Zestaw kart pracy służących rozwijaniu umiejętności emocjonalno-społecznych wśród uczniów. W jego skład wchodzą ćwiczenia, które koncentrują się na zdrowym sposobie komunikowania się, zrozumieniu wpływu słów na emocje i relacje międzyludzkie oraz na rozwijaniu empatii i budowaniu pozytywnych relacji społecznych. Ćwiczenia mają na celu pomóc uczniom zrozumieć, jak ich słowa i sposób wyrażania się mogą wpływać na innych, a także uczy, jak przekształcać negatywne myśli i emocje w bardziej pozytywne i produktywne formy wyrazu.
Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, w tym dla tych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczniowie ci często przejawiają problemy w zakresie funkcjonalności swoich wypowiedzi. Niektóre dzieci będą zmagały się z deficytami w zakresie komunikacji i tym samym nie będą naturalnie wchodzić w interakcje, nawiązywać kontaktu. U innych uczniów można zaobserwować odmienny problem, kiedy komunikacja jest bardzo intensywna, jednostronna i nadmiarowa. W obu przypadkach porozumiewanie się jest nieefektywne i nie sprzyja rozwojowi kontaktów społecznych. Nauka schematów rozmowy pozwala ćwiczyć adekwatne zachowania uczniów w różnych sytuacjach.
Zestaw kart pracy zawiera zadania skoncentrowane na rozpoznawaniu i nazywaniu emocji. Materiały mają na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji oraz zrozumienia ich zależności od kontekstu sytuacyjnego. Zadania mogą służyć narzędzie do nauczania dzieci, jak różne sytuacje wpływają na nasze emocje i jak możemy je lepiej rozumieć.
Zestaw kart pracy „Pozytywny obraz siebie" ma na celu wspierać nauczycieli w procesie budowania pewności siebie i pozytywnego wizerunku wśród uczniów. Zestaw składa się z ćwiczeń i zadań, które skoncentrowane są na odkrywaniu i celebracji indywidualnych mocnych stron oraz zalet każdego ucznia. Karty pracy są narzędziem, które pomaga młodym ludziom w rozwoju samoświadomości i samoakceptacji. Idealnie nadają się do użycia w różnych kontekstach edukacyjnych, od zajęć klasowych po warsztaty rozwoju osobistego.
Niepowodzenia, czasem nawet bardzo drobne, potrafią nadszarpnąć kruche poczucie własnej wartości dorastających uczniów. Umiejętność przekuwania porażki w sukces to trudna sztuka, nad którą warto pracować. Akceptacja własnych słabych stron, popełnionych błędów i przeżytych niepowodzeń to podstawa stabilnej samooceny i dojrzałości emocjonalnej. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad rozwojem umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Ćwiczenie przeznaczone dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym. Uczeń po wysłuchaniu zasad bezpieczeństwa i historyjki wybiera odpowiedni obrazek, który będzie odpowiedzią i poprawnym zachowaniem w sytuacjach niebezpiecznych.
Pobierz zestaw kart pracy, który zawiera szczegółowe studia przypadków dotyczące rówieśniczej pomocy w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Karty pracy zostały zaprojektowane, aby rozwijać u młodych ludzi umiejętności wsparcia rówieśników znajdujących się w potrzebie. Młodzi ludzie będą mieli okazję zastanowić się nad skomplikowanymi sytuacjami, w jakich mogą znaleźć się ich przyjaciele oraz przemyśleć różne sposoby reagowania i udzielania pomocy. Dzięki takim ćwiczeniom, uczniowie mogą nauczyć się rozpoznawania oznak przemocy domowej, problemów emocjonalnych, a także zrozumienia, jak ważne jest wsparcie i empatia w relacjach rówieśniczych. Zestaw ten kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, empatii oraz na znaczenie tworzenia bezpiecznej przestrzeni dla otwartej i szczerze rozmowy.
Obchodzony 15 grudnia Dzień Herbaty może być inspiracją do przeprowadzenia z uczniami zajęć dotyczących emocji oraz nawiązywania kontaktów społecznych. Zachęcamy do wykorzystania kart pracy, których tematyka dotyczy picia herbaty, jednak cele ćwiczeń ukierunkowane są na rozwój emocjonalno-społeczny uczniów. Wśród zadań znalazło się m.in. rozpoznawanie emocji osób przedstawionych na obrazkach oraz ocena zachowania bohaterów scenek rozgrywających się „przy herbacie”. Dla młodszych dzieci przygotowaliśmy natomiast zestaw kart zawierających ćwiczenia grafomotoryczne.
Poczucie własnej wartości rozwija się i zmienia przez całe życie. Szczególnie ważnym okresem dla jego rozwoju jest okres dorastania. Sposób, w jaki nastolatek postrzega samego siebie warunkuje wiele innych obszarów – radzenie sobie w sytuacjach trudnych, regulację emocji, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Te sfery życia zwrotnie wpływają również na poczucie własnej wartości. Na przykład, im lepiej dorastający uczeń radzi sobie ze stresem, tym wyższa jego samoocena i odwrotnie – im wyższa i bardziej adekwatna jest samoocena, tym lepiej poradzi sobie z trudnymi uczuciami. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do samodzielnej pracy nad poczuciem własnej wartości. Może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na różnego rodzaju warsztatach psychoedukacyjnych.
Mikołajki to doskonała okazja do wykorzystania kart pracy Mikołajkowa Podróż Emocjonalna. Karty pracy wspierające rozwój emocjonalno-społeczny, przeznaczonym do wykorzystania podczas zajęć związanych z Mikołajkami. Zestaw zawiera zadania, które umożliwiają uczniom lepsze rozumienie i wyrażanie emocji, rozwijają empatię oraz umiejętności społeczne. Zadania te obejmują pisanie listów do Świętego Mikołaja z uwzględnieniem uczuć i myśli o innych, analizę emocji związanych z różnymi sytuacjami, które mogą spotkać Świętego Mikołaja, tworzenie „Drzewka Dobrych Uczynków" oraz rozpoznawanie i interpretowanie emocji na podstawie wyrazów twarzy.