Czwarta klasa to ogromny rozwojowy przełom – dziesięciolatek przechodzi ze świata zabawy w świat bardziej dorosły, w którym ciąży na nim coraz większa odpowiedzialność. Musi podołać wyzwaniom związanym z nową organizacją nauki, nowymi nauczycielami, różnorodnością wymagań. Zaczyna się dla wielu okres dojrzewania, a wraz z nim nowa jakość relacji rówieśniczych. Proces ten trwa długo. Z każdym rokiem dziecko nabywa nowe umiejętności, musi zmierzyć się z nowymi zadaniami. Wzrasta chęć bycia samodzielnym, bardziej sprawczym. Pojawia się naturalna potrzeba decydowania o sobie, posiadania własnej przestrzeni, która w coraz większej mierze nie będzie dostępna dla dorosłych. Przeciętny ósmoklasista ma już swoje zdanie na różne tematy, potrzebuje czasu dla siebie, nie lubi, kiedy dorośli kontrolują go nadmiernie. Wielu rodziców zadaje sobie pytania: jak dać dziecku samodzielność, by nie czuło się pozostawione samo sobie? wspierać czy kontrolować? na ile dziecko jest gotowe, by decydować o sobie? czy moje dziecko poradzi sobie w trudnej sytuacji beze mnie?
Wspieranie rodziców w procesie doradczym dotyczącym wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej ich dzieci to jedno z zadań doradcy zawodowego w szkole. Przedstawiamy scenariusz spotkania z rodzicami uczniów uczęszczających do klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Nawiązując do artykułu „Jaki powinien być udział rodziców w procesie doradztwa zawodowego”, prezentujemy scenariusz spotkania doradcy zawodowego z rodzicami uczniów szkoły podstawowej. Dowiedz się, jak wspierać swoje dziecko w wyborze ścieżki zawodowej.
Zdecydowana większość rodziców jest zainteresowana informacjami ze szkoły na temat zachowania i wyników w nauce swojego dziecka. To po stronie placówki leży inicjatywa, by wykazała chęć i otwartość do budowania przyjaznych relacji z rodzicami uczniów. Przedstawiamy warsztat dla rodziców na temat różnorodności klasy i planowych sposobów pracy z nią.
Rodzice nastoletnich uczniów coraz częściej zgłaszają się do wychowawców klas z prośbą o pomoc w odbudowaniu kontaktu z dorastającym dzieckiem. Warsztat pokazuje, jak za pomocą mediacji szkoła może ich wspierać w naprawieniu tej relacji. Dostarcza niezbędnych informacji na temat metody mediacji i zachęca do uczestnictwa w niej.
Scenariusz warsztatu dla rodziców starszych uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia pokazują rodzicom, jak wchodzić w lepsze relacje z dorastającymi dziećmi. Uczą, jak mądrze stawiać im wymagania i skutecznie komunikować się z nimi.
Scenariusz warsztatu dla rodziców młodszych uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia uczą, jak radzić sobie z odwiecznym problemem nieposłuszeństwa dzieci i jak nawiązywać z nimi relację opartą na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu.
Scenariusz warsztatów dla rodziców dotyczący granic rodzicielskiego wpływu i wolności nastolatków.
Scenariusz warsztatów dla rodziców o rozsądnym stawianiu granic nastolatkom, o skutkach ich braku i konsekwencjach granic zbyt sztywnych i rygorystycznych.