Lekcja uświadamia uczniom, że technologia wpływa na zdrowie i relacje. Poznają pojęcia takie jak niebieskie światło, szyja SMS-owa czy krótkowzroczność oraz uczą się zasad higieny cyfrowej. Dzięki pracy w grupach, scenkom i grze ruchowej rozróżniają zdrowe i niezdrowe nawyki, odkrywając, jak dbać o oczy, kręgosłup, sen i kontakty z innymi.
|
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
|
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
[uczeń] 1. przestrzega zasad higieny cyfrowej; omawia definicje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych; omawia różnice między relacjami międzyludzkimi bez użycia oraz z użyciem technologii i urządzeń elektronicznych.
|
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie świadomości zagrożeń zdrowotnych związanych z nadmiernym korzystaniem z urządzeń ekranowych oraz rozwijanie umiejętności dbania o higienę cyfrową i równowagę w relacjach.
|
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- zna i potrafi wyjaśnić pojęcia: niebieskie światło, szyja SMS-owa, krótkowzroczność,
- rozumie, jak nadmierne korzystanie z ekranów wpływa na ciało i samopoczucie,
- potrafi wskazać zasady higieny cyfrowej,
- rozróżnia relacje bezpośrednie od tych budowanych online,
- współpracuje w grupie, argumentuje swoje zdanie i aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach.
|
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Prezentacja „Jak technologia wpływa na nasze ciało?”
- załącznik nr 2. Zasady higieny cyfrowej
- załącznik nr 3. Karty scenek do odegrania
- załącznik nr 4. Lista zdrowych i niezdrowych nawyków
- kartki A3,
- kleje w sztyfcie.
|
|
Czas trwania
|
45 min.
|
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Pozostało jeszcze 99% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 10 listopada 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.