Proponowane karty pracy mają na celu wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów z ADHD. Ćwiczenia zostały zaprojektowane w taki sposób, pomóc uczniom zrozumieć swoje emocje, zidentyfikować nawyki i strategie poprawiające ich samopoczucie oraz rozwijać świadomość własnych zasobów i umiejętności. Uczniowie uczą się rozpoznawać, jak różne środowiska wpływają na ich zachowanie i samopoczucie, co zwiększa ich samoświadomość i pomaga w identyfikowaniu miejsc oraz sytuacji nasilających objawy ADHD. Karty pracy promują zdrowe nawyki wspierające funkcjonowanie mózgu, co zwiększa wiedzę uczniów na temat znaczenia zdrowego stylu życia i wprowadzenia pozytywnych zmian. Dzięki analizie sytuacji stresowych, młodzież rozwija umiejętność refleksji nad własnymi reakcjami emocjonalnymi. Praca z kartami wspiera uczniów w rozwoju samoświadomości, dostarcza im strategii radzenia sobie ze stresem i negatywnymi myślami, promuje zdrowe nawyki, zwiększa poczucie własnej wartości i rozwija umiejętność refleksji nad własnymi doświadczeniami i emocjami. To wszystko przyczynia się do poprawy funkcjonowania emocjonalno-społecznego uczniów, szczególnie tych z ADHD.
W serii kart pracy dla dzieci, skupimy się na odkrywaniu, jakie zachowania mogą sprawić mamie przykrość oraz wywołać radość. Rozumienie tego, jak nasze działania wpływają na innych jest ważne dla budowania zdrowych i pełnych miłości relacji. Przez zadania i dyskusje, dzieci będą miały okazję zwiększyć swoją empatię i znaleźć sposoby, jak lepiej zrozumieć uczucia swojej mamy. Zdaniem dzieci będzie refleksja nad różnymi sytuacjami, które mogą sprawić przykrość oraz zastanowią się, jakie mogą być uczucia mamy w różnych sytuacjach. Oprócz tego w zastawie znalazły się zadania grafomotoryczne oraz propozycja przygotowania nietypowej laurki na dzień mamy.
Telefon to podstawowe narzędzie służące do pracy, rozrywki, komunikacji, sprawdzania informacji. Wielu nastolatków spędza na korzystaniu z tego urządzenia wiele godzin dziennie. Czasami trudno go odłożyć. Pojawia się rozdrażnienie, irytacja. To objaw uzależnienia. Jak zareagować, gdy trudno nawiązać bezpośredni kontakt z przyjaciółmi zanurzonymi w telefonach lub komputerach? Pobierz zestaw zadań z case study. Uczniowie analizując poszczególne przypadki będą zastanawiali się, jak można reagować w przypadku podejrzenia, że ich rówieśnik jest uzależniony od smartfona lub komputera.
Pobierz karty pracy, które mają na celu wspieranie u dzieci rozwijania kompetencji w zakresie wyrażania zainteresowania uczuciami innych osób. Zadania umożliwiają dzieciom ćwiczenie rozpoznawania emocji na podstawie mimiki twarzy. Uczestnicy uczą się identyfikować różne stany emocjonalne innych osób oraz ćwiczą wyrażanie zainteresowania uczuciami innych. Dzieci nauczą się formułować odpowiednie pytania i odpowiedzi, co wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych.
Zaburzenia nastroju to w ostatniej dekadzie niezwykle częste zjawisko u uczniów w okresie dorastania. Depresja młodzieńcza to nie tylko obniżony nastrój – to często silna drażliwość, chwiejność, wyraźny lęk i przewlekły stres. Wpływa na poziom koncentracji uwagi, relacje rówieśnicze i sposób, w jaki uczeń myśli o samym sobie. Wspierając ucznia z depresją warto znać dobrze obraz jego zaburzenia i objawy, które towarzyszą mu na co dzień.
Rozpoznanie i wsparcie przyjaciela zmagającego się z zaburzeniami odżywiania jest niezwykle ważne, jednak może okazać się wyzwaniem bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Z tego powodu w ramach zajęć profilaktycznych warto wykorzystać karty pracy „Case study. Jak wesprzeć przyjaciela, który zmaga się z zaburzeniami odżywiania". Materiały pomogą uczniom zrozumieć, jakie objawy i zachowanie kolegi lub koleżanki powinno ich zaniepokoić i skłonić o poinformowaniu o swoich obserwacjach kogoś, do kogo mają zaufanie.
Pobierz zestaw kart pracy zorientowanych na rozwój emocjonalno-społeczny uczniów. Praca z materiałami ma na celu wsparcie młodych ludziom w zrozumieniu i zarządzaniu własnymi emocjami oraz reakcjami w różnych sytuacjach. Karty pracy zawierają m.in. listę różnych emocji, takich jak bezsilność, irytacja, miłość, nadzieja, niepokój czy złość – zadaniem ucznia jest zastanowienie się, jak wygląda ich twarz w momencie odczuwania tych emocji, co wywołuje te uczucia oraz jakie są możliwe sposoby reagowania.
Pobierz zestaw kart pracy zawierających ćwiczenia wspierające zdobywanie umiejętności odpowiedniego planowania zarządzania czasem. Zestaw składa się z serii zadań, które uczą, jak realistycznie szacować potrzebny czas na wykonanie codziennych czynności oraz jak identyfikować i minimalizować typowe błędy w planowaniu. Dzięki praktycznym przykładom i studiom przypadku, uczniowie mogą lepiej zrozumieć swoje nawyki i optymalizować swoją codzienną rutynę.
ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, z którym dziecko się rodzi. Otoczenie zwykle zauważa trudności już na etapie wczesnoszkolnym. Dzieci z ADHD w klasach I – III są niecierpliwe, ruchliwe, impulsywne. Mają spore kłopoty z koncentracją uwagi i wszędzie ich pełno. W okresie dorastania obraz kliniczny ADHD zmienia się – objawy są równie trudne dla ucznia, ale często mniej zauważalne dla otoczenia. Wsparcie ucznia z diagnozą ADHD w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych wymaga indywidualnego podejścia i rzetelnego sprawdzenia jego zasobów i deficytów. Nastoletni uczniowie z zaburzeniami koncentracji i uwagi często mają poczucie niskiej akceptacji dla objawów ich zaburzenia, mimo że nie mają na nie wpływu.
Ćwiczenia dedykowane uczniom klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz uczniom szkoły podstawowej z autyzmem, w tym zespołem Aspergera. Zadania polegają m.in. na przygotowaniu ciekawego dialogu, który pozwoli uzmysłowić uczniowi czym jest smutek i jak można pomóc osobie, która go odczuwa oraz wskazaniu, jakie słowa w danej sytuacji mogą pocieszyć, a jakie zdecydowanie nie pomogą osobie potrzebującej wsparcia. Praca z zestawem kart pracy na na celu rozwijanie empatii i wdrażanie do aktywności twórczej.