Czy organ prowadzący szkołę może kontrolować realizację orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania? Organ prowadzący szkołę nie może kontrolować realizacji orzeczeń o indywidualnym nauczaniu. Jego kompetencje w tym zakresie są ograniczone. Choć obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie warunków do realizacji nauczania indywidualnego, to nie ma on prawa ani do ingerowania, ani do żądania szczegółowych informacji o realizacji konkretnego orzeczenia. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki i ograniczenia ciążą na organie prowadzącym w kontekście indywidualnego nauczania.
W codziennej pracy szkoły niejednokrotnie zdarza się, że różne instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zwracają się z prośbą o sporządzenie opinii na temat ucznia. Taka opinia stanowi ważne źródło informacji w procesie diagnozowania i zaplanowania wsparcia ucznia. O ile prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek wydania takiej opinii na wniosek poradni lub rodzica, o tyle nie określa zasad jej sporządzania. W artykule wyjaśniamy, jak napisać taką opinię zgodnie z obowiązującymi przepisami i najlepszymi praktykami.
Przerwy w szkole pomiędzy zajęciami są czasem pracy dla nauczycieli. W związku z tym, jeśli jest to uzasadnione, nauczyciel wspomagający powinien przebywać podczas przerw z uczniem. Ale o zakresie zadań realizowanych przez nauczycieli wspomagających decyduje dyrektor. W związku z tym może on ustalić zakres czynności, jakie nauczyciel wykonuje w ramach swoich zadań zawodowych w czasie przerwy międzylekcyjnej. W IPET należy określić zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, a jednym z nich może być wsparcie nauczyciela wspomagającego podczas przerw.
Potrzeba opracowania IPET dla ucznia posiadającego orzeczenie nie budzi wątpliwości. Obowiązek stworzenia IPET wynika wprost z przepisów. Nie ma natomiast regulacji dotyczących opracowania przez nauczycieli dodatkowych dokumentów. Sprawdź, czy stworzenie arkusza dostosowań metod i form pracy w ramach poszczególnych zajęć jest obowiązkowe. Dowiedz się, które przepisy zawierają informacje o dostosowaniach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów szkoły.
Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość wniesienia odwołania od orzeczenia zespołu orzekającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Prawo do odwołania przysługuje jednak tylko wnioskodawcy, czyli rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi. Dyrektor szkoły nie może odwołać się od orzeczenia wydanego dla ucznia swojej szkoły. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, kto może złożyć odwołanie od decyzji poradni w dotyczącej orzeczenia dla ucznia.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć edukacyjnych wynosi 60 minut. W artykule wyjaśniamy natomiast, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji.
Do poradni psychologiczno-pedagogicznych nie stosuje się przepisów dotyczących standardów określających minimalną liczbę etatów nauczycieli specjalistów. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie zostały bowiem wymienione w art. 42d ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Czy to oznacza, że w poradniach nie trzeba zatrudniać pedagogów specjalnych? Analizujemy przepisy prawa oświatowego.
W związku z planowaniem dodatkowych zajęć niwelujących skutki pandemii, pojawiły się wątpliwości, czy do takich zajęć zalicza się gimnastyka korekcyjna. Niewątpliwie są to ważne zajęcia dla dzieci, które z powodu pandemii przez wiele tygodni nie chodziły do szkoły. Sprawdź, czy usprawnianie ruchowe może być zaliczone do terapii pedagogicznej. Dowiedz się czy szkoła może zorganizować dodatkowe zajęcia prozdrowotne dzieci.