Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół. To, jak poradzi sobie uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w dużej mierze zależy od stopnia jego niepełnosprawności i zasobów szkoły. Co robić, gdy społeczność szkolna nie jest w stanie odpowiednio wesprzeć ucznia w codziennym życiu i nauce? Jak o tym rozmawiać z rodzicami?
Rodzice dzieci z trudnościami w zakresie rozwoju intelektualnego wybierają szkołę ogólnodostępną z wielu powodów. Często zależy im na kontakcie z neurotypowymi rówieśnikami, wyrównaniu szans edukacyjnych poprzez dodatkowe oddziaływania na ternie ogólnodostępnej szkoły. Czasem po prostu opiekunom trudno jest zaakceptować trudności i ograniczenia pociechy. Dla rodzica niepełnosprawność dziecka jest wstrząsem. Wiele wyobrażeń o przyszłości i funkcjonowaniu małego człowieka musi ulec całkowitemu przeobrażeniu, gdy dorosły konfrontuje się z ograniczeniami rozwoju intelektualnego swojego dziecka. W sytuacji kryzysowej pojawiają się różne mechanizmy obronne – jednym z nich jest zaprzeczenie. To niemożliwe, by moje dziecko się nie nauczyło płynnie czytać. Moje dziecko wszystkiego się nauczy, ale po prostu później. Takie myśli mogą towarzyszyć rodzicowi i wpływać na wybór środowiska szkolnego, w którym dziecko będzie się uczyło.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Dlaczego rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną często decydują się na szkołę ogólnodostępną dla dziecka?
- Jakie są główne różnice w funkcjonowaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej w porównaniu do rówieśników bez niepełnosprawności?
- Jakie wyzwania mogą napotkać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej i jakie może to mieć konsekwencje dla ich rozwoju społecznego?
- Jakie kroki należy podjąć przed rozpoczęciem rozmowy z rodzicami o potencjalnych trudnościach ich dziecka w szkole ogólnodostępnej?
- Jak rozmawiać z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością intelektualną o przejściu ze szkoły ogólnodostępnej do szkoły specjalnej?
- Jak przygotować się do rozmowy z rodzicami o potrzebie zmiany środowiska edukacyjnego dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną?
- Dlaczego otwartość na decyzję rodzica jest kluczowa w procesie poszukiwania najlepszego rozwiązania edukacyjnego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną?
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.