Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości w internecie nasila takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy, w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach. Hejt może dotknąć każdego. Reakcja na takie zachowania to krok do zahamowania procesu przemocy.
Karty pracy skierowane do uczniów klas I-III, w tym także tych z zaburzeniami zachowania, stanowią skuteczne narzędzie wspierające rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Ćwiczenia pozwalają doskonalić umiejętności w zakresie budowania pozytywnych relacji oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami. Karty stawiają na praktyczne zadania, które pomagają uczniom rozwijać empatię i zachowania prospołeczne, co jest niezwykle istotne zwłaszcza dla dzieci z wyzwaniami behawioralnymi.
Proponowane karty pracy to narzędzie wspierające w nauczaniu zasad higieny osobistej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Proste i klarowne zadania, takie jak wybór odpowiednich zachowań, odróżnianie faktów od mitów czy tworzenie planu higieny tygodniowej, pomagają uczniom rozwijać nawyki niezbędne dla zdrowia i samodzielności. Dzięki materiałom uczniowie zrozumieją, które czynności higieniczne są konieczne na co dzień, a które można wykonywać rzadziej. Praktyczne ćwiczenia, dostosowane do ich możliwości, sprawiają, że nauka higieny staje się przystępna i angażująca.
Okres dojrzewania to czas wielu zmian i silnych emocji. Czasami własne uczucia utrudniają nam zrozumienie intencji wypowiedzi innych. W każdej relacji pojawiają się kłopoty w komunikacji i konflikty. Najważniejsze jest, by dążyć do wyjaśniania nieporozumień w rozmowie. Zadanie ucznia polega na wcieleniu się w bohaterów i udzieleniu odpowiedzi na podane pytania.
Jąkanie się i zaburzenia płynności mowy to trudności, które dotykają 5% dzieci i 2% nastolatków i dorosłych. Ich nasilenie jest silnie związane z odczuwanym stresem i napięciem, ale i same objawy jąkania się wywołują dalsze konsekwencje emocjonalne. Uczniowie, którzy zmagają się z jąkaniem mają trudności w zakresie budowania adekwatnej samooceny, wchodzenia w relacje rówieśnicze, są wycofani, odizolowani. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia uczniów, którzy zmagają się z jąkaniem lub innego rodzaju zaburzeniami płynności mowy.
Scam i phishing to jedne z najczęstszych zagrożeń, z którymi spotykają się użytkownicy internetu, w tym także uczniowie. Aby skutecznie chronić młodzież przed oszustwami w sieci, warto przeprowadzić zajęcia na temat rozpoznawania scamów i phishingu. Opracowane karty pracy pozwalają uczniom praktycznie przećwiczyć analizowanie fałszywych e-maili, poznawać charakterystyczne cechy fałszywych wiadomości oraz rozpoznawać zagrożenia związane z podawaniem danych osobowych. Materiały stanowią doskonałe narzędzie do kształtowania postaw bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz rozwijania umiejętności krytycznego myślenia.
Celem pracy z zestawem kart pracy jest rozwijanie wśród młodzieży kompetencji związanych z bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z internetu. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby wspierać nauczycieli w edukowaniu uczniów w zakresie ochrony danych osobowych, zarządzania prywatnością oraz rozpoznawania zagrożeń w sieci. Każde zadanie zachęca uczniów do refleksji nad własnymi nawykami online i kształtuje umiejętności krytycznego myślenia. Praca materiałami pozwala na praktyczne utrwalenie wiedzy oraz wdrożenie konkretnych działań, które pomogą uczniom unikać zagrożeń w cyfrowym świecie.
Konflikty są nieodłączną częścią każdej relacji, zarówno wśród przyjaciół, jak i w grupach rówieśniczych. Niniejszy zestaw kart pracy ma na celu pomóc uczniom zrozumieć, jakie emocje mogą towarzyszyć takim sytuacjom oraz jak skutecznie je rozwiązywać. Case study obejmują różne przypadki konfliktów, z którymi mogą się spotkać młodzi ludzie. Przykłady obejmują historie takie jak nagłe zakończenie przyjaźni, konflikt na tle różnych zainteresowań czy problemy wynikające z zazdrości w grupie przyjaciół. Uczniowie mają okazję wcielić się w bohaterów opisanych sytuacji i odpowiedzieć na pytania dotyczące emocji i działań, które mogą prowadzić do rozwiązania konfliktu.
Zaburzenia odżywiania to trzecia po astmie i otyłości najczęstsza choroba przewlekła u nastolatków. To trudności w zakresie przyjmowania pokarmów powiązane z zaburzonymi zachowaniami związanymi z jedzeniem. Istotne jest również to, że sposób odżywiania się przyczynia się do zaburzenia całego funkcjonowania. Zaburzenia odżywiania wiążą się z silną potrzebą kontroli – wagi, wyglądu własnego ciała, przyjmowanych produktów i ich kaloryczności. Ich przebieg może być bardzo różny, zależnie od tego, czy rozwija się schemat anorektyczny – w którym nastolatek obsesyjnie unika przyjmowania pokarmów czy bulimiczny, charakteryzujący się impulsywnym objadaniem się. Zaburzenia odżywiania to niezwykle niebezpieczne zjawisko, wymagające kompleksowego leczenia i oddziaływań.
Hejt to zjawisko, które staje się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza wśród młodzieży. Aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest hejt, jakie mogą być jego przyczyny i konsekwencje, stworzyliśmy zestaw kart pracy dotyczących hejtu. Zadania zawarte w materiałach są nie tylko angażujące, ale także edukacyjne – uczniowie nauczą się rozróżniać hejt od konstruktywnej krytyki, poznają emocjonalne skutki hejtu dla ofiar oraz zastanowią się, jakie motywacje mogą kierować hejterami. Karty pracy są wsparciem dla nauczycieli, pedagogów oraz osób prowadzących warsztaty dla młodzieży, które chcą skutecznie i w sposób angażujący rozmawiać o hejcie i jego wpływie na rozwój emocjonalny uczniów.