
Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR) są co do zasady realizowane indywidualnie, jednak przepisy dopuszczają również możliwość prowadzenia ich w formie grupowej – pod ściśle określonymi warunkami. Organizacja WWR musi być dostosowana do potrzeb dziecka oraz jego rodziny i spełniać określone wymogi formalne.

Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola w jednej gminie często zwracają się do placówki położonej w innej gminie placówki oświatowej z prośbą o realizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Rodzi to pytania, czy przedszkole ma obowiązek przyjęcia dziecka oraz jak wygląda kwestia finansowania zajęć?

Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole. Jaki jest termin obowiązywania opinii potrzebnej do organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?

Wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka możliwe jest także na okres jednego roku, niezależnie od wieku dziecka, do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. To zespół orzekający, na podstawie analizy dokumentacji oraz diagnozy, decyduje o czasie potrzebnym okresie wsparcia.

W sytuacjach, gdy dziecko w przedszkolu korzysta zarówno z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), jak i zostaje objęte rocznym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, powstają pytania o prawidłowe ujęcie tych form wsparcia w systemie informacji oświatowej (SIO). Artykuł wyjaśnia, czy w przypadku zmiany formy kształcenia należy wykazywać zakończenie WWR, oraz na jakiej podstawie należy dokonywać wpisów w SIO.

Wymóg podpisu obojga rodziców przy składaniu wniosku o objęcie dziecka zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) może prowadzić do nieuzasadnionej odmowy udzielenia dziecku pomocy. W świetle przepisów prawa i zasady troski o dobro dziecka, trzeba elastycznie podchodzić do takich sytuacji, szczególnie w przypadku braku kontaktu z jednym z rodziców.

Wczesne wspomaganie rozwoju jest formą wsparcia niezależną od organizacji roku szkolnego, powinno być organizowane na podstawie harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka. W przypadku organizowania wczesnego wspomagania rozwoju należy przede wszystkim spełnić wymagania dotyczące dokumentowania działań określone w przepisach. Jakie to dokumenty? W artykule wyjaśniamy, jakie dokumenty musi opracować przedszkole prowadzące WWR

Dyrektor placówki prowadzącej wczesne wspomaganie rozwoju dziecka wydaje zarządzenie w sprawie powołania zespołu ds. WWR. Przepisy nie wskazują wprost, jak często powinien wydawać takie zarządzenie. W artykule wyjaśniamy, czy zespół należy powołać jeden raz – na cały okres, w którym dziecko korzysta z wczesnego wspomagania rozwoju, czy przed każdym spotkaniem jego członków.

Praca z dzieckiem objętym wczesnego wspomagania rozwoju nie powinna ograniczać się do zajęć w placówce. Równie ważna jest praca z dzieckiem w domu, z rodzicami. W związku z tym zalecane jest udostępnienie kart pracy w formie wydruków, które mogłyby wspierać codzienną pracę z dziećmi w domach. Czy środki z subwencji oświatowej na WWRD mogą pokryć koszty wydruku materiałów dla rodziców? Sprawdź, czy takie działanie jest to zgodne z przepisami, w tym z art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych?