Uczeń spełniający obowiązek szkolny w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym (OREW) wymaga szczególnej procedury w sytuacji przedłużenia okresu nauki na drugim etapie edukacyjnym. W przypadku otrzymania opinii zespołu terapeutycznego OREW, zgody rodziców oraz uchwały Rady Programowej OREW, obowiązkiem szkoły macierzystej jest podjęcie stosownych działań formalnych. W artykule przedstawiono krok po kroku, jakie dokumenty powinna przygotować szkoła oraz jakie przepisy prawne regulują tę procedurę.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, który nie został klasyfikowany z zajęć edukacyjnych, powinien otrzymać świadectwo. W dokumencie tym należy zamieścić ocenę zachowania w formie opisowej, a przy przedmiotach wpisać właściwe oznaczenie nieklasyfikowania.
Niepełnoletnia uczennica, właściwie jeszcze nastolatka, mieszka poza domem wbrew woli rodziców. Cały swój wolny czas spędza z pełnoletnim partnerem, który jest już na swoim utrzymaniu. Dziewczyna nie tylko nie pojawia się w domu rodzinnym i nie informuje o swoich aktywnościach. Dużym problemem jest jej absencja w szkole, relacje z matką i rówieśnikami. Co może zrobić dyrektor szkoły? Czy powinien powiadomić sąd rodzinny o tym, że nastolatka mieszka poza domem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak postępować, jeżeli nastolatek wyprowadził się z domu, mimo że wciąż pozostaje pod władzą rodzicielską.
Egzamin poprawkowy daje uczniom szansę na poprawę negatywnych ocen i uniknięcie powtarzania klasy. Co jednak ważne, nie każdy uczeń będzie mógł przystąpić do takiego egzaminu. W artykule omawiamy zasady, warunki oraz procedury związane z egzaminem poprawkowym określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wyjaśniamy, jakie są zasady przeprowadzanie egzaminu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz omawiamy konsekwencje otrzymania negatywnej oceny.
Wydanie decyzji o indywidualnym toku lub programie nauki należy do kompetencji dyrektora szkoły. Nawet jeśli opinie rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej są pozytywne, decyzja ta nie jest automatyczna. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwa jest odmowa, jakie są obowiązki rady pedagogicznej oraz jaka powinna być forma decyzji administracyjnej.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają obowiązku stosowania sygnałów dźwiękowych w szkole – nie wskazują, w jaki sposób należy oznaczać początek i koniec lekcji. Decyzja w tym zakresie należy do dyrektora, który zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe odpowiada za organizację pracy szkoły. W związku z rosnącym zainteresowaniem rozwiązaniami wspierającymi uczniów w zakresie samoregulacji, coraz więcej szkół rezygnuje z dzwonków, organizuje „ciche przerwy” i strefy wyciszenia. W artykule podpowiadamy, jak wdrażać takie zmiany zgodnie z prawem i jak zorganizować przestrzeń wyciszenia w praktyce.
Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Matura poprawkowa jest szansą dla absolwentów, którzy nie zdali jednego egzaminu obowiązkowego. Egzamin organizowany przez CKE odbędzie się w sierpniu – część pisemna 19 sierpnia, ustna 20 sierpnia. Maturzyści otrzymają arkusze zgodne z formułą obowiązującą w 2025 roku. Zgłoszenie chęci przystąpienia do poprawki należy złożyć do 15 lipca 2025 roku.
Wniosek o przedłużenie okresu nauki ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma określonego wzoru ani wymogów formalnych, ale powinien jasno przedstawiać powody złożenia. Wychowawca klasy pełni istotną rolę w przygotowaniu wniosku oraz zebraniu niezbędnej dokumentacji. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć oraz jakie przepisy regulują tę procedurę.