Jak pomóc ósmoklasistom pożegnać się z etapem edukacji w sposób symboliczny, emocjonalnie bezpieczny i wzmacniający? Proponowany scenariusz to gotowa propozycja zajęć integracyjno-refleksyjnych, które idealnie sprawdzą się po egzaminach ósmoklasisty. Zajęcia pozwalają uczniom zatrzymać się na chwilę, nazwać to, co ważne i spojrzeć z czułością na wspólnie spędzony czas. Wspólne tworzenie kapsuły wspomnień – z karteczkami, rysunkami i refleksjami – pomaga budować poczucie wspólnoty, wzmacnia relacje i domyka etap edukacyjny w symboliczny sposób.
Współczesny świat jest pełen bodźców, pośpiechu i napięcia, które mogą wpływać na samopoczucie dzieci – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne. Coraz częściej potrzebujemy chwil wyciszenia, uważności i kontaktu z naturą, która może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to sposób na budowanie uważności, regulację emocji oraz głębsze poznanie siebie i świata przez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Jak las może pomóc nam się wyciszyć, odzyskać równowagę i poczuć się dobrze ze sobą? Jak możemy wspólnie przeżywać ten czas, wspierając swoje emocje i relacje z rówieśnikami?
Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?
Zajęcia przeprowadzone z wykorzystaniem scenariusza zajęć Mali opiekunowie – jak zwierzęta pokazują emocje pomagają dzieciom zrozumieć, że zwierzęta również odczuwają emocje i potrafią je wyrażać za pomocą mowy ciała. Dzieci uczą się rozpoznawać sygnały wysyłane przez zwierzęta, a także rozwijają wrażliwość, empatię i poczucie odpowiedzialności za ich dobrostan. W trakcie lekcji dzieci słuchają opowiadania z nagraniem audio, pracują z kartami pracy i uczestniczą w zabawie ruchowej, która utrwala zdobyte informacje w praktyce.
Samoocena i pewność siebie to elementy, które towarzyszą nam na co dzień. Ponadto wpływają na nasze codzienne życie – od relacji z innymi po podejmowanie wyzwań i realizację własnych marzeń. Każdy z nas ma w sobie unikalne cechy, umiejętności i talenty, ale nie zawsze je dostrzegamy. Dlatego warto zastanowić się, czym jest samoocena, jak ją kształtować i co zrobić, aby wzmacniać wiarę w siebie. Każdy moment jest dobry, aby pomóc uczniom zrozumieć, że pozytywne myślenie o sobie wpływa na ich rozwój i samopoczucie. Jak możemy budować zdrową samoocenę, unikać negatywnego myślenia i rozwijać w sobie pewność siebie? Jakie działania możemy podjąć, aby wspierać siebie i innych w rozwijaniu pozytywnego podejścia do własnych możliwości?
W życiu nastolatka przynależność do grupy rówieśniczej jest istotna nie tylko z punktu widzenia rozwoju społecznego. Bycie w grupie rówieśniczej w życiu nastolatka oddziałuje również na jego samoocenę. Wykluczenie w obrębie środowiska rówieśniczego dla adolescentów niesie za sobą poważne konsekwencje w ich zdrowiu psychicznym. Warto podejmować działania zaradcze i uświadamiające uczniów o ich istnieniu. Scenariusz zajęć jest propozycją mającą na celu zwiększanie świadomości dotyczącej wykluczenia w środowisku rówieśniczym.
Scenariusz zajęć „Syndrom oszusta – dlaczego nie wierzymy w swoje sukcesy?” pomoże uczniom lepiej zrozumieć to zjawisko i nauczyć się radzić sobie z brakiem wiary we własne kompetencje. Młodzież odkryje, jak syndrom oszusta wpływa na ich naukę i wybory zawodowe, oraz pozna sposoby przeformułowania negatywnych myśli. Dzięki przemyślanej strukturze lekcji uczniowie poznają mechanizmy syndromu oszusta i jego wpływ na naukę oraz wybory zawodowe, uświadomią sobie, że nie są osamotnieni w swoich obawach i nauczą się przyjmować komplementy i doceniać własne sukcesy. Materiał skierowany jest do nauczycieli szkół ponadpodstawowych prowadzących zajęcia wychowawcze, psychologiczne lub zajęcia z zakresu rozwoju osobistego.
Hejt to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w kontekście komunikacji w Internecie. Choć media społecznościowe i komunikatory umożliwiają nam szybki kontakt z innymi, niewielu zdaje sobie sprawę, jak łatwo słowa w sieci mogą ranić i wyrządzać krzywdę. Często zapominamy, że anonimowość, którą daje Internet sprawia, iż nie czujemy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi. Tymczasem negatywne komentarze mogą nieść poważne konsekwencje dla osób, które je odbierają. Niezwykle ważne jest, aby uczniowie umieli rozpoznawać hejt, nie tylko w kontekście własnych doświadczeń, ale także w odniesieniu do innych osób.
Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?
Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.