hejt w szkole

  Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Jak rozpoznać bullying i hejt? Scenariusz warsztatu psychoedukacyjnego dla nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych

Scenariusz warsztatu został przygotowany z myślą o nauczycielach, wychowawcach, psychologach i pedagogach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z przemocą rówieśniczą. Spotkanie ma charakter psychoedukacyjny i łączy teorię z praktyką poprzez dyskusje, ćwiczenia grupowe oraz analizę konkretnych przypadków. Uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat zjawiska bullyingu i hejtu, zarówno w środowisku szkolnym, jak i w przestrzeni wirtualnej. Scenariusz opiera się na aktywizujących metodach pracy, takich jak burza mózgów, case study i tworzenie map myśli. Celem zajęć jest nie tylko lepsze rozpoznawanie przejawów przemocy, lecz także wypracowanie skutecznych sposobów reagowania.

Uczestnicy Nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych
Cel ogólny Profilaktyka hejtu i bullyingu w szkole.
Cele szczegółowe
  • Rozwój umiejętności:
  • rozpoznawania zachowań mających charakter bullyingu wśród uczniów na różnych poziomach edukacji
  • rozpoznawania zjawiska hejtu w wirtualnym życiu społeczności szkolnej
  • adekwatnego reagowania na przejawy przemocy rówieśniczej w świecie realnym i wirtualnym
  • opracowywania planu interwencji w przypadkach hejtu i bullyingu w szkole
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Case study
  • Załącznik nr 2. O bullyingu słów kilka. Minipodręcznik dla szkolnych interwentów
  • Załącznik nr 3. Wskazówki dla uczestników
  • kartki do notatek i przybory do pisania
  • arkusze brystolu do pracy w grupach
  • dostęp do telefonów z internetem
  • tablica lub flipchart do zapisywania wspólnych wniosków
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Karta pracy nr 1. Jak wpływają na nas słowa

Pozornie niewinny hejt – skutki i odpowiedzialność. Scenariusz zajęć dla uczniów

Hejt to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w kontekście komunikacji w Internecie. Choć media społecznościowe i komunikatory umożliwiają nam szybki kontakt z innymi, niewielu zdaje sobie sprawę, jak łatwo słowa w sieci mogą ranić i wyrządzać krzywdę. Często zapominamy, że anonimowość, którą daje Internet sprawia, iż nie czujemy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi. Tymczasem negatywne komentarze mogą nieść poważne konsekwencje dla osób, które je odbierają. Niezwykle ważne jest, aby uczniowie umieli rozpoznawać hejt, nie tylko w kontekście własnych doświadczeń, ale także w odniesieniu do innych osób.

Uczestnicy uczniowie klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne
  • uświadomienie uczniom wpływu hejtu na ich zdrowie psychiczne i emocjonalne
  • rozwijanie empatii i odpowiedzialności w komunikacji internetowej
  • wskazanie praktycznych sposobów reagowania na hejt i jego unikanie
Cele szczegółowe
  • zdefiniowanie pojęcia hejtu i rozpoznanie jego form
  • wskazanie skutków hejtu dla ofiary,
  • rozpoznawanie różnic między konstruktywną krytyką a hejtem
  • przedstawienie zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej komunikacji w sieci,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart,
  • kreda lub markery,
  • długopisy lub ołówki dla uczniów,
  • komputer i ekran do wyświetlenia filmiku
  • karta pracy nr 1. Jak wpływają na nas słowa?
  • karta pracy nr 2. Kończenie historii
  • karta pracy nr 3. Słowa, które budują, słowa, które niszczą...
  • karta pracy nr 4. Karta refleksji po udziale w warsztatach profilaktycznych
Czas trwania 2 x 45 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Jak rozpoznać i skutecznie przeciwdziałać hejtowi – scenariusz warsztatów dla młodzieży

Sprawdź inne serwisy