Zajęcia na Dzień Marzyciela są doskonałą okazją dla nauczyciela do lepszego i głębszego poznania grupy.
Uczestnicy | dzieci w wieku przedszkolnym, grupy 5-6 lat |
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe: |
Dziecko:
|
Potrzebne materiały: |
|
Czas trwania zajęć | 60 minut |
Liczba uczestników | oddział przedszkolny |
Zgadywanka
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie tematu nadchodzących zajęć. Prowadzący włacza nagrania lub samodzielnie odczytuje dwa wiersze „Marzenia” Hanna Niewiadomska, „Dyzio Marzyciel” Julian Tuwim.
„Dyzio Marzyciel” – https://www.youtube.com/watch?v=rZRv1pKSUP0
„Marzenia” – https://www.youtube.com/watch?v=yInbmLqgBDQ&t=33s
Jeśli grupa nie jest w stanie odgadnąć motywu przewodniego, prowadzący odczytuje tytuły wierszy, co powinno być wystarczającą wskazówką.
Nauczyciel dalej prowadzi z dziećmi rozmowę:
Prowadzący zachęca grupę do głębszych rozmyślań i wejścia na wyższy poziom abstrakcji. Dzieci zazwyczaj ograniczają się do odpowiedzi o tym co chcą dostać albo kim zostać w przyszłości. Warto przypomnieć im, że moc wyobraźni jest duża i można kierować ją w przeróżne strony.
Ćwiczenie wyobraźni
Prowadzący wyciąga i pokazuje grupie chustę animacyjną (ewentualnie koc) lub długopis i pyta grupę co to jest. Dzieci bez problemu powinny udzielić prawidłowej odpowiedzi. Nauczyciel odpowiada, że na czas trwania zabawy NIE jest to chusta czy długopis. Przedmiot może być wszystkim, co podpowie uczniom ich wyobraźnia, ale nie tym do czego naprawdę służy.
Prowadzący dzieli grupę na 3-4 osobowe zespoły. Zadaniem każdego zespołu jest wymyślenie przynajmniej jednego nietypowego zastosowania dla przedmiotu i zaprezentowanie go.
Przykładowe odpowiedzi dzieci:
Podsumowując zabawę nauczyciel zwraca uwagę na to jak bardzo istotna jest kreatywność oraz fakt, że tak jak każdy ma inne pomysły, to może mieć inne marzenia i pragnienia.
Zabawa plastyczna
Prowadzący rozdaje wszystkim wydrukowany załącznik nr 1. Dzieci wycinają koło, a następnie rysują w określonych ćwiartkach według polecenia:
W pierwszej cząstce – coś materialnego o czym marzę dla siebie.
W drugiej cząstce – coś niematerialnego o czym marzę dla siebie.
W trzeciej cząstce – coś o czym marzę dla innych.
W czwartej cząstce – coś o czym marzę dla świata.
Skończone rysunki nauczyciel umieszcza na wspólnej tablicy. Chętne dzieci opowiadają przed grupą o tym co narysowały.
Gra ruchowa „W przyszłości będę…”
Dzieci przemieszczają się swobodnie po sali w rytm piosenki Majki Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”.
Prowadzący w wybranym momencie pauzuje muzykę i mowi: „w przyszłości będę …”. Zadaniem dzieci jest udawać, naśladować, odgrywać dany zawód aż do chwili kiedy nauczyciel ponownie właczy muzykę.
Proponowane zawody do wykorzystania w zabawie:
W przyszłości będę…
Zabawę można przeprowadzić w dwóch rundach. W pierwszej zawody podaje Prowadzący, a w drugiej dzieci.
Po skończonej aktywności nauczyciel podsumowuje zajęcia i zachęca dzieci do rozwijania swojej wyobraźni i do marzeń.