Przepisy mówią, że orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może otrzymać uczeń, któremu stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. W przepisach próżno jednak szukać katalogu chorób, które pozwalają na zakwalifikowanie ucznia do kształcenia specjalnego, a które nie.
Przepisy nie określają szczegółowo, jakie uchwały i zarządzenia powinny być podejmowane i wydawane przez dyrektora i radę pedagogiczną poradni psychologiczno-pedagogicznej. W tej kwestii należy uwzględniać kompetencje rady pedagogicznej i dyrektora oraz bieżące potrzeby placówki.
Dostarczenie do szkoły opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zawsze oznacza, że rodzic zgodzi się na udział dziecka w zajęciach zalecanych w tej opinii. Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel dla dziecka posiadającego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli rodzic nie zgadza się na korzystanie z pomocy udzielanej w formie zajęć specjalistycznych?
Brak orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego praktycznie wyklucza szanse na zatrudnienie dodatkowej kadry dla ucznia wymagającego wsparcia. Zdarza się, że w takiej sytuacji rodzice są gotowi sami zatrudnić pomoc/asystenta dla swojego dziecka i proszą dyrektora o wyrażenie zgody na jego obecność w klasie. Mimo że przepisy nie regulują takich kwestii wprost, ani dyrektor, ani nauczyciel nie powinni wyrażać zgody na wspieranie w szkole ucznia przez osobę zatrudnioną przez rodziców. Dowiesz się, dlaczego.
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej są zajęcia rozwijające uzdolnienia. Są to zajęcia organizowane dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Sprawdź, jak zorganizować te zajęcia na wniosek rodziców, którzy uważają, że dziecko powinno mieć dodatkowe godziny zajęć.
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje placówkę do zorganizowania nauki poza szkołą. Jak zorganizować naukę ucznia, który nie może uczęszczać do szkoły? Jak w takim przypadku powinna wyglądać edukacja włączająca oraz czy ten tryb nauczania nadal może być realizowany w formie zdalnej? Jak organizować nauczanie indywidualne w przedszkolu? W artykule zajedziesz odpowiedzi na te oraz inne pytania organizację indywidualnej nauki dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2023/2024.
Indywidualizacja pracy jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych, a organizacja pracy w taki sposób, żeby każdy skorzystał z niej w takim samym stopniu wymaga dużego przygotowania. Dobrze zaplanowana na początku, może okazać się dużym ułatwieniem i stać się nawykiem, a nie stresującym obowiązkiem i piętrzącym się stosem papierów. Dla uczniów dobrze zaplanowana indywidualizacja często jest źródłem motywacji, a często również w życiu okazją na osiągnięcie sukcesu w szkole. Dowiedz się, na czym polega indywidualizacja nauczania. Sprawdź, jak indywidualizować pracę na zajęciach, aby poszczególni uczniowie mogli realizować program we własnym tempie i pokonywać po drodze problemy, z którymi borykają się na poszczególnych przedmiotach.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji.
Diagnoza spektrum autyzmu nie oznacza, że u ucznia nie mogą zostać odrębne zdiagnozowanie innego rodzaju zaburzenia. Decyzję w sprawie określenia przyczyn trudności ucznia podejmuje zespół diagnostów, który opiera się na wynikach badań. Może okazać się, że zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych nie wynikają bezpośrednio z zaburzeń neurologicznych. Z taką sytuacją mamy do czynienia m.in. w przypadku, gdy u ucznia w spektrum autyzmu zostanie stwierdzona dysleksja rozwojowa. Poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące współwystępowania różnych jednostek chorobowych.
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.