Warsztaty "Moja i Twoja przestrzeń" mają na celu rozwinięcie umiejętności szanowania osobistej przestrzeni innych oraz efektywne reagowanie na naruszenie własnej przestrzeni osobistej. Uczestnicy opuszczają warsztat lepiej przygotowani do radzenia sobie w złożonych interakcjach społecznych, będą zdolni do ochrony swojej przestrzeni i szanowania granic innych, co wpłynie na umiejętność budowania harmonijnych relacji zarówno w szkole, jak i poza nią.
Regularne zapisywanie swoich uczuć i przemyśleń pozwala młodym ludziom lepiej zrozumieć własne emocje, identyfikować przyczyny ich powstawania oraz szukać skutecznych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Scenariusz został skonstruowany tak, aby uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym jest i jak prowadzić dziennik uczuć oraz dostrzec korzyści płynące z tego procesu.
Dobry poziom komunikacji to grunt, na którym młodzież może budować wartościowe relacje, współpracować i rozwijać się społecznie. To również narzędzie, które można wykorzystać do zdobywania wiedzy i kompetencji. W okresie dorastania naturalne są dynamiczne zmiany zachodzące w relacjach rówieśniczych. Pojawiają się intensywne napięcia i konflikty, których źródłem są charakterystyczne dla dojrzewania zmiany. Młodzi ludzie odkrywają swoją tożsamość, wchodzą w relacje romantyczne, rywalizują, buntują się, dostrzegają dotąd nieznane potrzeby. Celem scenariusza jest wsparcie ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, a przede wszystkim w nauce rozwiązywania konfliktów.
Umiejętność skutecznej komunikacji jest jedną z podstawowych kompetencji społecznych, które pomagają budować i utrzymywać zdrowe relacje z innymi. Nastolatkowie powinni wiedzieć, że komunikacja to nie tylko słowa, ale również gesty, mimika i inne formy wyrazu, które wpływają na odbiór naszych wiadomości. Dobra komunikacja pomaga zapobiegać konfliktom, a kiedy się one pojawią, umożliwia ich konstruktywne rozwiązanie. Celem tego warsztatu jest wsparcie uczniów w zrozumieniu różnych aspektów komunikacji, rozwinięcie umiejętności słuchania i empatii oraz poznanie strategii rozwiązywania konfliktów.
Umiejętność konstruktywnej regulacji emocji to jedna z podstawowych kompetencji, która pomaga utrzymać zdrowie psychiczne. Już najmłodsi uczniowie powinni wiedzieć, że każdy człowiek dysponuje całą paletą uczuć, które warto nazywać, rozpoznawać i wyrażać tak, by nie przekraczać granic innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozumieniu funkcji, jaką pełnią uczucia.
Niniejszy scenariusz zajęć edukacyjnych został stworzony, aby pomóc uczniom klas VII i VIII zrozumieć i rozpoznać symptomy uzależnienia od internetu oraz urządzeń mobilnych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat skutków uzależnienia od internetu, ale również rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście codziennego korzystania z technologii. Uczestnicy będą mieli okazję do przeprowadzenia dyskusji, pracy w grupach oraz refleksji indywidualnej. Uczniowie dowiedzą się również, jak efektywnie poszukiwać pomocy i wsparcia w przypadku zaobserwowania problemów u siebie lub swoich rówieśników. Zajęcia te kładą silny nacisk na wspieranie zdrowego stylu życia i rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do życia w cyfrowym świecie.
Dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej coraz częściej aktywnie korzystają z urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby już na etapie edukacji wczesnoszkolnej dowiedziały się, czym jest cyberprzemoc oraz jak mogą dbać o własne bezpieczeństwo w sieci. Zajęcia dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu może pomóc dzieciom rozwinąć zdrowe nawyki cyfrowe, nauczyć je rozpoznawania zagrożeń oraz zapewnić narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach, gdy mogą doświadczyć lub być świadkami cyberprzemocy. Proponowany scenariusz zajęć może zostać wykorzystany nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, psychologa lub pedagoga szkolnego, a także podczas zajęć świetlicowych.
Uczestnicy uczniowie klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych Cele zajęć omówienie skutków zdrowotnych związanych z używaniem e-papierosów. zaprezentowanie aktualnych danych i badań dotyczących używania e-papierosów wśród młodzieży. rozwój umiejętności krytycznego myślenia w kontekście reklam i dostępności produktów nikotynowych. promowanie zdrowego stylu życia bez uzależnień. Metody pracy dyskusja kierowana praca w grupach Potrzebne materiały arkusze papieru (najlepiej format A3) różnokolorowe markery zestaw kolorowych kredek nożyczki i klej kolorowe papiery, gazety, broszury edukacyjne, zdjęcia itp. Czas trwania zajęć 45-60 minut
Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.
W szkolnych murach uczniowie poznają nie tylko tajniki matematyki czy języka polskiego, ale również kształtują swoje postawy i wartości. Szkoła to idealne miejsce, aby uczyć się tolerancji, akceptacji i szacunku dla różnorodności. Jednym z ważnych aspektów tej edukacji jest zrozumienie różnych form opieki nad dziećmi i budowanie otwartości na rodziny adopcyjne i zastępcze. Scenariusz zajęć pt. Dom pełen miłości – odkrywamy świat adopcji i pieczy zastępczej ma na celu m.in. kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec dzieci z rodzin adopcyjnych i zastępczych oraz przełamywanie stereotypów i uprzedzeń dotyczących dzieci z pieczy zastępczej.