Kwestionariusz opinii o dostosowaniach edukacyjnych i terapeutycznych to praktyczne narzędzie, które wspiera proces oceny efektywności IPET poprzez pozyskanie kluczowych informacji od rodziców. Umożliwia zrozumienie, które metody wsparcia są skuteczne, a które wymagają modyfikacji, oraz pomaga zidentyfikować potrzeby dziecka zarówno w szkole, jak i w domu. Dzięki jasnej strukturze kwestionariusz ułatwia prowadzenie dialogu między rodzicami a zespołem specjalistów, wzmacniając współpracę i wspierając wspólne podejmowanie decyzji.
Kwestionariusz preferencji i potrzeb ucznia jest narzędziem wspierającym proces oceny efektywności IPET. Umożliwia poznanie perspektywy ucznia, jego opinii na temat zajęć i metod wsparcia oraz oczekiwań wobec dalszego wsparcia. Dzięki prostym i zrozumiałym pytaniom pozwala na zebranie informacji, które pomagają w dostosowaniu programu do indywidualnych potrzeb ucznia. Dokument wzmacnia zaangażowanie ucznia w proces edukacyjno-terapeutyczny, podkreślając, że jego zdanie ma znaczenie. Kwestionariusz ułatwia również nauczycielom i specjalistom podejmowanie decyzji opartych na rzeczywistych potrzebach dziecka.
Scenariusz wywiadu kierowanego „Dziecko w domu i w szkole” to narzędzie, które wspiera proces oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Wywiad pozwala można uzyskać szczegółowe informacje o funkcjonowaniu dziecka zarówno w środowisku domowym, jak i szkolnym. Pozwala na pogłębienie wiedzy o postępach, trudnościach oraz potrzebach dziecka, umożliwiając dostosowanie działań edukacyjnych i terapeutycznych. Wywiad wspiera także budowanie współpracy z rodzicami, którzy czują się zaangażowani i docenieni jako współautorzy procesu wsparcia.
Zespół opracowujący IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i ocenie efektywności IPET może dokonać modyfikacji programu. Żadne przepisy nie określają wzoru modyfikacji IPET, dlatego decyzja o tym, jaką formę będzie miała, należy do zespołu. Co jednak istotne, że modyfikacje powinny być kontynuacją działań i odzwierciedlać zakres zmian w funkcjonowaniu ucznia i dokonywane modyfikacje. Z tego względu zmiany dokonywane w IPET mogą dotyczyć jedynie tych obszarów, działań, form wsparcia, celów itp., które ulegają zmianie (aneks do IPET). Może to być również odrębny dokument pełnego IPET z dopiskiem „modyfikacja”. Pobierz przykładowy wzór aneksu do IPET, w którym wskazano obszary zmian.
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z afazją. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej. Materiał ma charakter poglądowy i może służyć jako inspiracja do opracowania IPET dla ucznia.
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z zespołem Aspergera. IPET opracowano dla ucznia klasy VI szkoły podstawowej. Integralną częścią IPET-u jest Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Poziomu Ucznia (WOPFU).
Pobierz przykładowy IPET dla uczennicy VIII klasy szkoły podstawowej posiadającej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim.
Pobierz przykładowy wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowany dla ucznia VIII klasy szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne. Dokument stanowi przykład, który może stanowić inspirację do opracowania IPET dla konkretnego ucznia.
IPET może być bardzo obszernym dokumentem, w którym wpisane są wszystkie treści lub może składać się z głównego dokumentu i załączników. Zapis z załącznikami został zaproponowany w podanym przykładzie. Do programu dodano pełny opis wybranych załączników: dostosowanie programu, dostosowanie wymagań. Każdy z załączników odnoszący się do poszczególnych przedmiotów opracowywany jest przez specjalistów posiadających kwalifikacje do ich nauczania.
Opracowanie IPET dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi wymaga uwzględnienia, przedstawiamy przykładowy IPET dla dziecka z zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz niedosłyszeniem. Zapoznanie się z przykładowym programem może stanowić inspirację, trzeba jednak pamiętać, że indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, jak wskazuje nazwa, zawsze jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka lub ucznia.