
Wielu nauczycieli, w tym doradców zawodowych, spotyka się z pytaniami rodziców uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym dotyczącymi dalszej edukacji po ukończeniu szkoły podstawowej. Szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie wybór szkół ponadpodstawowych jest ograniczony, rodzice mogą mieć trudności w znalezieniu odpowiedniej placówki. Nauczyciele powinni znać dostępne opcje, aby móc przedstawić rzetelne informacje na temat szkół przysposabiających do pracy, szkół branżowych, techników i liceów. W artykule przedstawiamy możliwości i wyjaśniamy, jakie kroki podjąć, aby zapewnić uczniowi odpowiednią ścieżkę edukacyjną, zgodną z jego potrzebami i możliwościami.
Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia MEN z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego, poczynając od najkorzystniejszej dla ucznia, według zespołu. Decyzję o wyborze formy kształcenia ostatecznie podejmują jednak rodzice. Ścieżka edukacyjna powinna być dobrana indywidualnie, w oparciu o zasoby, mocne strony i potrzeby ucznia. Nie ma jednej uniwersalnej opcji – rodzicie warto zachęcać do skorzystania ze wsparcia doradcy zawodowego oraz specjalistów pracujących z uczniem. Szkoła, do której przyjęty zostanie uczeń będzie stosować przepisy art. 127 ust. 1, 3 i 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zgodnie z którym uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Kto decyduje o wyborze szkoły dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną?
- Jakie są zasady przyjęcia do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy?
- Czy szkoła przysposabiająca do pracy może odmówić przyjęcia ucznia?
- Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną może kontynuować naukę w szkole branżowej I stopnia, technikum lub liceum ogólnokształcącym?
- Jakie trudności mogą napotkać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w ogólnokształcących szkołach ponadpodstawowych?
Pozostało jeszcze 78% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.