
Przed zbliżającym się końcem półrocza wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o proponowanych ocenach zachowania. Zdarza się, że rodzice uczniów lub sami uczniowie zgłaszają zastrzeżenia do śródrocznej oceny zachowania.

Niektórzy ósmoklasiści podczas egzaminu końcowego będą korzystali z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu. Wsparcie to jest jednym z dostosowań warunków przeprowadzania egzaminu. Trzeba pamiętać, że rola tego nauczyciela istotnie różni się od roli nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego. Wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty ogranicza się bowiem do udzielania mu wsparcia w wypełnianiu arkusza, nie zaś rozumienia poleceń czy poszukiwania prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Na czym więc dokładnie polega wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty? Jak przebiega korzystanie z obecności i pomocy tego nauczyciela?

Złożenie wniosku o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego wraz z dołączoną opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej powinno skutkować wydaniem odpowiedniej decyzji przez dyrektora. Sprawdź, czy zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić w trakcie roku szkolnego.

Asystent międzykulturowy odgrywa ważną rolę w procesie wspierania integracji uczniów cudzoziemskich, jednak nie zastępuje nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, dlaczego asystent nie może samodzielnie prowadzić zajęć, jakie są granice jego kompetencji oraz jaka jest rola dyrektora szkoły w zapewnieniu zgodnej z prawem organizacji zajęć.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym pojawiają się pytania, czy nauczyciele powinni przygotowywać odrębne programy nauczania dla każdego przedmiotu, czy wystarczającą podstawą pracy jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Odpowiedź nie jest jednoznaczna, lecz obowiązujące przepisy dają wyraźne wskazówki, że IPET zastępuje odrębne programy nauczania dla poszczególnych zajęć.

Skierowanie dziecka do szkoły specjalnej to decyzja, która wymaga wspólnego stanowiska obojga rodziców. Choć w praktyce często występują sytuacje, w których wniosek o wydanie skierowania składa do starosty tylko jeden z opiekunów, przepisy jasno wskazują, że wybór szkoły jest sprawą istotną w rozumieniu prawa rodzinnego. Dowiedz się, czy wniosek do starosty o skierowanie dziecka do szkoły specjalnej wymaga podpisu obojga rodziców? Jakie kroki podjąć, jeżeli jedno z rodziców nie zgadza się na złożenie takiego wniosku?

Organizacja wycieczek szkolnych, zwłaszcza tych zagranicznych, wiąże się z wieloma wyzwaniami logistycznymi i formalnymi. Jednym z najtrudniejszych przypadków dla dyrektora szkoły jest sytuacja, gdy uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma uczestniczyć w wyjeździe, a szkoła nie jest w stanie zapewnić mu dostosowanego wsparcia. Czy w takiej sytuacji można odmówić uczniowi udziału w wyjeździe? Dowiedz się, czy szkoła może odmówić uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi udziału wycieczce, wskazując że ze względu na niepełnosprawność nie będzie możliwe zapewnienie mu właściwej opieki.

Od 1 września 2025 r. uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczęszczający do szkół podstawowych i zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, nie są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach techniki. Zmiana ta wynika z nowelizacji załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Pozwala ona na dostosowanie programu nauczania do realnych potrzeb uczniów oraz wyeliminowanie problemów organizacyjnych i edukacyjnych związanych z dotychczasowym rozwiązaniem.

W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizacja zajęć rewalidacyjnych i pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie może odbywać się kosztem obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Sprawdź, czy możliwe jest prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w czasie lekcji.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą przystąpić do egzaminu ósmoklasisty korzystając z dostosowania warunków przeprowadzania tego egzaminu do swoich potrzeb. Jednym z dostosowań może być zapewnienie obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i w pisaniu. Jakie kwalifikacje powinien mieć ten nauczyciel? Czy powinien być to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia specjalnego?