Tworząc indywidualny program edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego należy pamiętać o doradztwie zawodowym. Jak wprowadzić młodego ucznia na ścieżkę odkrywania swoich zainteresowań i planowania przyszłości zawodowej? Jak zindywidualizować podejście, by zaspokoić jego unikalne potrzeby i wyzwania? W artykule wyjaśniamy, jak skutecznie uwzględnić doradztwo zawodowe w IPET.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Wydłużenie okresu nauki ucznia z niepełnosprawnością oznacza, że w kolejnym roku będzie on realizował zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania dla danej szkoły i klasy. Dotyczy to również uczniów szkoły specjalnej. Czy to oznacza, że uczeń z wydłużonym etapem edukacyjnym będzie ponownie będzie uczęszczał na zajęcia z doradztwa zawodowego?
Ogólnopolskie badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli przeprowadzone w 2023 pod kierownictwem dra Mateusza Paligi pokazało, że większość nauczycieli odczuwa swoje zaangażowanie w pracę, jako bardzo wysokie. To z kolei sprzyja wypaleniu zawodowemu. Wyniki badania wskazują, że wśród ogólnych objawów wypalenia zawodowego w tej grupie zawodowej dominuje wyczerpanie - aż 36,88 respondentów wskazało, że odczuwa je często. Dlaczego wypalenie zawodowe dotyka właśnie nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele mogą chronić zdrowie psychiczne? Czy da się efektywnie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
Jednym z zadań nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami jest wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Obowiązek ten dotyczy wszystkich – także nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Doradztwo zawodowe dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. O czym powinien pamiętać doradca zawodowy? Sprawdź, jakie są najważniejsze aspekty prowadzenia doradztwa dla uczniów z orzeczeniem.
Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego – nie trzeba więc opracowywać odrębnego programu. Podpowiadamy, jak powinna być organizowana preorientacja zawodowa w przedszkolu.
Wiosna to moment przełomowy dla ósmoklasistów. Przed nimi pierwsze dorosłe wyzwanie – wybór profilu klasy w liceum ogólnokształcącym lub branży, w której chcą się kształcić. Nie jest łatwo podejmować wiążące decyzje w wieku 14-15 lat. W artykule podpowiadamy, jak wspierać dziecko w wyborze szkoły.
Jedną z najważniejszych kompetencji współczesnego człowieka staje się zarządzanie zmianami, a więc licznymi tranzycjami, przez które przechodzić będziemy w różnych momentach swojego życia, często w nieoczekiwany sposób.
Rola doradcy zawodowego w szkole w kształtowaniu drogi edukacyjno-zawodowej uczniów postrzegana jest dwojako. Z jednej strony odczuwalne jest wzmocnienie pozycji doradcy, z drugiej strony dla wielu rodziców, uczniów jego rola jest niedookreślona. Zdarza się również, że sami doradcy bądź osoby realizujące działania z zakresu doradztwa zawodowego czują się niepewnie, brakuje im narzędzi, trudno im znaleźć miejsce w społeczności szkolnej. Sprawdzamy, na czym polega rola doradcy.
Przygotowany na początku roku szkolnego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych w szkole. Przygotowując go uwzględniliśmy potrzeby, możliwości i dotychczasowe doświadczenia, specyfikę środowiska, w tym aktualną sytuację na rynku pracy. Starannie zaplanowaliśmy i opisaliśmy wszystkie działania. Pamiętaliśmy, że WSDZ ma zapewnić ciągłość, spójność i systemowość wszystkich działań doradczych i wpisywać się w procesy dydaktyczno-wychowawcze zachodzące w szkole. Przystąpiliśmy do realizacji. Wiele udało nam się zrobić, ale wciąż w naszych głowach pojawiają się pytania: czy to, co robimy, robimy dobrze? Kto i jakiego wsparcia udzielił już uczniom? Co możemy zrobić, żeby nasze działania udoskonalić?