Bliskie relacje to ważna część życia każdego człowieka – wpływają na poczucie bezpieczeństwa, rozwój emocjonalny i zdrowie psychiczne. Dlatego w klasach I–IV szkół ponadpodstawowych edukacja zdrowotna koncentruje się nie tylko na rozpoznawaniu etapów relacji – od koleżeństwa po partnerstwo i małżeństwo – lecz także na budowaniu umiejętności dbania o nie z szacunkiem, empatią i odpowiedzialnością. Równie istotnym elementem jest nauka odróżniania zachowań wspierających od przemocowych oraz rozpoznawania przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej. Przykładowe projekty edukacyjne zaprezentowane poniżej pomogą zrealizować te cele w atrakcyjnej, angażującej formie, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami uczniów.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Dział VI, punkt 3 [uczeń] omawia etapy bliskiej, długotrwałej relacji, w tym koleżeńskiej, przyjacielskiej, romantycznej, małżeńskiej, partnerskiej i sposoby dbania o nią, odróżnia zachowania prawidłowe od przemocowych w relacjach, w tym wymienia cechy przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej.
|
Cel ogólny
|
Rozwijanie umiejętności budowania i pielęgnowania bliskich relacji oraz świadomego rozpoznawania i reagowania na zachowania przemocowe w relacjach rówieśniczych, partnerskich i rodzinnych.
|
Cele szczegółowe
|
- rozróżnianie etapów rozwoju relacji (koleżeństwo, przyjaźń, zakochanie, miłość, partnerstwo, małżeństwo) i wskazywanie ich charakterystycznych cech,
- kształtowanie umiejętności dbania o relacje poprzez komunikację, empatię, szacunek i współpracę,
- rozpoznawanie oznak przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej w relacjach i poznanie możliwych sposobów reagowania,
- krytyczna analiza przekazów kulturowych dotyczących relacji (film, literatura, media),
- rozwijanie kreatywności, umiejętności współpracy i autoprezentacji podczas realizacji projektów zespołowych.
|
Potrzebne materiały
|
- tablice lub plansze papierowe, markery, kolorowe karteczki;
- dostęp do internetu i sprzętu multimedialnego (komputery, projektor, mikrofony do podcastów);
- materiały biblioteczne (książki, czasopisma, filmy);
- programy do tworzenia prezentacji, grafiki i montażu nagrań;
- materiały plastyczne do przygotowania plakatów i kodeksu (papier, kredki, flamastry, klej).
|
Czas trwania
|
4–6 godzin lekcyjnych (można rozłożyć na kilka spotkań w ramach cyklu zajęć lub projektu długoterminowego trwającego 2–4 tygodnie).
|
Liczba uczestników
|
Cała klasa
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To druga część szkolenia dotyczącego edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 44% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 13 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.