
Warsztat ma na celu wyposażyć nastolatka w podstawowe umiejętności komunikacyjne, które pomogą mu lepiej zadbać o siebie. Dla dorastających uczniów, którzy zmagają się z różnymi naciskami – ze strony rówieśników, wymagających dorosłych ale i również ich wewnętrznych ambicji trening asertywności może być na wagę złota.

Scenariusz zajęć „Czym jest zazdrość i jak sobie z nią radzić” to pomysł na przeprowadzenie ciekawych i pouczających zajęć dla dzieci z klas I-III. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest zazdrość i jak ją rozpoznawać w różnych sytuacjach. Zrozumieją, że zazdrość to naturalne uczucie, z którym można sobie poradzić w pozytywny sposób. Scenariusz zawiera atrakcyjne materiały, takie jak historyjka obrazkowa, przykłady zazdrości do omówienia w grupach oraz pytania do dyskusji, które pomagają dzieciom lepiej zrozumieć swoje emocje. W czasie proponowanych uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się empatii, współpracy i dowiadują się, jak lepiej komunikować się z innymi.

Kradzież to jeden z najczęściej popełnianych przez uczniów czynów zabronionych. Wychowawcy mają wątpliwości, jak rozmawiać z podopiecznymi, kiedy doszło do takiego zdarzenia w ich klasie. Nie da się ustalić jednej uniwersalnej reguły co do poprowadzenia lekcji wychowawczej, w przypadku, gdy uczniowie z jednej klasy dokonali kradzieży. Nauczyciel sam musi wyczuć atmosferę panującą wokół sprawy, oczekiwania uczniów oraz potrzeby zarówno w odniesieniu do samych sprawców zdarzenia, jak i pozostałych wychowanków w klasie. Przygotowany scenariusz jest propozycją i punktem wyjścia do własnych poszukiwań. Przyjęte rozwiązania muszą wynikać bowiem nie tylko z podłoża i okoliczności zdarzenia, ale też uwzględniać między innymi: wiek, wrażliwość uczniów, stopień nasilenia problemu oraz umiejętności pedagogiczne samego prowadzącego.

Scenariusz warsztatów przeznaczonych do rozwijania umiejętności empatycznych i prospołecznych u dzieci. Zajęcia umożliwiają uczniowi praktyczne zastosowanie tych umiejętności w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Proponowany zestaw zawiera opis przebiegu lekcji, karty emocji z obrazkami przedstawiającymi różne wyrazy twarzy oraz kartki z opisanymi scenkami rodzajowymi, które dzieci odgrywają z nauczycielem. W czasie zajęć uczeń nabywa i doskonali umiejętność rozpoznawania i reagowania na emocje innych osób. Materiał przeznaczony jest do indywidualnej pracy z uczniem.

Akceptacja dla odmienności to jeden z podstawowych warunków tworzenia harmonijnego, bezpiecznego dla wszystkich społeczeństwa. Dzieci w wieku 7–10 lat dostrzegają różnice między sobą. Nie zawsze potrafią samodzielnie włączyć do zabawy kolegów, którzy funkcjonują w odmienny sposób. Czasami nie rozumieją zachowania np. uczniów w spektrum autyzmu lub trudno im znaleźć sposób na wspólną zabawę z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo. Może pojawić się lęk przed potraktowaniem kolegi w niewłaściwy sposób lub zwyczajna obawa przed nieznanym. Przy minimalnym wsparciu dorosłego zwykle okazuje się, że kreatywność i otwartość dzieci pozwalają na wspólne zabawy mimo odmiennych możliwości i zasobów. Dlatego psychoedukacja w obszarze akceptacji dla odmienności jest tak istotna.

Warsztaty "Moja i Twoja przestrzeń" mają na celu rozwinięcie umiejętności szanowania osobistej przestrzeni innych oraz efektywne reagowanie na naruszenie własnej przestrzeni osobistej. Uczestnicy opuszczają warsztat lepiej przygotowani do radzenia sobie w złożonych interakcjach społecznych, będą zdolni do ochrony swojej przestrzeni i szanowania granic innych, co wpłynie na umiejętność budowania harmonijnych relacji zarówno w szkole, jak i poza nią.

Regularne zapisywanie swoich uczuć i przemyśleń pozwala młodym ludziom lepiej zrozumieć własne emocje, identyfikować przyczyny ich powstawania oraz szukać skutecznych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Scenariusz został skonstruowany tak, aby uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym jest i jak prowadzić dziennik uczuć oraz dostrzec korzyści płynące z tego procesu.

Dobry poziom komunikacji to grunt, na którym młodzież może budować wartościowe relacje, współpracować i rozwijać się społecznie. To również narzędzie, które można wykorzystać do zdobywania wiedzy i kompetencji. W okresie dorastania naturalne są dynamiczne zmiany zachodzące w relacjach rówieśniczych. Pojawiają się intensywne napięcia i konflikty, których źródłem są charakterystyczne dla dojrzewania zmiany. Młodzi ludzie odkrywają swoją tożsamość, wchodzą w relacje romantyczne, rywalizują, buntują się, dostrzegają dotąd nieznane potrzeby. Celem scenariusza jest wsparcie ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, a przede wszystkim w nauce rozwiązywania konfliktów.

Umiejętność skutecznej komunikacji jest jedną z podstawowych kompetencji społecznych, które pomagają budować i utrzymywać zdrowe relacje z innymi. Nastolatkowie powinni wiedzieć, że komunikacja to nie tylko słowa, ale również gesty, mimika i inne formy wyrazu, które wpływają na odbiór naszych wiadomości. Dobra komunikacja pomaga zapobiegać konfliktom, a kiedy się one pojawią, umożliwia ich konstruktywne rozwiązanie. Celem tego warsztatu jest wsparcie uczniów w zrozumieniu różnych aspektów komunikacji, rozwinięcie umiejętności słuchania i empatii oraz poznanie strategii rozwiązywania konfliktów.

Umiejętność konstruktywnej regulacji emocji to jedna z podstawowych kompetencji, która pomaga utrzymać zdrowie psychiczne. Już najmłodsi uczniowie powinni wiedzieć, że każdy człowiek dysponuje całą paletą uczuć, które warto nazywać, rozpoznawać i wyrażać tak, by nie przekraczać granic innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozumieniu funkcji, jaką pełnią uczucia.