
Diagnoza w praktyce szkolnej to cykl trzech szkoleń online dotyczących znaczenia i przebiegu diagnozy dzieci i młodzieży. Każde z nich porządkuje wiedzę, rozwiewa wątpliwości i daje konkretne wskazówki do codziennej pracy nauczycieli i specjalistów. Webinary pozwalają nie tylko zrozumieć znaczenie diagnozy, ale też jej przebieg oraz emocjonalny wymiar rozmów z rodzicami. Po zakończeniu każdej części uczestnik ma możliwość pobrania imiennego certyfikatu potwierdzającego udział w szkoleniu.
- czym jest diagnoza w ujęciu edukacyjnym i dlaczego to nie tylko „sprawa poradni”,
- jakie są obszary diagnozy na poszczególnych etapach rozwoju dziecka – od przedszkola po szkołę średnią,
- jak rozpoznawać potrzeby emocjonalne, społeczne i edukacyjne uczniów w toku codziennej pracy,
- kiedy i w jaki sposób inicjować proces diagnostyczny w szkole.
Szkolenie porządkuje wiedzę i pozwala zrozumieć, że proces diagnozy często zaczyna się wcześniej, niż myślisz – w codziennych rozmowach, obserwacjach i decyzjach wychowawczych.
Szkolenie 2: Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy dzieci i młodzieży (dostępne od 8 lipca 2025 r.)
- czym różni się diagnoza psychologiczna od pedagogicznej, logopedycznej i psychiatrycznej,
- jak przebiega proces diagnozy w zależności od specjalisty i instytucji,
- jakie są możliwości i ograniczenia każdego typu diagnozy,
- jak zorganizować konsultację z rodzicami, by nie budzić lęku i niechęci.
To szkolenie pomoże Ci zrozumieć, kiedy dziecko potrzebuje diagnozy specjalistycznej i jak wspierać jego rodzinę na każdym etapie tego procesu.
Szkolenie 3: Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka? (dostępne od 15 lipca 2025 r.)
- jak zapraszać rodziców do rozmowy o diagnozie w sposób partnerski i bez oceniania,
- jak reagować na opór, lęk, zaprzeczanie lub złość ze strony rodziców,
- jak łączyć informacje o trudnościach z zasobami dziecka,
- jak przygotować i przekazać pisemną diagnozę w sposób przejrzysty i wspierający.
Szkolenie dostarcza praktycznych narzędzi komunikacyjnych, umożliwiających prowadzenie skutecznych konsultacji z rodzicami oraz wspólne planowanie działań wspierających rozwój dziecka.
Do każdego z trzech modułów szkoleniowych dołączone są materiały dodatkowe w formacie PDF, dostępne do pobrania.
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.