Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Wyjaśniamy, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zajęcia są wówczas prowadzone z uczniem w miejscu jego zamieszkania przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć. Czy taki uczeń musi przystępować do egzaminów pozwalających na ustalenie ocen klasyfikacyjnych?
W związku z postępowaniem w sprawie wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju poradnia psychologiczno-pedagogiczna ma prawo pozyskania informacji dotyczących danych obojga rodziców dziecka. Jak należy postępować, jeżeli jedno z rodziców odmawia podania danych drugiego, ale przedstawia jakiegokolwiek dokumentu wskazującego na odebranie lub ograniczenie praw rodzicielskich? Co w sytuacji, gdy drugi rodzic pojawi się w poradni i złoży oświadczenie, że nie wyraża zgody na diagnozę?
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych i organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej. W związku z powyższym, czy zajęcia rewalidacyjne i świadczone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie w którym przewidziano realizację podstawy programowej?
Zobacz, jak radzić sobie w sytuacji, gdy do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami psychicznymi. Sprawdź, jakie obowiązki na spoczywają na nauczycielach i jakie działania warto podjąć, aby go wspierać. W artykule w sposób uogólniony omówiono trudności ucznia z problemami psychicznymi w szkole i wskazano kompleksowe rozwiązania dotyczące tej grupy uczniów.
Jeśli w opinii dostarczonej do szkoły wskazano potrzebę organizacji zajęć, to należy je zorganizować. Dotyczy to także uczniów szkół ponadpodstawowych. Dowiedz się, w jaki sposób je zorganizować, jeżeli w szkole nie został zatrudniony terapeuta.
Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Czy do takiej klasy może uczęszczać także uczeń z niepełnosprawnością intelektualną? Poznaj opinię eksperta i dowiedz się, co na ten temat mówi prawo.
Aktualnie termin używany w przepisach prawa oświatowego to „niepełnosprawność intelektualna”. Jednak wg klasyfikacji medycznej rozpoznanie stosowane w ocenie funkcjonowania intelektualnego określa się terminem upośledzenie. Ta rozbieżność rodzi problem praktyczny. Wyjaśniamy, jaką terminologią należy posługiwać się w drukach szkolnych, dokumentacji przebiegu nauczania czy dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej