Wydawałoby się, że stan relaksu powinien być dla dzieci bardziej dostępny, niż dla dorosłych. Przecież więcej czasu spędzają na zabawie, nie ciąży na nich odpowiedzialność za szereg spraw. Nic bardziej mylnego. Uczniowie skarżą się na ciągłe poczucie presji, natłok myśli, paraliżujący ich stres. By mogli korzystać z czasu wolnego i odpoczywać, warto wzmocnić ich umiejętności związane z samoregulacją emocji i napięcia.
Dojrzewanie to czas wielu prób i eksperymentów. Również tych seksualnych. Naturalną cechą młodzieży jest skłonność do zachowań impulsywnych, niekoniecznie przemyślanych. Rozwój technologii i ciągła obecność nastolatków w sieci rodzi nowe możliwości i zupełnie nowe zagrożenia. Nastolatki z łatwością znajdują relacje internetowe, często przenoszą je poza sferę wirtualną. Komunikują się przez sieć, wyrażają swoje uczucia i potrzeby. Przesyłają również często bardzo intymne treści i zdjęcia. Seksting to udostępnianie innym treści erotycznych. Przesyłanie nagrań, zdjęć o charakterze seksualnym. Niesie ze sobą duże ryzyko cyberbullyingu, czyli przemocy z wykorzystaniem nowych technologii. Zadaniem scenariusza jest poprawa świadomości młodych ludzi na temat ryzykownego zachowania, jakim jest seksting.
Rower jest popularnym środkiem transportu w okresie letnim, a umiejętność bezpiecznej jazdy na rowerze jest kluczowa dla uniknięcia wypadków i urazów. Wykorzystaj scenariusz zajęć mających na celu uświadomienie uczniom istoty przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze. Zajęcia przyczynią się do podniesienia świadomości uczniów na temat zagrożeń oraz konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Może przełożyć się to na zmianę postaw i zachowań, zarówno uczniów, jak i ich rodzin, w kierunku większego dbania o bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze.
Umiejętność odróżniania prawdziwych i fałszywych przyjaciół to umiejętność kluczowa dla rozwoju społecznego i emocjonalnego uczniów. Dzięki temu będą w stanie budować zdrowe i oparte na wsparciu relacje z innymi. Odróżnienie toksycznych znajomości od prawdziwych przyjaźni pozwoli im uniknąć negatywnych wpływów i chronić dobre samopoczucie. Wiedza w tym temacie pomoże uczniom wybrać otoczenie, które ich wspiera i pozwoli im rozwijać się w pozytywny sposób. Poprowadzenie zajęć z wykorzystaniem niniejszego scenariusza daje nauczycielowi okazję do edukacji społecznej i emocjonalnej, która wpływa na rozwój uczniów w sferze interpersonalnej.
Młode pokolenie przeżywa silny kryzys psychiczny. Raport z projektu naukowo-badawczego „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ukazał niezwykle złą kondycję emocjonalną polskiej młodzieży. Według badania 28% nastolatków nie ma chęci do życia, a prawie jedna trzecia uczniów (29,3%) ma podejrzenie depresji. Zatrważające wyniki pokazały, jak wiele dzieci potrzebuje wsparcia. Często pomoc emocjonalna nadchodzi z otoczenia – od rówieśników, którzy udzielają jej jak potrafią. Nie jest łatwo jednak wesprzeć kogoś w kryzysie, zwłaszcza równolatkowi. Łatwo o własną frustrację, poczucie bezradności, złość, przeciążenie. Celem scenariusza jest wsparcie młodych interwentów rówieśniczych w rozwoju umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne.
Wystarczy wpisać w dowolnym portalu społecznościowym hasło: #zdrowiepsychiczne, by zobaczyć, jaki ogrom różnorodnych treści psychoedukacyjnych proponuje Internet. Nastolatek scrollujący ekran znajdzie na nim wszystko i nic. Spotka się z poradami, jak radzić sobie z lękiem, jak odciąć toksyczne relacje, po czym poznać, że ma się ADHD. Krótkie, chwytliwe infografiki, syntetyczne teksty i inteligentny algorytm sprawiają, że czasem pojawia się pewność, że treść jest prawdziwa. Pojawiają się myśli, które niekoniecznie są adekwatne do rzeczywistości. Na przykład: muszę odrzucić te relacje, w których mi trudno. Albo: jestem pewien, że mam ADHD i po prostu nikt tego nie zauważył. Warto byłoby poddać te myśli pod wątpliwość i sprawdzić, czy na prócz czerni i bieli nie istnieją szarości. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w korzystnym poruszaniu się w obszarze psychoedukacji w Internecie.
Scenariusz warsztatu dla uczniów na temat funkcjonowania w sytuacji konfliktu. Uczestnicy wykorzystują własne doświadczenia, aby lepiej zrozumieć swoje emocje i zachowanie podczas przeżywanych sporów. Uczą się szybciej i lepiej rozwiązywać konflikty.
Perspektywa egzaminów jest stresująca. Czasem tak bardzo, że uczniowie nie są w stanie poradzić sobie z odczuwanym napięciem. Podczas warsztatu mają możliwość oswoić stres egzaminacyjny i poznać techniki jego obniżania.
Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Do czego przydaje się odporność psychiczna? Jak ją budować? Czy jestem odporny? Zajęcia stwarzają przestrzeń do autorefleksji i świadomego planowania własnego rozwoju.