Zdarza się, że rodzice występują do dyrektora szkoły w wnioskiem o zmianę nauczyciela. Prośba do dyrektora jest może być zgłoszona w formie ustnej, ale częściej jest to oficjalne pismo. Sprawdź, czy wniosek rodziców o zmianę nauczyciela musi zostać uwzględniony przez dyrektora.
Bardzo często rodzice zwracają się do dyrektora szkoły z prośbą lub wręcz żądaniem, aby ich dzieci były uczone przez konkretnych nauczycieli. Podobne roszczenia dotyczą przydzielenia klasie konkretnego nauczyciela wspomagającego czy wybierają osobę, która ma prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Czy istnieje podstawa prawna uzasadniająca takie żądania? Czy dyrektor musi w ogóle rozpatrywać żądanie przydzielenia konkretnych nauczycieli?
Współpraca z rodzicami uczniów jest jednym z najtrudniejszych aspektów pracy nauczyciela. Szczególnie trudne są sytuacje, w których rodzic podważa autorytet nauczyciela, kwestionuje jego kompetencje i wyraża brak szacunku czy wręcz pogardę. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel? Jakie wsparcie powinien zapewnić dyrektor szkoły? Jaką rolę w takiej sytuacji może odegrać diagnoza potrzeb ucznia?
Większość uczniów szkoły podstawowej jest przyprowadzana i odbierana przez rodziców lub upoważnione osoby. Warto pamiętać, że nie jest to obowiązkowe, jeżeli dziecko ukończyło 7 lat. Z uwagi na obowiązek zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, szkoły proszą rodziców o dostarczenie oświadczenia o zgodzie na samodzielny powrót do domu. Czy takie oświadczenie wiąże szkołę także, gdy odnosi się do ucznia z niepełnosprawnością? Sprawdź, czy rodzic może decydować, że dziecko z niepełnosprawnością będzie samo opuszczało szkołę.
Do wielu przedszkoli i szkół uczęszczają dzieci i młodzież, których biologiczni rodzice zostali pozbawieni praw rodzicielskich. Zdarza się, że do odebrania tych praw dochodzi w trakcie nauki dziecka w danym typie szkoły. Jak należy postępować w takiej sytuacji? Czy dyrektor i nauczyciele, mimo iż znają orzeczenie sądu, powinni utrzymywać kontakt z rodzicem? Jak odpowiadać na próby uzyskania informacji o dziecku, jego postępach w nauce itp.? Dowiedz się, jakie są skutki odebrania praw rodzicielskich.
Wyrażanie opinii niewątpliwie jest sposobem korzystania z wolności słowa. Z wolności słowa korzystać może każdy z nas, jednakże prawo do wyrażania opinii nie jest nieograniczone. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy swoje opinie na temat nauczycieli rozpowszechniają rodzicie. Co może zrobić dyrektor, gdy informacje są nieprawdziwe i krzywdzące dla nauczyciela? Czy takie działanie narusza godność osobistą nauczyciela? Co zrobić, aby zaprzestał takiego zachowania?
W obszernym katalogu zadań wychowawcy znaczące miejsce zajmuje współpraca z rodzicami. Dotyczy ona nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. Nie jest to łatwe zadanie, bo rodzice uczniów nie są jednorodną grupą. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują. Będą jednak również tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania szkoły nie chcą współpracować. Wychowawca, dla dobra ucznia, musi jednak współpracować ze wszystkimi umieć sobie radzić w trudnych sytuacjach. Poznaj najważniejsze zasady skutecznej współpracy wychowawcy z konfliktowymi rodzicami i dowiedz się, które z nich możesz zastosować w swojej szkole. Ze wskazówek mogą skorzystać również nauczyciele sprawujący opiekę nad oddziałem przedszkolnym.
Udział rodziców w posiedzeniu zespołu ds. kształcenia specjalnego jest dobrowolny. Jednak o ile szkoła nie może nakazać im uczestniczenia w spotkaniu, o tyle nie może tego zabronić. Co więcej – dyrektor ma obowiązek zawiadamiać ich o każdym spotkaniu nauczycieli i specjalistów.
Coraz częściej w szkolnych statutach pojawiają się zapisy istotnie wpływające na swobodę uczniów w odniesieniu do wyglądu. Niektóre zakazy spotykają się ze sprzeciwem uczniów, niekiedy także rodziców. Sprawdź, jakie regulacje może zawierać statut. Dowiedz się, czy dyrekcja może zakazać farbowania włosów, malowania paznokci lub wprowadzić zakaz makijażu w szkole.
Zdolny, ale leniwy. Nie potrafi się skoncentrować na zadaniu, gdyby tylko chciał, to by mógł. Musi się podciągnąć. Takie i inne opinie krążą na linii nauczyciel – rodzic, gdy pojawiają się trudności w nauce. Nie wszyscy uczniowie jednak wymagają jedynie "podciągnięcia się w nauce”. Niektórzy borykają się z ograniczeniami natury poznawczej, które najpierw trzeba zbadać i wykryć. Jak rozmawiać o tym z rodzicami? W artykule wyjaśniamy, jak przekonać rodziców do tego, by udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwracamy uwagę na konieczność wyjaśnienia, jak wygląda wizyta w poradni i jak należy przygotować do niej dziecko.