Informacja o niepełnosprawności intelektualnej dziecka to dla rodziców ogromny wstrząs. To naturalne, że rodzice marzą o dobrej przyszłości dla swoich dzieci. Pragną, by miały szanowany społecznie zawód, chcą, by ich dziecko wyróżniało się swoimi pasjami, by rozwijało mocne strony i skorzystało z nich w przyszłości. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej sprawia, że rodzic traci grunt pod nogami. Nie zawsze również rozumie, co właściwie oznacza takie rozpoznanie. Co ważne – nie zawsze udaje się postawić diagnozę jeszcze przed rozpoczęciem edukacji. Dowiedz się, jak wspierać rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którzy zdecydowali, że dziecko będzie uczęszczało do szkoły ogólnodostępnej.
Od 1 września 2022 r. w szkołach obowiązkowo zatrudniono psychologów. W niektórych szkołach takie stanowiska wcześniej nie funkcjonowały. W związku z tym wielu rodziców nie zgadza się na to, aby psycholog pracował z ich dzieckiem i sprzeciwiają się, by specjaliści mieli wgląd w dotyczącą ich dokumentację. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna ograniczenia dostępu psychologa do danych osobowych ucznia.
Rozwiedzeni rodzice, jeżeli pozostają ze sobą w konflikcie, nierzadko próbują włączyć szkołę w swoją walkę z byłym małżonkiem. Nauczyciele w żadnym razie nie powinni angażować się w konflikt, nie wolno im stawać po którejkolwiek ze stron. Ich naczelnym celem jest zapewnienie dobra dziecku oraz postępowanie zgodnie z litera prawa. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak należy postępować.
Rozstanie rodziców prócz emocjonalnego ciężaru jakie za sobą niesie ma również bezpośredni wpływ na sytuację dziecka w kwestiach czysto formalnych jak np. odbiór ze szkoły czy przedszkola. Dlatego, prócz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, które placówka oświatowa zobowiązana jest zapewnić, należy zwrócić uwagę na to, jakie dodatkowe obowiązki ciążą na nauczycielach dziecka rozwiedzionych rodziców, w codziennym funkcjonowaniu podopiecznego w szkole czy przedszkolu.
Problem zbyt ciężkich plecaków wraca jak bumerang. Wielu rodziców zwraca uwagę na to, że dzieci muszą przynosić do szkoły zeszyty i podręczniki, za brak których są karani, zaś w praktyce zdarza się, że nie korzystają z nich w czasie lekcji. Zwracają uwagę, że rekomendowany ciężar szkolnego plecaka nie powinien przekraczać 10-12,5% masy ciała dziecka i żądają ważenia plecaków w szkole. Ekspert odpowiada, czy istnieją przepisy nakładające obowiązek ważenia tornistrów.
Rodzice dzieci i uczniów często składają w przedszkolach i szkołach różnego rodzaju upoważnienia dla innych osób. Najczęściej są to zgody na odbiór dziecka, uczestniczenie w zebraniu czy udzielanie informacji o zachowaniu czy ocenach. Trzeba jednak pamiętać, że zakres takich upoważnień jest ograniczony. W szczególności zaś nie można przekazać tzw. sporządzonego u notariusza pełnomocnictwa do sprawowania opieki nad dzieckiem. Osoba niebędąca rodzicem bądź opiekunem prawnym nie może zostać upoważniona do podejmowania wszelkich decyzji w sprawie dziecka. Sprawdź szczegóły dotyczące postępowania z pełnomocnictwem notarialnym do opieki nad dzieckiem.
Zniszczenie mienia szkolnego przez ucznia zdarza się stosunkowo często. Zwykle nie jest to działanie zamierzone, jednak zdarza się także, że uczniowie świadomie dopuszczają się aktów wandalizmu i dewastacji. Dowiedz się czy szkoła może zażądać od rodziców ucznia pokrycia kosztów zniszczenia mienia szkolnego, dokonanego przez ich dziecko? Jak dyrektor szkoły może ukarać ucznia?
Zdarza się, że rodzice występują do dyrektora szkoły w wnioskiem o zmianę nauczyciela. Prośba do dyrektora jest może być zgłoszona w formie ustnej, ale częściej jest to oficjalne pismo. Sprawdź, czy wniosek rodziców o zmianę nauczyciela musi zostać uwzględniony przez dyrektora.
Bardzo często rodzice zwracają się do dyrektora szkoły z prośbą lub wręcz żądaniem, aby ich dzieci były uczone przez konkretnych nauczycieli. Podobne roszczenia dotyczą przydzielenia klasie konkretnego nauczyciela wspomagającego czy wybierają osobę, która ma prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Czy istnieje podstawa prawna uzasadniająca takie żądania? Czy dyrektor musi w ogóle rozpatrywać żądanie przydzielenia konkretnych nauczycieli?
Współpraca z rodzicami uczniów jest jednym z najtrudniejszych aspektów pracy nauczyciela. Szczególnie trudne są sytuacje, w których rodzic podważa autorytet nauczyciela, kwestionuje jego kompetencje i wyraża brak szacunku czy wręcz pogardę. Co w takiej sytuacji może zrobić nauczyciel? Jakie wsparcie powinien zapewnić dyrektor szkoły? Jaką rolę w takiej sytuacji może odegrać diagnoza potrzeb ucznia?