W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kokardy na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kokardy, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.
Dzień Muzyki proponuję spędzić pod hasłem „Muzyka jest wszędzie”. Do realizacji scenariusza nie są potrzebne umiejętności gry na instrumencie czy wyjątkowo dobrego śpiewu. Zajęcia mają na celu uwrażliwienie dzieci na otaczające je dźwięki, obserwację otoczenia, a także odkrywanie przyjemności ze świadomego obcowania z muzyką.
Na dzień 21 lutego przypada dzień kultywowania tożsamości narodowej. Święto bywa nazywane również Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. Od najmłodszych lat można zaszczepić w dzieciach zadziwienie i zachwyt zamiast trudności i zawiłości na myśl o ortografii czy gramatyce. Jak to zrobić? Najprościej przez zabawę językową z wykorzystaniem świetnego tekstu literackiego, który jest dobrze napisany i dodatkowo okraszony nutą poczucia humoru i przewrotności.
Scenariusz zajęć edukacyjnych (godzina wychowawcza, historia, etyka, kółko przedmiotowe) do przeprowadzenia w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Międzynarodowy Dzień Pamięci o Holocauście przypada 23 stycznia. Scenariusz zajęć opracowany na podstawie portalu Zapis pamięci (www.zapispamieci.pl)
Na światowy Dzień Pluszowego Misia proponuję prostą i wyrazistą historię dla przedszkolaków opowiedzianą przez samotnego misia, który nie chce być sam, szuka bliskiej osoby i znajduje ją w świecie dzieci. Bo nie tylko z racji wzrostu blisko dzieciom do wielu spraw, blisko do ziemi, więc dosłownie łatwo odnaleźć im to, co zgubione, postawione przez innych, blisko do prawdy, bo jest prostsza niż kłamstwa, blisko do wrażliwości, bo jest pierwotna i niewyuczona.
Święto Niepodległości 11 listopada upamiętnia odzyskanie niepodległości przez Polskę po 123 latach zaborów. Jest to okoliczność, która wiąże się z tradycjami niepodległościowymi Polski i wiedza o nich oraz ich źródłach umożliwia świadome obchodzenie tego ważnego dnia dla historii państwa polskiego. Dzień 11 listopada przypomina, że suwerenność kraju wiąże się z wolnością, która jest dana każdemu człowiekowi. Warto pamiętać o tym m.in. w obliczu ostatnich wydarzeń na Ukrainie. Scenariusz zajęć można wykorzystać na zajęciach edukacyjnych lub na zajęciach świetlicowych.
Zajęcia na Dzień Marzyciela są doskonałą okazją dla nauczyciela do lepszego i głębszego poznania grupy.
Patriotyzm niejedną ma twarz. W zależności od wieku zmienia się jego pojmowanie. Małe dzieci najczęściej utożsamiają patriotyzm z wyrzucaniem papierków do kosza, a gdy dorastają… nie mają oporów, by śmiecić. Jak uczyć patriotyzmu, by dzieci i młodzież przejawiali autentyczne zaangażowanie, może i zatroskanie swoją ojczyzną? Przedstawiamy scenariusz zajęć na ten temat dla uczniów klas IV-VIII.