Przeprowadzenie ankiety dotyczącej poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole pozwala na głębokie zrozumienie, jak uczniowie postrzegają swoje otoczenie edukacyjne. Ankieta może również pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów, które mogłyby zostać przeoczone w codziennym życiu szkolnym. Na przykład, jeśli wielu uczniów wskazuje, że czuje się niebezpiecznie w określonych miejscach w szkole, może to wskazywać na potrzebę wprowadzenia dodatkowych środków bezpieczeństwa lub interwencji w tych obszarach. Pobierz przykładowy kwestionariusz dotyczący poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
Kwestionariusz rozpoznawania trudności adaptacyjnych to praktyczne narzędzie wspierające pracę nauczycieli przedszkoli i klas pierwszych szkół podstawowych. Jego celem nie jest etykietowanie dzieci, ale systematyczne gromadzenie obserwacji w kluczowych obszarach funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, fizycznego i poznawczego. Dzięki niemu nauczyciel zyskuje możliwość całościowego spojrzenia na dziecko i ocenienia, które zachowania mieszczą się w normie rozwojowej, a które mogą wymagać dodatkowej uwagi i wsparcia.
Ankieta diagnostyczna to praktyczne narzędzie wspierające współpracę psychologa szkolnego z rodzicami. Jej celem jest poznanie opinii i oczekiwań dotyczących roli specjalisty, a także wskazanie obszarów, w których uczniowie najczęściej potrzebują pomocy. Dzięki temu możliwe staje się lepsze planowanie działań psychologicznych, dostosowanie form wsparcia do realnych potrzeb rodzin oraz budowanie zaufania i otwartej komunikacji między szkołą a rodzicami.
Szybki rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) wpływa na sposób, w jaki uczniowie uczą się, poszukują informacji i wykonują zadania szkolne. Aby szkoła mogła trafnie reagować na zmieniające się potrzeby edukacyjne, warto przyjrzeć się, w jakim stopniu i w jaki sposób młodzież korzysta z AI. Prezentowana ankieta może być wykorzystana w szkole jako element diagnozy uczniowskich doświadczeń z narzędziami AI. Jej celem jest zebranie informacji na temat częstotliwości korzystania z tych technologii, obszarów ich zastosowania (w tym do odrabiania prac domowych), świadomości zagrożeń oraz oczekiwań uczniów wobec szkoły w kontekście nowych wyzwań technologicznych. Ankieta jest anonimowa, a jej wyniki warto wykorzystać do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego, planowania działań edukacyjnych z zakresu higieny cyfrowej oraz refleksji nad organizacją procesu nauczania w dobie powszechnego dostępu do AI.
Ankieta dla rodziców przedszkolaków, której celem jest zebranie informacji zwrotnych na temat funkcjonowania przedszkola w minionym roku oraz oczekiwań wobec nowego roku szkolnego. Pomaga wychowawcom i dyrekcji ocenić mocne strony placówki, dostrzec obszary wymagające wsparcia oraz lepiej zaplanować działania wychowawczo-dydaktyczne. Formularz może być wykorzystany przez nauczycieli, specjalistów i dyrektora przedszkola jako narzędzie diagnostyczne oraz jako element budowania współpracy z rodzicami.
Szkoła to przestrzeń, w której proces dydaktyczny nie może istnieć w oderwaniu od troski o kondycję psychiczną uczniów. Jej tematyka obejmuje m.in. poziom stresu, poczucie bezpieczeństwa, relacje rówieśnicze, dostęp do wsparcia oraz preferowane formy pomocy psychologiczne. Dynamicznie zmieniające się realia życia społecznego, wzrost poziomu stresu, przeciążenie obowiązkami, niepewność emocjonalna i napięcia rówieśnicze – to wszystko sprawia, że uczniowie coraz częściej zmagają się z trudnościami, które bezpośrednio wpływają na ich dobrostan i efektywność uczenia się. W obliczu tych wyzwań psycholog szkolny staje przed zadaniem nie tylko reagowania na pojedyncze sytuacje kryzysowe, ale przede wszystkim świadomego planowania systemowej i profilaktycznej pracy. Aby działania te były trafne i adekwatne, konieczne jest oparcie ich na rzetelnej diagnozie. W załączeniu znajduje się autorskie narzędzie diagnostyczne – ankieta służąca do rozpoznania potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów klas 4–8 szkoły podstawowej. Do materiałów dołączono opracowanie ankiety, przykładowa interpretacja wyników oraz możliwe przyczyny odpowiedzi respondentów. Opracowane wskazówki dla badaczy pozwolą na realne przełożenie danych na praktykę szkolną. Opisane narzędzie umożliwia zebranie informacji dotyczących m.in. poziomu stresu, poczucia bezpieczeństwa, relacji rówieśniczych, dostępu do wsparcia oraz preferowanych form pomocy psychologicznej.
Uzależnienia to coraz częstszy problem wśród młodzieży, a ich wczesne rozpoznanie może zapobiec poważnym konsekwencjom. Ankieta „Co wiesz o uzależnieniach?” pozwala sprawdzić poziom wiedzy uczniów, zidentyfikować potencjalne zagrożenia w ich otoczeniu oraz dowiedzieć się, jakie czynniki skłaniają młodych ludzi do sięgania po używki czy nałogowe zachowania. Dzięki niej nauczyciele i specjaliści mogą lepiej dostosować działania profilaktyczne, a także zaoferować wsparcie tym, którzy go potrzebują. Przystępna forma i anonimowość sprawiają, że uczniowie mogą szczerze podzielić się swoimi obserwacjami i doświadczeniami, co czyni tę ankietę skutecznym narzędziem w budowaniu świadomej i bezpiecznej społeczności szkolnej.
Ocena jakości nauczania to istotny element nadzoru pedagogicznego, który pozwala dyrektorowi i nauczycielom na doskonalenie metod pracy i lepsze dostosowanie zajęć do potrzeb uczniów. Ankieta satysfakcji uczniów z lekcji to narzędzie, które pomaga w obiektywnej ewaluacji procesu dydaktycznego, atmosfery na lekcjach oraz stopnia zaangażowania uczniów.
Ankieta ma na celu ocenę skali hejtu w szkole oraz zrozumienie, jak uczniowie go doświadczają i jakie formy przyjmuje. Wyniki pozwolą dostosować działania profilaktyczne i interwencyjne, aby skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku. Pobierz ankietę, przeprowadź badanie wśród uczniów i wykorzystaj zebrane informacje do poprawy atmosfery w szkole. Możesz pobrać również przykładowy raport z badania. Raport ma charakter przykładowy – opracowano go na podstawie fikcyjnych wyników.
Zrozumienie potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologicznego pozwala na dostosowanie oferty pomocy, tak by była ona jak najbardziej efektywna i dostosowana do rzeczywistych potrzeb. Jest to szczególnie ważne w kontekście pracy nad przygotowaniem programu wychowawczo-profilaktycznego na nowy rok szkolny. Przeprowadzenie ankiety pozwala na wstępne zdiagnozowanie sytuacji w szkole, identyfikację problemów oraz potrzeb uczniów. Dzięki temu można skuteczniej kierować działaniami pomocowymi i prewencyjnymi. Pobierz kwestionariusz ankiety oceniającej samopoczucie i kondycję psychiczną uczniów.