Przepisy prawa oświatowego pozwalają na łączenie klas, jeżeli szkoła podstawowa działa w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych. Czy trudne warunki demograficzne lub geograficzne mogą odnosić się również do szkół specjalnych? Sprawdź, czy możliwe jest łączenie klas w szkole specjalnej działającej, w tym w szkole działającej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
Nowelizacja podstaw programowych obowiązujące od 1 września 2025 r. oznacza m.in. wprowadzenie obowiązkowych testów sprawnościowych dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. Kiedy i przez kogo zostaną przeprowadzone pierwsze testy sprawnościowe? Jak będą przebiegały i jakie znaczenie będą miały ich wyniki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Co jakiś czas w przekazach medialnych można spotkać się z informacją o planowanych zmianach w zasadach zwalniania uczniów z ćwiczeń lub zajęć wychowania fizycznego. Od kilku lat można usłyszeć, że zwolnienia będą uznawane wyłącznie wtedy, gdy wystawi je lekarz specjalista. Zapowiedzi tego typu wywołują wiele zamieszania, ale zmiany w tym zakresie nie zostały wprowadzone. Oznacza to, że dyrektor zwalnia z ćwiczeń lub zajęć WF tych uczniów, którzy dostarczą opinię wydaną przez lekarza – niekoniecznie specjalistę. Sprawdź, czy opinię może wydać lekarz POZ.
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole. Jaki jest termin obowiązywania opinii potrzebnej do organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
Sprawdź, co może zrobić szkoła w przypadku ucznia sprawiającego duże problemy wychowawcze, stosującego przemoc wobec rówieśników i stanowiącego zagrożenie bezpieczeństwa dla innych dzieci. Jakie działania należy podjąć? Czy włączona do pomocy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może udzielić wsparcia?
Jedną z kompetencji rady rodziców jest uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego. O ile realizacja tego zadania w szkole publicznej nie budzi wątpliwości, o tyle problem pojawia się w szkołach niepublicznych, w których nie działa rada rodziców. Który organ w takim przypadku odpowiada za uchwalenie programu?
Matura poprawkowa jest szansą dla absolwentów, którzy nie zdali jednego egzaminu obowiązkowego. Egzamin organizowany przez CKE odbędzie się w sierpniu – część pisemna 19 sierpnia, ustna 20 sierpnia. Maturzyści otrzymają arkusze zgodne z formułą obowiązującą w 2025 roku. Zgłoszenie chęci przystąpienia do poprawki należy złożyć do 15 lipca 2025 roku.
Wyniki egzaminu maturalnego mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość absolwentów. Poza nielicznymi wyjątkami, to od nich uzależnione są wyniki rekrutacji na studia. Przekazując absolwentom świadectwa dojrzałości, warto od razu informować ich możliwości zweryfikowania uzyskanej liczby punktów. Osoby niezgadzające się z oceną mogą wnieść odwołanie od wyników matury. Decyzję o tym, by odwołać się od wyniku matury zwykle podejmują te osoby, które znalazły się granicy przyjęcia na wybrany kierunek studiów. Poznaj krótki i praktyczny poradnik krok po kroku, jak odwołać się od wyników i o czym pamiętać, aby odwołanie od wyników matury 2025 było skuteczne.
Uczniów z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera nie można zwolnić z nauki języka obcego w klasach I–III szkoły podstawowej, tj. na pierwszy etapie edukacyjnym. Dotyczy to szczególnie uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Dowiedz się, dlaczego.
Uczeń spełniający obowiązek szkolny w ośrodku rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczym (OREW) wymaga szczególnej procedury w sytuacji przedłużenia okresu nauki na drugim etapie edukacyjnym. W przypadku otrzymania opinii zespołu terapeutycznego OREW, zgody rodziców oraz uchwały Rady Programowej OREW, obowiązkiem szkoły macierzystej jest podjęcie stosownych działań formalnych. W artykule przedstawiono krok po kroku, jakie dokumenty powinna przygotować szkoła oraz jakie przepisy prawne regulują tę procedurę.