
Dostosowanie wymagań edukacyjnych to jedno z najczęściej mylonych pojęć w praktyce szkolnej. Bywa bowiem utożsamiane z obniżaniem poprzeczki lub „ułatwianiem życia” uczniowi. Tymczasem polskie prawo oświatowe jednoznacznie wskazuje, że celem dostosowania jest zapewnienie równego dostępu do edukacji – nie obniżenie standardów nauczania. Dostosowanie jest obowiązkiem nauczyciela, wynika z przepisów, a jego prawidłowe rozumienie decyduje o jakości wsparcia, jakie otrzymują uczniowie ze zróżnicowanymi potrzebami.

Wskazanie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego konieczności realizowania niektórych przedmiotów indywidualnie lub w grupie do 5 osób nie jest równoznaczne z organizacją nauczania indywidualnego. W organizacji takich zajęć nie mają zastosowania przepisy o organizacji indywidualnego nauczania. Sprawdź, czy realizację niektórych przedmiotów indywidualnie lub w grupie do pięciu osób można zaplanować w formie zdalnej, tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W przypadku ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone, szkoła powinna zapewnić uczniowi wsparcie nauczyciela współorganizującego. Co jednak, gdy organ prowadzący szkołę odmawia jego zatrudnienia mimo zaleceń kuratorium? Wyjaśniamy, jak w tej sytuacji, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, powinna postąpić szkoła.

W wielu szkołach funkcjonuje praktyka wpisywania do statutu kary określanej jako „zawieszenie w prawach ucznia”. Pojęcie to nie występuje w żadnym akcie prawnym regulującym system oświaty. Pomimo tego bywa stosowane jako środek dyscyplinujący, nierzadko w sposób prowadzący do wykluczenia ucznia z życia szkoły, np. poprzez zakaz uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych, wydarzeniach wychowawczych czy uroczystościach klasowych, takich jak wigilia klasowa, a także wycieczkach szkolnych. W artykule wyjaśniamy, czy za złamanie zasad zapisanych w statucie, szkoła może zabronić uczniowi uczestnictwa w lekcjach lub innych zajęciach.

Nie wszystkie sytuacje wiążące się z koniecznością dostosowania warunków egzaminu da się przewidzieć w komunikacie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Czasem stan zdrowia ucznia wymaga niestandardowego podejścia i działania szkoły poza katalogiem CKE. Co zrobić w takiej sytuacji? Kiedy rada pedagogiczna może wnioskować o indywidualne dostosowanie warunków egzaminu? Jak przygotować poprawny wniosek i jakie dokumenty do niego dołączyć, by OKE wyraziła zgodę? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Przed zbliżającym się końcem półrocza wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o proponowanych ocenach zachowania. Zdarza się, że rodzice uczniów lub sami uczniowie zgłaszają zastrzeżenia do śródrocznej oceny zachowania.

Niektórzy ósmoklasiści podczas egzaminu końcowego będą korzystali z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu. Wsparcie to jest jednym z dostosowań warunków przeprowadzania egzaminu. Trzeba pamiętać, że rola tego nauczyciela istotnie różni się od roli nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego. Wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty ogranicza się bowiem do udzielania mu wsparcia w wypełnianiu arkusza, nie zaś rozumienia poleceń czy poszukiwania prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Na czym więc dokładnie polega wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty? Jak przebiega korzystanie z obecności i pomocy tego nauczyciela?

Złożenie wniosku o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego wraz z dołączoną opinią z poradni psychologiczno-pedagogicznej powinno skutkować wydaniem odpowiedniej decyzji przez dyrektora. Sprawdź, czy zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić w trakcie roku szkolnego.

Asystent międzykulturowy odgrywa ważną rolę w procesie wspierania integracji uczniów cudzoziemskich, jednak nie zastępuje nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, dlaczego asystent nie może samodzielnie prowadzić zajęć, jakie są granice jego kompetencji oraz jaka jest rola dyrektora szkoły w zapewnieniu zgodnej z prawem organizacji zajęć.

W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym pojawiają się pytania, czy nauczyciele powinni przygotowywać odrębne programy nauczania dla każdego przedmiotu, czy wystarczającą podstawą pracy jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Odpowiedź nie jest jednoznaczna, lecz obowiązujące przepisy dają wyraźne wskazówki, że IPET zastępuje odrębne programy nauczania dla poszczególnych zajęć.