Lekcja pokazuje uczniom, że środowisko naturalne ma bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Uczniowie odkrywają, jak powietrze, woda, tereny zielone oraz klimat mogą sprzyjać zdrowiu lub mu szkodzić, oraz poznają skutki zanieczyszczeń i zmian klimatycznych. Dzięki pracy w grupach, grze edukacyjnej i quizowi typu prawda/fałsz uczą się rozpoznawać zależności: przyczyna – skutek zdrowotny – sposób ochrony. Zajęcia rozwijają umiejętność współpracy, krytycznego myślenia i podejmowania prostych działań na rzecz środowiska, uświadamiając, że troska o przyrodę to jednocześnie troska o zdrowie własne i innych.
Grupa docelowa
|
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
|
Podstawa programowa
do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej
|
[uczeń] 1. omawia wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka, w tym zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszenia ilości terenów zielonych, zmiany klimatu; wyjaśnia jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka.
|
Cel ogólny
|
Kształtowanie świadomości wpływu jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych poprzez poznanie zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem powietrza i wody, zmniejszeniem ilości terenów zielonych oraz zmianami klimatycznymi.
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wyjaśnia, dlaczego czyste powietrze i woda, tereny zielone oraz stabilny klimat są ważne dla zdrowia człowieka,
- rozpoznaje zagrożenia dla zdrowia wynikające z zanieczyszczeń środowiska oraz zmian klimatu,
- opisuje, jak wzrost średniej globalnej temperatury wpływa na zdrowie i warunki życia człowieka,
- wskazuje sposoby ochrony zdrowia w obliczu zagrożeń środowiskowych (np. picie wody w upały, dbanie o zieleń),
- współpracuje w grupie podczas tworzenia plakatów i gier dydaktycznych, argumentuje swoje stanowisko i prezentuje efekty pracy.
|
Potrzebne materiały
|
- kartki A3 i markery do mini plakatów,
- załącznik nr 1. Miniplakaty
- załącznik nr 2. Zdrowotne domino,
- załącznik nr 3. Lista inspiracji „prawda czy fałsz”
- tablica/flipchart.
|
Czas trwania
|
45 min.
|
Liczba uczestników
|
zespół klasowy 20-30 osób
|
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinar:
To szkolenie dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.
Pozostało jeszcze 68% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 20 października 2025
Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka
Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.