Dzień marzyciela. Scenariusz zajęć dla dzieci

Agata Staroń

Autor: Agata Staroń

Dodano: 8 września 2022

Zajęcia na Dzień Marzyciela są doskonałą okazją dla nauczyciela do lepszego i głębszego poznania grupy.

Uczestnicy dzieci w wieku przedszkolnym, grupy 5-6 lat
Cele ogólne
  • rozwijanie umiejętności działania w różnych sytuacjach,
  • kształtowanie zdolności artystycznych,
  • rozwój wrażliwości słuchowej,
  • aktywności twórczej i różnych form ekspresji
Cele szczegółowe: Dziecko:
  • wysłuchuje i poznaje dwa wiersze
  • wnioskuje na podstawie dostarczonych elementów
  • zauważa i nazywa swoje marzenia
  • rozwija wyobraźnię i kreatywność
  • odgrywa postaci korzystając z ich cech charakterystycznych
Potrzebne materiały:
  • smarfon lub komputer z dostępem do Internetu,
  • wydrukowany załącznik nr 1,
  • kredki, chusta animacyjna/koc
  • długopis/kredki
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników oddział przedszkolny

Przebieg zajęć

Zgadywanka

Zadaniem dzieci jest odgadnięcie tematu nadchodzących zajęć. Prowadzący włacza nagrania lub samodzielnie odczytuje dwa wiersze „Marzenia” Hanna Niewiadomska, „Dyzio Marzyciel” Julian Tuwim.

Jeśli grupa nie jest w stanie odgadnąć motywu przewodniego, prowadzący odczytuje tytuły wierszy, co powinno być wystarczającą wskazówką.

Nauczyciel dalej prowadzi z dziećmi rozmowę:

  • Co to są marzenia?
  • Czy każdy ma marzenia?
  • Czy dzieci na całym świecie mają takie same marzenia? O czym marzył Dyzio? A o czym dzieci z wiersza „Marzenia”?
  • Dlaczego warto marzyć?
  • Co należy robić, żeby spełnić marzenie?
  • Jakie Wy macie marzenia?

Prowadzący zachęca grupę do głębszych rozmyślań i wejścia na wyższy poziom abstrakcji. Dzieci zazwyczaj ograniczają się do odpowiedzi o tym co chcą dostać albo kim zostać w przyszłości. Warto przypomnieć im, że moc wyobraźni jest duża i można kierować ją w przeróżne strony.

Ćwiczenie wyobraźni

Prowadzący wyciąga i pokazuje grupie chustę animacyjną (ewentualnie koc) lub długopis i pyta grupę co to jest. Dzieci bez problemu powinny udzielić prawidłowej odpowiedzi. Nauczyciel odpowiada, że na czas trwania zabawy NIE jest to chusta czy długopis. Przedmiot może być wszystkim, co podpowie uczniom ich wyobraźnia, ale nie tym do czego naprawdę służy.

Prowadzący dzieli grupę na 3-4 osobowe zespoły. Zadaniem każdego zespołu jest wymyślenie przynajmniej jednego nietypowego zastosowania dla przedmiotu i zaprezentowanie go.

Przykładowe odpowiedzi dzieci:

  • Chusta –  namiot, rodzaj sanek (jedno dziecko siedzi na chuście, dwoje je przeciąga), worek na rzeczy, parawan (osłona przed wiatrem), narzuta na łóżko, koc do siedzenia na trawie
  • Długopis – rzutka do gry, pałeczka do wystukiwania rytmu, spinka do zawinięcia włosów, „łyżeczka” do wymieszania czegoś
Świetnym aspektem tej zabawy jest fakt, że można wykorzystać do niej każdy przedmiot. Zachęcam do prób z innymi rzeczami.

Podsumowując zabawę nauczyciel zwraca uwagę na to jak bardzo istotna jest kreatywność oraz fakt, że tak jak każdy ma inne pomysły, to może mieć inne marzenia i pragnienia.

Zabawa plastyczna

Prowadzący rozdaje wszystkim wydrukowany załącznik nr 1. Dzieci wycinają koło, a następnie rysują w określonych ćwiartkach według polecenia:

W pierwszej cząstce – coś materialnego o czym marzę dla siebie.

W drugiej cząstce – coś niematerialnego o czym marzę dla siebie.

W trzeciej cząstce – coś o czym marzę dla innych.

W czwartej cząstce – coś o czym marzę dla świata.

Skończone rysunki nauczyciel umieszcza na wspólnej tablicy. Chętne dzieci opowiadają przed grupą o tym co narysowały.

Gra ruchowa „W przyszłości będę…”

Dzieci przemieszczają się swobodnie po sali w rytm piosenki Majki Jeżowskiej „Marzenia się spełniają”.

Prowadzący w wybranym momencie pauzuje muzykę i  mowi: „w przyszłości będę …”. Zadaniem dzieci jest udawać, naśladować, odgrywać dany zawód aż do chwili kiedy nauczyciel ponownie właczy muzykę.

Proponowane zawody do wykorzystania w zabawie:

W przyszłości będę…

  • piosenkarzem/piosenkarką,
  • lekarzem/lekarką,
  • podróżnikiem/ podróżniczką,
  • stewardem/stewardessą,
  • nauczycielem/nauczycielką,
  • kucharzem/kucharką,
  • malarzem/malarką.

Zabawę można przeprowadzić w dwóch rundach. W pierwszej zawody podaje Prowadzący, a w drugiej dzieci.

Po skończonej aktywności nauczyciel podsumowuje zajęcia i zachęca dzieci do rozwijania swojej wyobraźni i do marzeń.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 8 września 2022

Autor: Agata Staroń

Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy edukację z aspektem rozrywkowym realizując projekty jako animatorka kultury i czasu wolnego. Doświadczona jako psycholog szkolny. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Entuzjastka pedagogiki zabawy oraz metod bajkoterapii.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy