Zestaw kart pracy „Wzmacniam siebie – rozwój emocjonalno-społeczny” to starannie opracowany pakiet zadań wspierających rozwój dzieci i młodzieży w wieku od 8 do 15 lat. Materiały zostały stworzone z myślą o dzieciach wychowujących się w trudnych warunkach oraz tych, które mogą doświadczać poczucia samotności. Dzięki tym kartom uczniowie mają możliwość nie tylko lepiej zrozumieć swoje emocje, ale także budować zdrowe relacje z innymi oraz wzmacniać poczucie własnej wartości.
Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości w internecie nasila takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy, w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach. Hejt może dotknąć każdego. Reakcja na takie zachowania to krok do zahamowania procesu przemocy.
Karty pracy skierowane do uczniów klas I-III, w tym także tych z zaburzeniami zachowania, stanowią skuteczne narzędzie wspierające rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych. Ćwiczenia pozwalają doskonalić umiejętności w zakresie budowania pozytywnych relacji oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami. Karty stawiają na praktyczne zadania, które pomagają uczniom rozwijać empatię i zachowania prospołeczne, co jest niezwykle istotne zwłaszcza dla dzieci z wyzwaniami behawioralnymi.
Proponowane karty pracy to narzędzie wspierające w nauczaniu zasad higieny osobistej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Proste i klarowne zadania, takie jak wybór odpowiednich zachowań, odróżnianie faktów od mitów czy tworzenie planu higieny tygodniowej, pomagają uczniom rozwijać nawyki niezbędne dla zdrowia i samodzielności. Dzięki materiałom uczniowie zrozumieją, które czynności higieniczne są konieczne na co dzień, a które można wykonywać rzadziej. Praktyczne ćwiczenia, dostosowane do ich możliwości, sprawiają, że nauka higieny staje się przystępna i angażująca.
Okres dojrzewania to czas wielu zmian i silnych emocji. Czasami własne uczucia utrudniają nam zrozumienie intencji wypowiedzi innych. W każdej relacji pojawiają się kłopoty w komunikacji i konflikty. Najważniejsze jest, by dążyć do wyjaśniania nieporozumień w rozmowie. Zadanie ucznia polega na wcieleniu się w bohaterów i udzieleniu odpowiedzi na podane pytania.
Jąkanie się i zaburzenia płynności mowy to trudności, które dotykają 5% dzieci i 2% nastolatków i dorosłych. Ich nasilenie jest silnie związane z odczuwanym stresem i napięciem, ale i same objawy jąkania się wywołują dalsze konsekwencje emocjonalne. Uczniowie, którzy zmagają się z jąkaniem mają trudności w zakresie budowania adekwatnej samooceny, wchodzenia w relacje rówieśnicze, są wycofani, odizolowani. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych. Zestaw sprawdzi się również jako domowe ćwiczenia uczniów, którzy zmagają się z jąkaniem lub innego rodzaju zaburzeniami płynności mowy.
Scam i phishing to jedne z najczęstszych zagrożeń, z którymi spotykają się użytkownicy internetu, w tym także uczniowie. Aby skutecznie chronić młodzież przed oszustwami w sieci, warto przeprowadzić zajęcia na temat rozpoznawania scamów i phishingu. Opracowane karty pracy pozwalają uczniom praktycznie przećwiczyć analizowanie fałszywych e-maili, poznawać charakterystyczne cechy fałszywych wiadomości oraz rozpoznawać zagrożenia związane z podawaniem danych osobowych. Materiały stanowią doskonałe narzędzie do kształtowania postaw bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni oraz rozwijania umiejętności krytycznego myślenia.
Celem pracy z zestawem kart pracy jest rozwijanie wśród młodzieży kompetencji związanych z bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z internetu. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby wspierać nauczycieli w edukowaniu uczniów w zakresie ochrony danych osobowych, zarządzania prywatnością oraz rozpoznawania zagrożeń w sieci. Każde zadanie zachęca uczniów do refleksji nad własnymi nawykami online i kształtuje umiejętności krytycznego myślenia. Praca materiałami pozwala na praktyczne utrwalenie wiedzy oraz wdrożenie konkretnych działań, które pomogą uczniom unikać zagrożeń w cyfrowym świecie.
Konflikty są nieodłączną częścią każdej relacji, zarówno wśród przyjaciół, jak i w grupach rówieśniczych. Niniejszy zestaw kart pracy ma na celu pomóc uczniom zrozumieć, jakie emocje mogą towarzyszyć takim sytuacjom oraz jak skutecznie je rozwiązywać. Case study obejmują różne przypadki konfliktów, z którymi mogą się spotkać młodzi ludzie. Przykłady obejmują historie takie jak nagłe zakończenie przyjaźni, konflikt na tle różnych zainteresowań czy problemy wynikające z zazdrości w grupie przyjaciół. Uczniowie mają okazję wcielić się w bohaterów opisanych sytuacji i odpowiedzieć na pytania dotyczące emocji i działań, które mogą prowadzić do rozwiązania konfliktu.
Zaburzenia odżywiania to trzecia po astmie i otyłości najczęstsza choroba przewlekła u nastolatków. To trudności w zakresie przyjmowania pokarmów powiązane z zaburzonymi zachowaniami związanymi z jedzeniem. Istotne jest również to, że sposób odżywiania się przyczynia się do zaburzenia całego funkcjonowania. Zaburzenia odżywiania wiążą się z silną potrzebą kontroli – wagi, wyglądu własnego ciała, przyjmowanych produktów i ich kaloryczności. Ich przebieg może być bardzo różny, zależnie od tego, czy rozwija się schemat anorektyczny – w którym nastolatek obsesyjnie unika przyjmowania pokarmów czy bulimiczny, charakteryzujący się impulsywnym objadaniem się. Zaburzenia odżywiania to niezwykle niebezpieczne zjawisko, wymagające kompleksowego leczenia i oddziaływań.