Skierowanie dziecka do szkoły specjalnej to decyzja, która wymaga wspólnego stanowiska obojga rodziców. Choć w praktyce często występują sytuacje, w których wniosek o wydanie skierowania składa do starosty tylko jeden z opiekunów, przepisy jasno wskazują, że wybór szkoły jest sprawą istotną w rozumieniu prawa rodzinnego. Dowiedz się, czy wniosek do starosty o skierowanie dziecka do szkoły specjalnej wymaga podpisu obojga rodziców? Jakie kroki podjąć, jeżeli jedno z rodziców nie zgadza się na złożenie takiego wniosku?
Organizacja wycieczek szkolnych, zwłaszcza tych zagranicznych, wiąże się z wieloma wyzwaniami logistycznymi i formalnymi. Jednym z najtrudniejszych przypadków dla dyrektora szkoły jest sytuacja, gdy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma uczestniczyć w wyjeździe, a szkoła nie jest w stanie zapewnić mu dostosowanego wsparcia. Czy w takiej sytuacji można odmówić uczniowi udziału w wyjeździe? Dowiedz się, czy szkoła może odmówić uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi udziału wycieczce, wskazując że ze względu na niepełnosprawność nie będzie możliwe zapewnienie mu właściwej opieki.
Od 1 września 2025 r. uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczęszczający do szkół podstawowych i zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, nie są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach techniki. Zmiana ta wynika z nowelizacji załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Pozwala ona na dostosowanie programu nauczania do realnych potrzeb uczniów oraz wyeliminowanie problemów organizacyjnych i edukacyjnych związanych z dotychczasowym rozwiązaniem.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizacja zajęć rewalidacyjnych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie może odbywać się kosztem obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Sprawdź, czy możliwe jest prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w czasie lekcji.
Nie zawsze wydanie przeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego pozwala na zwolnienie z obowiązku nauki drugiego języka obcego. Takie rozwiązanie jest przewidziane tylko dla niektórych uczniów. Sprawdź, czy takie zwolnienie dotyczy ucznia z niedostosowaniem społecznym jest prawidłowym rozwiązaniem.
Prace pisemne stanowią nieodłączny element szkolnej rzeczywistości. Często ich sprawdzenie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a to sprawia, że nie są sprawdzane „z dnia na dzień”. Nie oznacza to jednak dowolności – nauczyciel powinien mieć określony czas na sprawdzenie prac uczniów, choć oczywiście może on różnić się w zależności od przedmiotu. Dowiedz się, ile czasu ma nauczyciel na sprawdzenie sprawdzianu. Sprawdź czy przepisy prawa oświatowego dają podstawę do roszczeń uczniów o sprawdzenie prac w określonym terminie.
W przypadku uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą, tzw. edukacja domowa, pojawiają się pytania, czy takie zajęcia należy organizować dla uczniów z nauczaniem domowym oraz rodzice uczniów niepełnoletnich muszą składać deklarację rezygnacji z udziału dziecka w zajęciach, skoro udział w tych zajęciach nie jest obowiązkowy?
W przypadku uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, do wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (IN) konieczne jest zaświadczenie lekarskie określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie i realizacji praktycznej nauki zawodu. Powstaje jednak pytanie, czy przy ponownym wniosku o IN należy żądać nowego zaświadczenia, jeśli poprzednie ma odległą datę ważności.
Zgodnie z przepisami, obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Jednak nie wszystkie dzieci w tym wieku są gotowe na rozpoczęcie nauki w pierwszej klasie. Jeżeli zdaniem nauczycieli i rodziców dziecko powinno jeszcze przez jakiś czas korzystać z wychowania przedszkolnego, należy wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego w 2025 roku. Sprawdź przepisy i rozwiązania najczęściej spotykanych problemów.
Przepisy prawa oświatowego pozwalają na łączenie klas, jeżeli szkoła podstawowa działa w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych. Czy trudne warunki demograficzne lub geograficzne mogą odnosić się również do szkół specjalnych? Sprawdź, czy możliwe jest łączenie klas w szkole specjalnej działającej, w tym w szkole działającej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.