W nauczaniu indywidualnym realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu szkoły. W sprawdź, czy w związku z tym – czy należy organizować także zajęcia z wychowawcą?
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest jedną z form wsparcia uczniów. Jest przeznaczona dla tych, którzy z uwagi na trudności w funkcjonowaniu, nie mogą uczestniczyć w zajęciach z oddziałem. Podpowiadamy, jak złożyć wniosek do poradni. Wyjaśniamy także, jak zorganizować takie kształcenie oraz jakie dokumenty powinna przygotować szkoła.
W codziennej pracy szkoły niejednokrotnie zdarza się, że różne instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zwracają się z prośbą o sporządzenie opinii na temat ucznia. Taka opinia stanowi ważne źródło informacji w procesie diagnozowania i zaplanowania wsparcia ucznia. O ile prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek wydania takiej opinii na wniosek poradni lub rodzica, o tyle nie określa zasad jej sporządzania. W artykule wyjaśniamy, jak napisać taką opinię zgodnie z obowiązującymi przepisami i najlepszymi praktykami.
Przerwy w szkole pomiędzy zajęciami są czasem pracy dla nauczycieli. W związku z tym, jeśli jest to uzasadnione, nauczyciel wspomagający powinien przebywać podczas przerw z uczniem. Ale o zakresie zadań realizowanych przez nauczycieli wspomagających decyduje dyrektor. W związku z tym może on ustalić zakres czynności, jakie nauczyciel wykonuje w ramach swoich zadań zawodowych w czasie przerwy międzylekcyjnej. W IPET należy określić zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, a jednym z nich może być wsparcie nauczyciela wspomagającego podczas przerw.
Potrzeba opracowania IPET dla ucznia posiadającego orzeczenie nie budzi wątpliwości. Obowiązek stworzenia IPET wynika wprost z przepisów. Nie ma natomiast regulacji dotyczących opracowania przez nauczycieli dodatkowych dokumentów. Sprawdź, czy stworzenie arkusza dostosowań metod i form pracy w ramach poszczególnych zajęć jest obowiązkowe. Dowiedz się, które przepisy zawierają informacje o dostosowaniach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów szkoły.
Gdy jedno z rodziców zgłasza potrzebę konsultacji z psychologiem dla dziecka, a drugie stawia temu zdecydowany opór, szkoła staje przed poważnym dylematem. Czy ma prawo interweniować dla dobra ucznia, czy też musi podporządkować się sprzecznym decyzjom rodziców? W sytuacjach, gdy oboje rodzice mają pełnię władzy rodzicielskiej, sprawa staje się jeszcze bardziej złożona. W artykule przyjrzymy się, jakie kroki może podjąć szkoła, jakie przepisy regulują tę kwestię i gdzie przebiega granica między autonomią rodzica a obowiązkiem ochrony dziecka przez szkołę. Sprawdź, z czym może wiązać się brak zgody przedstawicieli ustawowych na objęcie dziecka pomocą.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość wniesienia odwołania od orzeczenia zespołu orzekającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Prawo do odwołania przysługuje jednak tylko wnioskodawcy, czyli rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi. Dyrektor szkoły nie może odwołać się od orzeczenia wydanego dla ucznia swojej szkoły. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, kto może złożyć odwołanie od decyzji poradni w dotyczącej orzeczenia dla ucznia.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć edukacyjnych wynosi 60 minut. W artykule wyjaśniamy natomiast, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.
Godziny do dyspozycji dyrektora, to godziny na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Prawo oświatowe wyraźnie wskazuje, jakie zajęcia można prowadzić w ramach tych godzin. Wyjaśniamy, czy pomoc psychologiczno-pedagogiczna w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, to dobre rozwiązanie. Wskazujemy, jakie zajęcia organizować i podpowiadamy, w jakiej formie prowadzić ich dokumentację.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji.