Trudno jest pracować z dziećmi bez zaangażowania rodziny. Rodzice są potrzebni wszędzie – współpracują z nauczycielami, wychowawcami, pedagogami i psychologami. Najczęściej jednak ich działanie koncentruje się konkretnie na dziecku. Czasem lepiej jest przenieść uwagę z jednostki na cały system rodzinny – zwłaszcza, gdy panują w nim konflikty, trudności komunikacyjne, trwa kryzys, który dotyczy wszystkich.
Jaka jest rola szkoły i przedszkola w rozwiązywaniu konfliktów między rodzicami uczniów? Co robić, gdy rodzice różnych dzieci są w konflikcie i wciągają w niego swoje pociechy? Jak chronić uczniów i pedagogizować rodziców? Te i inne rozważania znajdziesz w poniższym artykule.
Brak postępów w nauce, agresywne zachowanie, niechęć do współpracy z nauczycielem, nieustanne konflikty z kolegami i koleżankami z klasy – to najczęściej spotykana charakterystyka tzw. ucznia sprawiającego problemy. Nie ulega wątpliwości, że taki uczeń wymaga szczególnego zainteresowania oraz pomocy i wsparcia. Jednak aby podejmowane działania były skuteczne, niezbędna jest ścisła współpraca rodzicami. A co, jeżeli ci winą obarczają nauczycieli? W jaki sposób współpracować z rodzicami niedostrzegającymi faktycznych problemów ucznia i usiłującymi udowodnić wszystkim, że stwierdzone trudności to tylko wymysł nauczyciela, który uwziął się na ich dziecko?
Zbliżają się Dni Babci i Dzień Dziadka – w tym roku mogą wyglądać zupełnie inaczej, od miesięcy seniorzy są przecież izolowani w trosce o ich zdrowie. Dzieci i młodzież nie ma obecnie częstego i intensywnego kontaktu z dziadkami, przez co często trudno im zrozumieć i przyzwyczaić się do zmian zachodzących w seniorach. Starzenie się jest naturalnym procesem, co nie zmienia faktu, że budzi lęk – zwłaszcza w młodych umysłach.
Jesteś pedagogiem lub psychologiem szkolnym i trudno Ci wyznaczyć granicę między pracą a wypoczynkiem? Myślisz o swoich podopiecznych także w czasie wolnym? Zajmujesz się nimi poza godzinami pracy? Jeśli tak, ten tekst pomoże Ci określić granice własnej dyspozycyjności i przywrócić work-life balance.
Pomoc w nauce nie oznacza, że rodzic ma wcielać się w rolę nauczyciela albo odrabiać wraz z dzieckiem wszystkie prace domowe. Dowiedz się, jak możesz pomagać dziecku w organizowaniu pracy własnej i w nauce tak, aby rozwijać jego samodzielność. Poznaj także zasady postępowania w obliczu trudności.
Alkoholu w rodzinach uczniów szukamy najczęściej w rękach rodziców. Czujny wychowawca obserwuje dziecko, którego rodzic nie pojawia się punktualnie, zapomina o spotkaniach a jego fizjonomia zdradza uzależnienie. Uczniowie z domów, w których dorośli nadużywają alkoholu sprawiają wrażenie przeciążonych, na ich barki spada zbyt wiele. Czasem jednak sytuacja jest niejasna – zwłaszcza, gdy to nie bezpośredni opiekun jest uzależniony, a babcia czy dziadek. Jak wesprzeć taką rodzinę?
Rodzice, którzy rzadko logują się do dziennika elektronicznego nie tylko nie znają ostatnich ocen swojego dziecka, ale również nie wymieniają na bieżąco informacji z wychowawcą – niekoniecznie tych dotyczących osiągnięć szkolnych, ale także związanych z organizacją pracy. Czy szkoła dysponuje narzędziami umożliwiającymi zobowiązanie rodziców do regularnego logowania się do dziennika elektronicznego?
W obszernym katalogu zadań wychowawcy znaczące miejsce zajmuje współpraca z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. Nie jest to łatwe zadanie, bo rodzice uczniów nie są jednorodną grupą. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują, ale także tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania szkoły i nauczycieli i nie chcą z nimi współpracować. Wychowawca, dla dobra ucznia, musi jednak współpracować ze wszystkimi rodzicami i umieć sobie radzić w sytuacjach konfliktowych.
Dziecko z rodziny dysfunkcyjnej wymaga większej uwagi i pracy ze strony wychowawcy. By pomóc uczniowi przezwyciężyć skutki funkcjonowania w takiej rodzinie trzeba zacząć od zdiagnozowania źródła problemu. Do współpracy warto włączyć specjalistów szkolnych np. psychologa. Niekiedy konieczna może się okazać ingerencja organów oraz instytucji zewnętrznych, i najczęściej to wychowawca uruchamia procedurę kompleksowej pomocy uczniowi.