Coraz więcej nastolatków korzysta z pomocy psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Mimo rosnącej świadomości w temacie zdrowia psychicznego, nadal zdarza się, że młodzież ukrywa swoje problemy i nie uczestniczy w terapii. W obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem nastolatki starają się unikać rozmowy na temat własnego samopoczucia, funkcjonują w grupie pozornie dobrze. Natomiast wysiłek, który wkładają w ukrywanie kłopotów sprawia, że czują się coraz gorzej. Akceptacja i wsparcie grupy rówieśniczej to dla adolescentów podstawowy filar życia emocjonalnego. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja grup nastoletnich, praca na rzecz wzmocnienia ich więzi, podniesienia poziomu wzajemnej tolerancji. Przeprowadź zajęcia rozwijające umiejętności grupowego wsparcia emocjonalnego.
Rozmowy o dobrostanie psychicznym w szkole stanowią istotny element edukacyjny, pozwalający uczniom lepiej zrozumieć siebie i otaczający ich świat. Obecnie, kiedy młodzież coraz częściej boryka się z problemami emocjonalnymi i stresem, kluczowe staje się otwarcie przestrzeni dla dialogu na temat zdrowia psychicznego oraz czynników na nie wpływających. Scenariusz zajęć „Hobby i zainteresowania jako sposób na dbanie o siebie” dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej ma na celu rozwinięcie świadomości na temat znaczenia aktywności pozalekcyjnych w utrzymaniu równowagi psychicznej i fizycznej. Dzięki aktywnemu udziałowi w zajęciach, uczniowie będą mieli możliwość doświadczenia, jak hobby i zainteresowania mogą służyć nie tylko jako źródło radości, ale także jako skuteczny sposób na poprawę samopoczucia i zdrowia psychicznego.
Współczesna młodzież żyje w gąszczu często wykluczających się wzajemnie informacji. Codziennie odbiera wiele bodźców, dociera do niej ilość treści, której w żaden sposób nie da się zmierzyć. Wystarczy, że nastolatek korzysta kilka godzin dziennie z telefonu, by jego umysł wypełnił się obrazami, wypowiedziami, tekstami. Wielu z tych treści nikt w żaden sposób nie weryfikował. Szczególnie trudno jest rozróżnić wiarygodne źródła od nierzetelnych w zakresie szeroko pojętej psychoedukacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności samodzielnej analizy i weryfikacji treści internetowych.
Przeprowadzenie zajęć dotyczących ochrony prywatności i budowania wizerunku online powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się, co oznacza ochrona prywatności w internecie i dlaczego jest to ważne. Uczniowie uczą się, że to, co publikują w mediach społecznościowych, ma wpływ na ich wizerunek online. Zajęcia te pomagają kształtować zdolność do świadomego budowania pozytywnego wizerunku i rozważania, jakie treści warto udostępniać. Poprzez analizę przykładowych przypadków naruszeń prywatności i negatywnego wpływu mediów społecznościowych, uczniowie zdobywają wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń online. Pozwala to na bardziej świadome korzystanie z internetu.
Przemoc rówieśnicza stała się tak powszechna, że uczniowie coraz rzadziej na nią reagują. Podczas tych zajęć bierni obserwatorzy dowiedzą się, dlaczego trzeba zgłaszać dorosłym przypadki stosowania przemocy wobec innych uczniów i w jaki sposób to robić. Do scenariusza zajęć dołączono materiał pomocniczy w formie filmu video.
Scenariusz zajęć dedykowanych uczniom z trudnościami w komunikacji w sytuacjach społecznych, w tym uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem warsztatu jest wsparcie ich w poznaniu właściwych form komunikacji, empatii oraz zrozumienia zachowań społecznych. Scenariusz służy nie tylko nauce konkretnych umiejętności, ale również budowaniu poczucia empatii i zrozumienia. Scenariusz może zostać wykorzystany podczas grupowych zajęć rewalidacyjnych oraz na zajęciach treningu umiejętności społecznych (TUS).
Zima to czas, gdy uczniowie mają wyjątkową okazję do odpoczynku i odzyskania energii. Ferii zimowych nie należy jednak spędzać wyłącznie na bezczynności. Zajęcia zaplanowane przed feriami są doskonałą okazją, by pokazać uczniom klas IV–VI szkoły podstawowej, jak aktywnie i kreatywnie wykorzystać ten wolny czas. Celem tych zajęć jest nie tylko zapewnienie dzieciom rozrywki, ale również rozwiniecie ich umiejętności planowania i organizacji własnego czasu, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju.
Dyscyplina wewnętrzna jest kluczowym elementem rozwoju młodych ludzi. Pomaga im w kształtowaniu silnej osobowości i zdolności do samokontroli. Dzięki samodyscyplinie młodzież uczy się odpowiedzialności i samodyscypliny, które są niezbędne w dorosłym życiu. Przeprowadzenie zajęć na ten temat dyscypliny wewnętrznej uczniom możliwość praktycznego nauczenia się zarządzania czasem i priorytetami. Proponowane zajęcia rozwijają też umiejętności społeczne, ucząc jak radzić sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.