Czwarta klasa to ogromny rozwojowy przełom – dziesięciolatek przechodzi ze świata zabawy w świat bardziej dorosły, w którym ciąży na nim coraz większa odpowiedzialność. Musi podołać wyzwaniom związanym z nową organizacją nauki, nowymi nauczycielami, różnorodnością wymagań. Zaczyna się dla wielu okres dojrzewania, a wraz z nim nowa jakość relacji rówieśniczych. Proces ten trwa długo. Z każdym rokiem dziecko nabywa nowe umiejętności, musi zmierzyć się z nowymi zadaniami. Wzrasta chęć bycia samodzielnym, bardziej sprawczym. Pojawia się naturalna potrzeba decydowania o sobie, posiadania własnej przestrzeni, która w coraz większej mierze nie będzie dostępna dla dorosłych. Przeciętny ósmoklasista ma już swoje zdanie na różne tematy, potrzebuje czasu dla siebie, nie lubi, kiedy dorośli kontrolują go nadmiernie. Wielu rodziców zadaje sobie pytania: