Hejt to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w kontekście komunikacji w Internecie. Choć media społecznościowe i komunikatory umożliwiają nam szybki kontakt z innymi, niewielu zdaje sobie sprawę, jak łatwo słowa w sieci mogą ranić i wyrządzać krzywdę. Często zapominamy, że anonimowość, którą daje Internet sprawia, iż nie czujemy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi. Tymczasem negatywne komentarze mogą nieść poważne konsekwencje dla osób, które je odbierają. Niezwykle ważne jest, aby uczniowie umieli rozpoznawać hejt, nie tylko w kontekście własnych doświadczeń, ale także w odniesieniu do innych osób.
Uczestnicy
|
uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych
|
Cele ogólne
|
- uświadomienie uczniom wpływu hejtu na ich zdrowie psychiczne i emocjonalne
- rozwijanie empatii i odpowiedzialności w komunikacji internetowej
- wskazanie praktycznych sposobów reagowania na hejt i jego unikanie
|
Cele szczegółowe
|
- zdefiniowanie pojęcia hejtu i rozpoznanie jego form
- wskazanie skutków hejtu dla ofiary,
- rozpoznawanie różnic między konstruktywną krytyką a hejtem
- przedstawienie zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej komunikacji w sieci,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
|
Potrzebne materiały
|
- tablica lub flipchart,
- kreda lub markery,
- długopisy lub ołówki dla uczniów,
- komputer i ekran do wyświetlenia filmiku
- karta pracy nr 1. Jak wpływają na nas słowa?
- karta pracy nr 2. Kończenie historii
- karta pracy nr 3. Słowa, które budują, słowa, które niszczą...
- karta pracy nr 4. Karta refleksji po udziale w warsztatach profilaktycznych
|
Czas trwania
|
2 x 45 minut
|
Liczba uczestników
|
20-30 osób
|
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.