Już samo hasło „nastolatek” wywołuje u dorosłych szereg różnorodnych skojarzeń – czasem pełne napięcia i poczucia bezsilności. Wielu rodziców skarży się na trudności komunikacyjne w relacjach ze swoimi dziećmi – zwłaszcza w okresie dojrzewania. Udział w warsztatach pomoże rodzicom zrozumieć własne dzieci i poprawić komunikację. Obecnie już opiekunowie piąto i szóstoklasistów widzą różnicę w jakości rozmów z nimi. Relacjonują kłopoty z utrzymaniem rozmowy, zatopienie w świecie multimediów, komunikatorów, zmiana języka nastolatka i ograniczenie komunikacji do wyrażeń „dobrze”, „normalnie”, „zaraz”, „potem”. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi u dorosłego i przepis na konflikt gotowy. A życie dodaje do tego jeszcze różne mało zrozumiałe dla rodzica zachowania dziecka – operowanie językiem obrazkowym, ciągłe szperanie w Internecie w poszukiwaniu memów, gifów i mało powiązanych ze sobą tematycznie filmików. Trudno zachować dystans i zobaczyć w tych zachowaniach potrzebę rozwijania własnej tożsamości, poszukiwania tego, co interesujące, przydatne w relacjach rówieśniczych. Warsztat ma na celu usprawnienie komunikacji rodziców z nastoletnimi dziećmi poprzez poprawę rozumienia funkcjonowania nastolatka oraz pracę nad formułowaniem komunikatów, które służą nawiązaniu relacji.
Uczniowie z Ukrainy w polskich klasach oraz w oddziałach przygotowawczych mierzą się różnymi problemami, mają różne przeżycia, które rzutują na ich funkcjonowanie w szkole. Nauczyciele i asystenci nauczycieli mówiący w języku ukraińskim dokładają wszelkich starań, żeby wesprzeć uczniów, jednak to rodzice mają największy wpływ na funkcjonowanie dzieci. Poniższe informacje mają na celu pomóc ukraińskim rodzicom zaopiekować się dziećmi, stanowią wskazówki, które pomogą im zrozumieć pewne zachowania dzieci i ich powód oraz zauważyć niepokojące objawy, które wymagają zwrócenia się po pomoc do specjalistów. Informacje te może przekazać na zebraniu z rodzicami asystent nauczyciela, jeżeli rodzice nie rozumieją języka polskiego. Materiał przygotowano w języku polskim oraz ukraińskim. Dołączono także ankietę, której wypełnienie ułatwi nauczycielom planowanie pracy.
Rodzice często określani są mianem pierwszych doradców edukacyjno-zawodowych dzieci. To oni wybierają dla nich szkołę podstawową, zapisują na zajęcia pozalekcyjne i wspierają w wyborze szkoły ponadpodstawowej. Zapraszam do wykorzystania scenariusza spotkania z rodzicami poświęconego zapoznaniu ich ze strukturą systemu edukacji w Polsce i ścieżek kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.
Pierwsze związki nastolatków są dużym wyzwaniem dla rodziców. Pojawia się lęk o to, by dziecko nie podjęło decyzji, które mogą na stałe zmienić jego życie. Bardzo trudno jest przyjąć, że dotychczas zależna od dorosłych dziewczynka lub chłopiec buduje własną przestrzeń, do której nie bardzo można wejść. Pojawia się nieznana dotąd czujność w poznawaniu potencjalnych lub realnych partnerów nastolatka, wyobrażenie o beztrosce, która wpędzi dziecko w kłopoty, obawa przed ,,nieuchronnym” zranieniem. Rodzice, którzy dotąd czuli kontrolę nad życiem swoich dzieci, nagle konfrontują się z jej brakiem. Rozmowy o relacjach nastolatka bywają dla nich krępujące, pełne napięcia. Do tego wszystkiego dodajmy burzę hormonów i labilność emocjonalną dorastającego podlotka i przepis na rodzinne konflikty mamy gotowy. Warsztat ma na celu pomóc rodzicom w rozumieniu potrzeb i zadań rozwojowych młodzieży oraz wsparcie rodziców w poszerzeniu kompetencji rodzicielskich.
Scenariusz może być wykorzystany na zebraniu z rodzicami lub na oddzielnym spotkaniu poświęconym ADHD. Warsztaty stwarzają okazję do nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami i mogą przyczynić się do pozyskania w rodzicach sojuszników współdziałających w procesie wychowania ich dzieci.
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej nie powinno ograniczać się do wspierania uczniów. Równie ważna może okazać się praca z rodzicami. Dlatego, jeżeli warunki na to pozwolą, warto zorganizować spotkanie doradcy z rodzicami. Proponowany scenariusz jest przeznaczony do pracy z rodzicami przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym.
Scenariusz z zakresu doradztwa zawodowego przeznaczony do realizacji z rodzicami uczniów szkoły podstawowej. Warsztaty mają na celu przygotowanie rodziców do rozmów ze swoim dziećmi na temat zasobów osobistych.
Wychowawcy oraz nauczyciele informatyki regularnie przeprowadzają lekcje na temat bezpieczeństwa w sieci, cyberprzemocy, kultury zachowania w Internecie. Jednak dużą rolę w tej dziedzinie odgrywają rodzice. To oni często przebywają z dziećmi i mogą obserwować w jaki sposób korzystają z Internetu, mogą zapobiec ewentualnym zagrożeniom. Dlatego warto porozmawiać z rodzicami o korzystaniu z Internetu, uprzedzić o zagrożeniach oraz dać narzędzia do ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami. W tym celu można przeprowadzić warsztaty pedagogizujące. Przed rozpoczęciem wywiadówki warto poinformować rodziców o zamiarze przeprowadzenia zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie i zapewnić, że są one dla chętnych.