Co po szkole podstawowej? Możliwości dalszej edukacji dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 13 lutego 2025
  Co po szkole podstawowej? Możliwości dalszej edukacji dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Wielu nauczycieli, w tym doradców zawodowych, spotyka się z pytaniami rodziców uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym dotyczącymi dalszej edukacji po ukończeniu szkoły podstawowej. Szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie wybór szkół ponadpodstawowych jest ograniczony, rodzice mogą mieć trudności w znalezieniu odpowiedniej placówki. Nauczyciele powinni znać dostępne opcje, aby móc przedstawić rzetelne informacje na temat szkół przysposabiających do pracy, szkół branżowych, techników i liceów. W artykule przedstawiamy możliwości i wyjaśniamy, jakie kroki podjąć, aby zapewnić uczniowi odpowiednią ścieżkę edukacyjną, zgodną z jego potrzebami i możliwościami.

Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia MEN z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego, poczynając od najkorzystniejszej dla ucznia, według zespołu. Decyzję o wyborze formy kształcenia ostatecznie podejmują jednak rodzice. Ścieżka edukacyjna powinna być dobrana indywidualnie, w oparciu o zasoby, mocne strony i potrzeby ucznia. Nie ma jednej uniwersalnej opcji – rodzicie warto zachęcać do skorzystania ze wsparcia doradcy zawodowego oraz specjalistów pracujących z uczniem.   Szkoła, do której przyjęty zostanie uczeń będzie stosować przepisy art. 127 ust. 1, 3 i 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zgodnie z którym uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kto decyduje o wyborze szkoły dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jakie są zasady przyjęcia do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy?
  • Czy szkoła przysposabiająca do pracy może odmówić przyjęcia ucznia?
  • Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może kontynuować naukę w szkole branżowej I stopnia, technikum lub liceum ogólnokształcącym?
  • Jakie trudności mogą napotkać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w ogólnokształcących szkołach ponadpodstawowych?

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 13 lutego 2025

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy