Zdarza się, że do poradni psychologiczno-pedagogicznej zgłaszają się rodzice lub pełnoletni uczniowie chcący uzyskać duplikaty wydanych wcześniej opinii lub orzeczeń. Pojawia się wówczas wątpliwość – w jaki sposób i na jakim wzorze wydać taki dokument, skoro przepisy nie określają zasad wydawania duplikatów.
Zdarza się, że rodzice zgłaszający się do poradni w celu przeprowadzenia diagnozy dziecka proszą dyrektora o udostępnienie informacji o narzędziach wykorzystywanych podczas badania. Należy pamiętać, że poradnia może jedynie przekazać informacje o tym, jakie narzędzia zostały wykorzystane, lecz nie może udostępnić testów diagnostycznych.
Coraz częściej w opiniach z poradni zamieszczane jest zalecenie udziału w zajęciach integracji sensorycznej. Z tego powodu wielu nauczycieli zdobywa zresztą dodatkowe kwalifikacje w tym zakresie. Istnieją jednak istotne trudności dotyczące organizacji zajęć SI w szkole i przedszkolu. Otóż żadne przepisy nie zawierają wytycznych prawnych. Nie do końca jasne jest więc, czy muszą być to zajęcia indywidualne, ile powinny trwać oraz ile wynosi pensum nauczyciela. Poznaj założenia, którymi trzeba się kierować organizując zajęcia.
Objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niedostosowanie społeczne odbywa się po dostarczeniu do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli uczeń ma zostać umieszczony w ośrodku wychowawczym, niezbędne jest także odpowiednie orzeczenie sądu rodzinnego. Wobec tego, czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą wydać orzeczenie o niedostosowaniu społecznym nie posiadając wyroku sądu rodzinnego, który stwierdza, że uczeń jest niedostosowany społecznie?
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym w przedszkolu i szkole. Nie ma natomiast regulacji, które wskazują na ich minimalną liczbę. Dlatego, w przypadku odejścia ucznia możliwe jest dalsze funkcjonowanie oddziału, nawet gdyby miał być to oddział tylko dla jednego ucznia.
Przekształcenie oddziału ogólnodostępnego w integracyjny w trakcie trwania roku szkolnego jest możliwe, ale w praktyce może okazać się niemożliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby utworzyć w szkole ogólnodostępnej oddział integracyjny w wyniku przekształcenia oddziału ogólnodostępnego.
O zakresie realizowanych zadań przez pomoc nauczyciela decyduje dyrektor. O ile nie budzi wątpliwości obecność pomocy nauczyciela na zajęciach w przedszkolu, o tyle zdarza się kwestionowanie prawa przebywania tej osoby w klasie podczas lekcji. Sprawdź, czy pomoc nauczyciela może przebywać w czasie lekcji w sali dydaktycznej.
Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wskazują, że przed przystąpieniem do badania diagnostycznego trzeba uzyskać zgodę na uczestnictwo w tym badaniu – zarówno od rodziców, jak i od samego dziecka. Uzyskanie zgody nie zawsze jest łatwe – pojawiają się bowiem pytania: czy kilkulatek może świadomie zadecydować o poddaniu się badaniu? Czy dziecko może zostać poddane diagnozie mimo sprzeciwu jednego z rodziców? Jak postąpić gdy żadne z nich nie wyraża zgody na diagnozę? W artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące zgody na badanie diagnostyczne dziecka.
Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze są placówkami, w których strukturze nie ma szkoły, w związku z tym pobyt w ośrodku jest umożliwieniem dziecku realizacji obowiązku szkolnego. Jak w takim razie traktować ucznia, który uczęszcza na zajęcia właśnie w takim ośrodku? Czy należy wpisać go do dziennika lekcyjnego klasy? Kto klasyfikuje ucznia i wystawia świadectwo promocyjne?