyniają się do promowania wartości altruizmu i solidarności. Uczniowie mają szansę zrozumieć, że po osiągnięciu pełnoletności mogą mieć realny wpływ na życie innych. Sprzyja to kształtowaniu empatii i poczucia odpowiedzialności społecznej.
Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej do realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego. W czasie zajęć uczniowie poznają zawody związane ze sportem oraz opisują specyfikę pracy w tych zawodach. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy w małych grupach lub w parach, a także w pracy indywidualnej.
Z okazji dnia lekarza, który obchodzony jest 1 października, zachęcamy do przeprowadzenia z najmłodszymi uczniami zajęć poświęconych tej profesji. W scenariuszu wykorzystano bajkę oraz ćwiczenie wymagające sprawności manualnej, dlatego oprócz zdobycia informacji na temat zawodu lekarza, dzieci będą ćwiczyły motorykę małą. Ćwiczenie może zostać wykorzystane również na zajęciach przedszkolnych w grupach 5 i 6 latków.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kotyliony na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kotyliony, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.