Matura poprawkowa jest szansą dla absolwentów, którzy nie zdali jednego egzaminu obowiązkowego. Egzamin organizowany przez CKE odbędzie się w sierpniu – część pisemna 19 sierpnia, ustna 20 sierpnia. Maturzyści otrzymają arkusze zgodne z formułą obowiązującą w 2025 roku. Zgłoszenie chęci przystąpienia do poprawki należy złożyć do 15 lipca 2025 roku.
Wyniki egzaminu maturalnego mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość absolwentów. Poza nielicznymi wyjątkami, to od nich uzależnione są wyniki rekrutacji na studia. Przekazując absolwentom świadectwa dojrzałości, warto od razu informować ich możliwości zweryfikowania uzyskanej liczby punktów. Osoby niezgadzające się z oceną mogą wnieść odwołanie od wyników matury. Decyzję o tym, by odwołać się od wyniku matury zwykle podejmują te osoby, które znalazły się granicy przyjęcia na wybrany kierunek studiów. Poznaj krótki i praktyczny poradnik krok po kroku, jak odwołać się od wyników i o czym pamiętać, aby odwołanie od wyników matury 2025 było skuteczne.
Uczniów z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera nie można zwolnić z nauki języka obcego w klasach I–III szkoły podstawowej, tj. na pierwszy etapie edukacyjnym. Dotyczy to szczególnie uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Dowiedz się, dlaczego.
Uczeń spełniający obowiązek szkolny w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym (OREW) wymaga szczególnej procedury w sytuacji przedłużenia okresu nauki na drugim etapie edukacyjnym. W przypadku otrzymania opinii zespołu terapeutycznego OREW, zgody rodziców oraz uchwały Rady Programowej OREW, obowiązkiem szkoły macierzystej jest podjęcie stosownych działań formalnych. W artykule przedstawiono krok po kroku, jakie dokumenty powinna przygotować szkoła oraz jakie przepisy prawne regulują tę procedurę.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, który nie został klasyfikowany z zajęć edukacyjnych, powinien otrzymać świadectwo. W dokumencie tym należy zamieścić ocenę zachowania w formie opisowej, a przy przedmiotach wpisać właściwe oznaczenie nieklasyfikowania.
Niepełnoletnia uczennica, właściwie jeszcze nastolatka, mieszka poza domem wbrew woli rodziców. Cały swój wolny czas spędza z pełnoletnim partnerem, który jest już na swoim utrzymaniu. Dziewczyna nie tylko nie pojawia się w domu rodzinnym i nie informuje o swoich aktywnościach. Dużym problemem jest jej absencja w szkole, relacje z matką i rówieśnikami. Co może zrobić dyrektor szkoły? Czy powinien powiadomić sąd rodzinny o tym, że nastolatka mieszka poza domem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak postępować, jeżeli nastolatek wyprowadził się z domu, mimo że wciąż pozostaje pod władzą rodzicielską.
Egzamin poprawkowy daje uczniom szansę na poprawę negatywnych ocen i uniknięcie powtarzania klasy. Co jednak ważne, nie każdy uczeń będzie mógł przystąpić do takiego egzaminu. W artykule omawiamy zasady, warunki oraz procedury związane z egzaminem poprawkowym określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wyjaśniamy, jakie są zasady przeprowadzanie egzaminu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz omawiamy konsekwencje otrzymania negatywnej oceny.
Wydanie decyzji o indywidualnym toku lub programie nauki należy do kompetencji dyrektora szkoły. Nawet jeśli opinie rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej są pozytywne, decyzja ta nie jest automatyczna. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwa jest odmowa, jakie są obowiązki rady pedagogicznej oraz jaka powinna być forma decyzji administracyjnej.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają obowiązku stosowania sygnałów dźwiękowych w szkole – nie wskazują, w jaki sposób należy oznaczać początek i koniec lekcji. Decyzja w tym zakresie należy do dyrektora, który zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe odpowiada za organizację pracy szkoły. W związku z rosnącym zainteresowaniem rozwiązaniami wspierającymi uczniów w zakresie samoregulacji, coraz więcej szkół rezygnuje z dzwonków, organizuje „ciche przerwy” i strefy wyciszenia. W artykule podpowiadamy, jak wdrażać takie zmiany zgodnie z prawem i jak zorganizować przestrzeń wyciszenia w praktyce.