Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Różnorodność to siła, która wzbogaca każdą społeczność, ale często może być źródłem wyzwań w relacjach rówieśniczych. Odmienność z powodu na przykład innego wyglądu, trudności szkolnych, pochodzenia, orientacji seksualnej niesie ze sobą niestety ryzyko doświadczenia wykluczenia rówieśniczego. Niniejszy scenariusz został stworzony, aby wspierać uczniów w odkrywaniu, rozumieniu i akceptacji odmienności zarówno swojej, jak i innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwijaniu postawy akceptacji dla różnorodności i odmienności wśród rówieśników.
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej często nie są świadomi swoich granic, co może prowadzić do naruszania granic innych osób podczas zabawy czy w trakcie przerw. Takie sytuacje mogą powodować liczne trudności w relacjach w grupie klasowej. Scenariusz zajęć, który proponujemy, jest skierowany właśnie do tej grupy wiekowej. Jego celem jest pomoc uczniom w rozpoznawaniu i dbaniu o własne granice fizyczne, a także w rozwijanie odwagi w ich ochronie, zwłaszcza dla tych dzieci, które mają z tym trudności. W czasie zajęć uczniowie będą mieli okazję wspólnie ustalić zasady dotyczące ochrony granic, co przyczyni się do budowania pozytywnych relacji rówieśniczych.
Adekwatne poczucie własnej wartości to ważny czynnik ochronny przed trudnościami emocjonalnymi. Dzieci, które znają swoje mocne strony i wierzą w swoje umiejętności, chętniej podejmują nowe wyzwania, budują silne relacje społeczne. Niskie poczucie własnej wartości niesie ze sobą ryzyko izolacji społecznej, rezygnacji z ważnych zadań, owocuje obniżonym nastrojem. Zadaniem scenariusza jest wsparcie już najmłodszych w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i rozwijaniu adekwatnego poczucia własnej wartości.
Dzień Postaci z Bajek to doskonała okazja, by uczniowie klas I-III odkryli wartości, jakie kryją się za postaciami ze znanych opowieści. Bohaterowie bajek przekazują ważne lekcje o odwadze, dobroci, ostrożności i lojalności. Zajęcia będą pełne inspirujących odkryć – dzieci nauczą się rozpoznawać pozytywne cechy bohaterów oraz przypisywać im wartości, które mogą wprowadzać w swoje życie. Dzięki temu uczniowie rozwiną umiejętność współpracy, słuchania i zrozumienia dla różnorodności, wzbogacając przy tym swoje doświadczenia o moc płynącą z bajkowych historii.
Współcześni uczniowie żyją w świecie przepełnionym bodźcami i informacjami. Wielu z nich skarży się na kłopoty z koncentracją uwagi i trudności z zapamiętywaniem informacji. Dla młodego układu nerwowego życie w szybkim tempie i w intensywnym kontakcie z stymulującą elektroniką to wielkie wyzwanie. Nic dziwnego, że wraz ze zmęczeniem pojawia się osłabienie funkcji poznawczych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w procesie wzmacniania funkcji poznawczych takich jak pamięć, waga, myślenie i spostrzeganie oraz psychoedukacja w obszarze dbania o własny układ nerwowy
Hejt w Internecie z roku na rok staje się coraz poważniejszym problemem, a młodzież spotyka się na co dzień. Warsztaty „Zrozumieć i przeciwdziałać hejtowi” mają pomóc uczniom klas VI-VIII zrozumieć to zjawisko, nauczyć ich odróżniania hejtu od konstruktywnej krytyki oraz pokazać, jak reagować na negatywne komentarze. Dzięki ćwiczeniom i dyskusjom, młodzież nie tylko zdobywa wiedzę, ale także rozwija empatię i refleksję nad swoim zachowaniem w sieci. To idealna okazja, by wzmocnić poczucie odpowiedzialności i przeciwdziałać hejtowi.
Asertywność w to umiejętność wyrażania własnych uczuć, potrzeb i opinii w sposób jasny i stanowczy, ale jednocześnie szanujący uczucia i prawa innych. To ważna kompetencja, której rozwój można wspierać już od najmłodszych lat. Ucząc dzieci w wieku przedszkolnym, jak komunikować się w sposób asertywny, bez agresji czy uległości, wspieramy ich rozwój emocjonalny i społeczny. Celem scenariusza jest wsparcie dzieci w rozwijaniu asertywności, wyrażania własnych emocji i potrzeb oraz dbania o własne granice.
Okres dorastania to czas, w którym separacja od dorosłych jest wyzwaniem rozwojowym. Naturalne jest, że nastolatek odwraca swoją uwagę od opiekunów i kieruje ją w stronę rówieśników. To oni stają się punktem odniesienia, powiernikami najskrytszych tajemnic, pocieszycielami i towarzyszami w momentach najszczęśliwszych i najtrudniejszych. Często zdarza się, że rówieśnicy pierwsi dowiadują się o trudnościach swoich przyjaciół, ich kryzysach i niepokojących objawach. Na długo przed dorosłymi wiedzą o myślach rezygnacyjnych lub samobójczych kolegów i niestety nie zawsze potrafią odpowiednio zareagować. Obciążeni tajemnicą, uwikłani w konflikt lojalności zwyczajnie nie są w stanie rozwikłać trudnego dylematu, czy zgłosić dorosłym problem czy nie. Dlatego psychoedukacja w tym zakresie jest tak ważnym obszarem pracy z młodzieżą. Podstawą zapobiegania zachowaniom destrukcyjnym i samobójczym jest wczesna interwencja i zapewnienie pomocy nastolatkom najszybciej, jak się da. Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w udzielaniu skutecznego wsparcia rówieśnikom i angażowaniu dorosłych w trudne dla nich sytuacje.
Dzieci i młodzież często przyjmują postawę, że „wszystko im się należy”, nie zdając sobie sprawy, jak to wpływa na ich relacje z rówieśnikami i nauczycielami. Takie zachowania mogą prowadzić do konfliktów, nieporozumień, a nawet poczucia osamotnienia. Aby pomóc uczniom zrozumieć konsekwencje takiej postawy oraz pokazać im lepsze alternatywy, warto przeprowadzić warsztat, który nie tylko zidentyfikuje i przeanalizuje roszczeniowe zachowania, ale także wskaże, jak wdzięczność, odpowiedzialność i empatia mogą pozytywnie wpłynąć na ich życie i relacje z innymi. Skorzystaj z przygotowanego scenariusza warsztatu, który pomoże uczniom spojrzeć na siebie i swoje zachowania z nowej perspektywy. Może to być krok milowy w kształtowaniu odpowiedzialnych i dojrzałych postaw.