Zakres zadań realizowanych przez nauczyciela wspomagającego w przedszkolu określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Opracowując sprawozdanie z pracy nauczyciela wspomagającego w przedszkolu, należy uwzględnić zadania wynikające z tego rozporządzenia, ale równie ważne jest dostosowanie dokumentu do specyfiki pracy w konkretnej placówce i indywidualnych potrzeb dzieci oraz grupy przedszkolnej. Niniejszy dokument to przykład, który wymaga dostosowania do rzeczywistej pracy danego nauczyciela. Warto w nim zawrzeć zarówno realizację obowiązków, jak i dodatkowe zadania, które były podejmowane w trakcie roku szkolnego, a także wnioski i rekomendacje do dalszej pracy. Przykład ten stanowi bazę, która powinna być modyfikowana zgodnie z potrzebami konkretnego nauczyciela oraz specyfiką jego działań w przedszkolu.
Checklista „Zarządzanie trudnymi zachowaniami u ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to narzędzie, które pomaga skutecznie monitorować i reagować na wyzwania związane z zachowaniem uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki tej liście kontrolnej nauczyciel może szybko zidentyfikować wyzwalacze trudnych zachowań, opracować spójne strategie wsparcia i dokumentować postępy. Systematyczne stosowanie checklisty ułatwia współpracę z rodzicami i specjalistami, zapewniając, że podejście do ucznia jest kompleksowe i elastyczne, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie i rozwój ucznia w środowisku szkolnym.
Ocena IPET przez ucznia i rodziców pozwala obiektywnie ocenić realne potrzeby i odczucia związane z wdrażaniem programu. Warto poprosić o feedback, aby upewnić się, że wsparcie jest dobrze dopasowane i skuteczne, a ewentualne trudności są rozwiązywane na bieżąco. Dobrą formą badania jest ankieta, ponieważ umożliwia zebranie szczerych opinii w sposób przemyślany i usystematyzowany, dając uczniowi i rodzicom przestrzeń na swobodne wyrażenie opinii, które pomagają w dalszej optymalizacji działań.
Notatka służbowa ze spotkania z psychologiem, pedagogiem i pedagogiem specjalnym to dokument, który służy do udokumentowania przebiegu spotkań poświęconych analizie sytuacji uczniów wymagających wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Dokument zawiera informacje o dacie, miejscu i uczestnikach spotkania, jego celu, przebiegu rozmowy oraz ustaleniach dotyczących podejmowanych działań i dalszych kroków. Notatka ma na celu zapewnienie przejrzystości, uporządkowania i ciągłości działań podejmowanych wobec uczniów, a także stanowi dowód na podejmowanie działań zgodnych z zasadami profesjonalizmu. Jest to narzędzie ułatwiające komunikację i współpracę między specjalistami oraz umożliwiające monitorowanie efektów wdrażanych działań wspierających. Sporządza się ją z myślą o rzetelnej dokumentacji działań oraz ewentualnych potrzebach wyjaśnienia ich zasadności w przyszłości.
Dokument pozwalający uporządkować informacje o uczniach posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Będzie szczególnie pomocy podczas półrocznego i rocznego podsumowania efektów pracy z uczniami objętymi kształceniem specjalnym w szkole.