Karta rozmowy z rodzicem ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych” to narzędzie wspierające systematyczną współpracę szkoły z rodziną. Pozwala zebrać w jednym miejscu cel rozmowy, informacje od szkoły i rodzica, wspólne ustalenia, a także rekomendacje do dalszej pracy. Karta nie jest obowiązkowa, ale znacząco ułatwia komunikację, buduje spójność działań i stanowi praktyczne odniesienie przy ewentualnej modyfikacji IPET czy programu rewalidacji.
Plan współpracy nauczyciela współorganizującego z nauczycielem przedmiotu to praktyczne narzędzie, które pomaga uporządkować i usprawnić codzienną współpracę pomiędzy nauczycielem przedmiotu a nauczycielem współorganizującym proces kształcenia.
Każdy nauczyciel ma obowiązek indywidualizowania pracy z uczniem odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Formalnie, w świetle przepisów prawa oświatowego nie ma obowiązku ujmowania dostosowań w formie dokumenty. W większości szkół taki dokument jednak powstaje. Dzięki temu różnicowanie zespołu klasowego oraz dostosowanie metod i form pracy do potrzeb poszczególnych uczniów jest usystematyzowane i przejrzyste. Opracowanie takiego dokumentu może być wymagane w ramach wewnętrznych uregulowań. Jeżeli w opinii dyrektora jest to pomocne lub użyteczne, nauczyciele powinni opracować arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych. Pobierz przykładowy arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
„Kwestionariusz obserwacji ucznia na lekcji” to narzędzie wspierające nauczycieli i specjalistów w systematycznym dokumentowaniu zachowań, mocnych stron i trudności ucznia. Ułatwia przygotowanie wniosków do modyfikacji IPET oraz usprawnia pracę zespołu nauczycieli i specjalistów. Dokument nie jest obowiązkowy, ale znacząco ułatwia współpracę i szybkie reagowanie na potrzeby ucznia.
Notatka służbowa ze spotkania z psychologiem, pedagogiem i pedagogiem specjalnym to dokument, który służy do udokumentowania przebiegu spotkań poświęconych analizie sytuacji uczniów wymagających wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Dokument zawiera informacje o dacie, miejscu i uczestnikach spotkania, jego celu, przebiegu rozmowy oraz ustaleniach dotyczących podejmowanych działań i dalszych kroków. Notatka ma na celu zapewnienie przejrzystości, uporządkowania i ciągłości działań podejmowanych wobec uczniów, a także stanowi dowód na podejmowanie działań zgodnych z zasadami profesjonalizmu. Jest to narzędzie ułatwiające komunikację i współpracę między specjalistami oraz umożliwiające monitorowanie efektów wdrażanych działań wspierających. Sporządza się ją z myślą o rzetelnej dokumentacji działań oraz ewentualnych potrzebach wyjaśnienia ich zasadności w przyszłości.
Dokument pozwalający uporządkować informacje o uczniach posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Będzie szczególnie pomocy podczas półrocznego i rocznego podsumowania efektów pracy z uczniami objętymi kształceniem specjalnym w szkole.