W sytuacjach, gdy dziecko w przedszkolu korzysta zarówno z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), jak i zostaje objęte rocznym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, powstają pytania o prawidłowe ujęcie tych form wsparcia w systemie informacji oświatowej (SIO). Artykuł wyjaśnia, czy w przypadku zmiany formy kształcenia należy wykazywać zakończenie WWR, oraz na jakiej podstawie należy dokonywać wpisów w SIO.
Wymóg podpisu obojga rodziców przy składaniu wniosku o objęcie dziecka zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) może prowadzić do nieuzasadnionej odmowy udzielenia dziecku pomocy. W świetle przepisów prawa i zasady troski o dobro dziecka, trzeba elastycznie podchodzić do takich sytuacji, szczególnie w przypadku braku kontaktu z jednym z rodziców.
Wczesne wspomaganie rozwoju jest formą wsparcia niezależną od organizacji roku szkolnego, powinno być organizowane na podstawie harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka. W przypadku organizowania wczesnego wspomagania rozwoju należy przede wszystkim spełnić wymagania dotyczące dokumentowania działań określone w przepisach. Jakie to dokumenty? W artykule wyjaśniamy, jakie dokumenty musi opracować przedszkole prowadzące WWR
Dyrektor placówki prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka wydaje zarządzenie w sprawie powołania zespołu ds. WWR. Przepisy nie wskazują wprost, jak często powinien wydawać takie zarządzenie. W artykule wyjaśniamy, czy zespół należy powołać jeden raz – na cały okres, w którym dziecko korzysta z wczesnego wspomagania rozwoju, czy przed każdym spotkaniem jego członków.
Praca z dzieckiem objętym wczesnego wspomagania rozwoju nie powinna ograniczać się do zajęć w placówce. Równie ważna jest praca z dzieckiem w domu, z rodzicami. W związku z tym zalecane jest udostępnienie kart pracy w formie wydruków, które mogłyby wspierać codzienną pracę z dziećmi w domach. Czy środki z subwencji oświatowej na WWRD mogą pokryć koszty wydruku materiałów dla rodziców? Sprawdź, czy takie działanie jest to zgodne z przepisami, w tym z art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych?
Przepisy nie regulują kwestii funkcjonowania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w razie długotrwałej nieobecności specjalisty wchodzącego w skład zespołu. Sprawdź, jak zdaniem specjalisty należy postąpić w sytuacji, gdy do zespołu został powołany wymagany specjalista, ale ze względu na nieobecność przez dłuższy okres nie może prowadzić zajęć z dzieckiem objętym WWR. Dowiedz się czy można kontynuować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli jeden ze specjalistów jest długotrwale nieobecny w pracy.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci z niepełnosprawnością. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym nie wpisuje się w tę kategorię. Ponadto trudno mówić o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym u dziecka w wieku przedszkolnym – bo tylko dla takich dzieci organizowane jest WWR. Sprawdź szczegóły.
Prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka można powierzyć nauczycielowi posiadającym kwalifikacje szczegółowo określone w rozporządzeniu. Sprawdź, dyplomem jakich studiów musi legitymować się kandydat na nauczyciela.
Rehabilitant, który prowadzi zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, nie musi mieć ukończonych studiów na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju. Konieczne jest jednak posiadanie przygotowania pedagogicznego. Sprawdź szczegóły.
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze – konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry. Po drugie – dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Poznaj szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.