Wniosek o przedłużenie okresu nauki ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma określonego wzoru ani wymogów formalnych, ale powinien jasno przedstawiać powody złożenia. Wychowawca klasy pełni istotną rolę w przygotowaniu wniosku oraz zebraniu niezbędnej dokumentacji. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć oraz jakie przepisy regulują tę procedurę.
W praktyce szkolnej zdarzają się sytuacje, w których absolwent nie stawia się na egzaminie maturalnym. W takich przypadkach nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły może udzielić uczniowi wsparcia informacyjnego – wskazać możliwe ścieżki postępowania oraz pomóc w przygotowaniu niezbędnych dokumentów. Właściwe, profesjonalne pokierowanie maturzystą bywa kluczowe, ponieważ od szybkiej reakcji i formalnego działania zależy, czy absolwent będzie mógł przystąpić do egzaminu w dodatkowym terminie.
Początek maja dla maturzystów to z jednej strony czas intensywnego powtarzania materiału, z drugiej – udzielanie wskazówek dotyczących przebiegu samego egzaminu. Warto jeszcze raz przypomnieć uczniom o zasadach obowiązujących na egzaminie. Być może potrzebne jest przypomnienie, jakie konsekwencje może ponieść osoba, która postanowi oszukiwać i zaryzykować wniesienie lub korzystanie z niedozwolonych pomocy? Może lepiej, aby majówkę, zamiast na przygotowywanie ryzykownych ściąg, poświęcili na ostatnie powtórki, a przede wszystkim – relaks? Sprawdź, co grozi za ściąganie na egzaminie.
Zasady wydatkowania środków przeznaczonych na realizację zadań w zakresie kształcenia specjalnego budzą wiele wątpliwości, zwłaszcza w kontekście zakupów sprzętu terapeutycznego czy organizacji szkoleń dla nauczycieli. Czy możliwe jest wyposażenie szkoły z wyprzedzeniem? Czy szkolenia dla kadry mogą być finansowane z dotacji, jeśli nie zostały bezpośrednio wskazane w IPET żadnego ucznia? W artykule przedstawiamy jednoznaczne stanowisko w tej sprawie, wskazując granice dopuszczalnych działań i wymogi dokumentacyjne.
W Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie określające zasady organizacji zajęć edukacji zdrowotnej. Nowy przedmiot będzie prowadzony już od 1 września 2025 r., ale nie będzie obowiązkowy. Sprawdź, jakie treści obejmuje edukacja zdrowotna, jaki będzie wymiar zajęć oraz kto będzie miał kwalifikacje do ich prowadzenia. Dowiedz się, co muszą zrobić rodzice, którzy nie chcą, aby ich dzieci uczęszczały na edukację zdrowotną oraz jakie obowiązki informacyjne spoczywają na szkole.
W przypadku uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy nie robią postępów edukacyjnych, szkoła może rozważać wydłużenie etapu edukacyjnego lub niepromowanie do kolejnej klasy. W praktyce jednak wiele zespołów nauczycielskich i specjalistów ma wątpliwości: czy do takiej decyzji konieczna jest zgoda rodziców? Czy wystarczy opinia zespołu? Sprawdź, co wynika z przepisów.
Szkoła jako instytucja realizująca zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom warunki do pełnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. W szczególnych przypadkach pojawia się pytanie, czy możliwe jest zredukowanie zakresu podstawy programowej w celu odciążenia ucznia? Odpowiedź jest jednoznaczna: podstawa programowa nie podlega ograniczeniu, natomiast szkoła ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne oraz warunki, sposoby i metody pracy z uczniem. Sprawdź szczegóły.
Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który mimo zaleceń, odmawia indywidualizowania pracy z uczniem.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego obliguje dyrektora do jego organizacji. Dotyczy to również szkoły niepublicznej, która nie może odmówić realizacji orzeczenia. Sprawdź, które przepisy wskazują na obowiązek organizowania nauczania indywidualnego w szkole niepublicznej.