Problem cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nie jest nowy. Inne nazwy tego zjawiska to: nękanie internetowe, cyberdręczenie (cyberstalking), prześladowanie (cyberharassment) i mobbing elektroniczny (cyberbullying)[1]. Jego celem jest skrzywdzenie innej osoby. W okresie zdalnego nauczania cyberprzemoc kwitnie. Przybiera nowe, bardziej wyrafinowane formy. Dowiedz się, co sprzyja jej rozprzestrzenianiu się, a co ją blokuje. Przeczytaj również: Dzieci sieci, czyli rozwiązywanie współczesnych problemów cyberuzależnienia i cyberprzemocy.
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
Kiedy rodzice mają świadomość, że odkrywanie i rozwijane zasobów dziecka jest ważne i nie zawsze idzie w parze z wymaganiami współczesnego świata, pozostaje jeszcze jeden problem. Porównywanie. Czasami jest tak, że nawet, jeśli rodzice dają dziecku przestrzeń i wsparcie, to jest to „dobra” okoliczność na wystawienie dziecka w „konkursie na naj…”. Duże znaczenie mają także kroki poczynione przez nauczycieli przy stwarzaniu szans na zdrową rywalizację uczniów. W artykule omówiono konsekwencje takiego działania i zostaną wskazane rozwiązania, które mogą okazać się znacznie korzystniejsze dla rozwoju dziecka. Przeczytaj również pierwszą część artykułu.
Dzieci w wieku rozwojowym stoją przed ogromem możliwości. Dzieciństwo to zdecydowanie najlepszy czas na naukę nowych rzeczy i wzmacnianie potencjałów. Jednak zanim to nastąpi, dziecko musi odkryć swoje zasoby, a w tym mogą mu pomóc przede wszystkim rodzice, ale również nauczyciele. W artykule omówiono znaczenie, jakie przypisuje się wsparciu dziecka w odkrywaniu jego zasobów i potencjałów.
Zbliżające się Święto Zmarłych to czas, w którym w głowach dzieci pojawia się wiele trudnych pytań, na które dorośli nie zawsze potrafią odpowiedzieć. Temat śmierci, utraty bliskich osób, dbania o ich pamięć niesie ze sobą silne emocje, z którymi niektórzy próbują poradzić sobie unikając rozmowy. Jednak strata to naturalny fragment życia człowieka, nie da się od niej uciec – jedyne, co można zrobić, to ją oswoić.
W drugiej części artykułu opisano najistotniejsze elementy programu wychowawczo-profilaktycznego, stanowiące drogowskazy do pracy dla zespołu odpowiedzialnego za jego przygotowanie. Informacje te posłużą także radzie pedagogicznej, która program będzie realizować we współpracy z rodzicami i instytucjami specjalistycznymi wspierającymi pracę szkoły.
Program wychowawczo-profilaktyczny podlega ewaluacji co najmniej raz w roku, co pozwoli określić jakich zmian wymaga, co należy poprawić, dodać, usunąć, aby program spełniał swoje zadania a praca szkoły zmierzała we właściwym kierunku.
Zbliżają się Dni Babci i Dzień Dziadka – w tym roku mogą wyglądać zupełnie inaczej, od miesięcy seniorzy są przecież izolowani w trosce o ich zdrowie. Dzieci i młodzież nie ma obecnie częstego i intensywnego kontaktu z dziadkami, przez co często trudno im zrozumieć i przyzwyczaić się do zmian zachodzących w seniorach. Starzenie się jest naturalnym procesem, co nie zmienia faktu, że budzi lęk – zwłaszcza w młodych umysłach.
Jesteś pedagogiem lub psychologiem szkolnym i trudno Ci wyznaczyć granicę między pracą a wypoczynkiem? Myślisz o swoich podopiecznych także w czasie wolnym? Zajmujesz się nimi poza godzinami pracy? Jeśli tak, ten tekst pomoże Ci określić granice własnej dyspozycyjności i przywrócić work-life balance.
Pomoc w nauce nie oznacza, że rodzic ma wcielać się w rolę nauczyciela albo odrabiać wraz z dzieckiem wszystkie prace domowe. Dowiedz się, jak możesz pomagać dziecku w organizowaniu pracy własnej i w nauce tak, aby rozwijać jego samodzielność. Poznaj także zasady postępowania w obliczu trudności.
Jedną z najważniejszych kompetencji współczesnego człowieka staje się zarządzanie zmianami, a więc licznymi tranzycjami, przez które przechodzić będziemy w różnych momentach swojego życia, często w nieoczekiwany sposób.
Przygotowany na początku roku szkolnego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych w szkole. Przygotowując go uwzględniliśmy potrzeby, możliwości i dotychczasowe doświadczenia, specyfikę środowiska, w tym aktualną sytuację na rynku pracy. Starannie zaplanowaliśmy i opisaliśmy wszystkie działania. Pamiętaliśmy, że WSDZ ma zapewnić ciągłość, spójność i systemowość wszystkich działań doradczych i wpisywać się w procesy dydaktyczno-wychowawcze zachodzące w szkole. Przystąpiliśmy do realizacji. Wiele udało nam się zrobić, ale wciąż w naszych głowach pojawiają się pytania: czy to, co robimy, robimy dobrze? Kto i jakiego wsparcia udzielił już uczniom? Co możemy zrobić, żeby nasze działania udoskonalić?
W odniesieniu do realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym stosowane są różne określenia: preorientacja zawodowa, orientacja zawodowa, doradztwo zawodowe. Sprawdź, w jakie nazwy obowiązują w odniesieniu do doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacji.