Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza to jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma pozostać obojętna. Przedmiotem zainteresowania pedagogów powinna być bowiem nie tylko bójka w szkole, ale również zdarzenia rozgrywające się poza terenem placówki oświatowej. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Decyzja o braku promocji ucznia realizującego obowiązek szkolny w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (OREW) może budzić kontrowersje. Przepisy teoretycznie umożliwiają taką decyzję, jednak praktyczne uzasadnienie tego kroku często bywa niezwykle trudne. Jakie przesłanki rzeczywiście pozwalają na niepromowanie ucznia w OREW?
Statut szkoły powinien zawierać regulacje dotyczące korzystania urządzeń elektronicznych przez uczniów. W wielu placówkach wprowadzony jest całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych, tabletów czy laptopów. Takie regulacje są bardzo ryzykowne, ponieważ mogą doprowadzić do uniemożliwienia dostosowania wymagań edukacyjnych w formie warunków, metod pracy – adekwatnie do potrzeb ucznia. Sprawdź, co jakie kroki podjąć, jeżeli statut szkoły całkowicie zakazuje korzystania z urządzeń elektronicznych.
Planowanie pracy rewalidacyjnej z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysparza wielu trudności. Czy cele określa się zespole? Czy może robi to nauczyciel prowadzący zajęcia? Nadal zdarza się mylenie zajęć rewalidacyjnych z zajęciami prowadzonymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wiele emocji wzbudza także nieokreślone pensum nauczyciela, które nie jest wprost unormowane w prawie oświatowym. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź również, w jaki sposób określić wymiar pensum nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
Czy uczennice z Zespołem Turnera mogą liczyć na wsparcie podczas egzaminu ósmoklasisty? Choroba ta, jak wiele innych przewlekłych schorzeń, może znacząco wpłynąć na zdolność ucznia do przystąpienia do egzaminu w standardowych warunkach. Jak więc wygląda możliwość dostosowania egzaminu dla tej grupy uczniów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy w przypadku ucznia zZespołem Turnera możliwe jest dostosowanie warunków egzaminu ósmoklasisty.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres ma być opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane. W przypadku dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim decydujące są względy merytoryczne, czyli ocena poziomu funkcjonowania dziecka.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Nie zawsze wydanie przeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego pozwala na zastąpienie nauki drugiego języka obcego zajęciami z techniki. Takie rozwiązanie jest przewidziane tylko dla niektórych uczniów. Sprawdź, czy technika zamiast drugiego języka obcego dla ucznia z niedostosowaniem społecznym jest prawidłowym rozwiązaniem.
Przepisy nie rozstrzygają, na jakich zasadach powinny być organizowane zajęcia z techniki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którzy nie realizują nauki drugiego języka. W związku z tym to dyrektor szkoły musi zdecydować o sposobie realizacji tego zadania.