Jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna kwestionuje diagnozę postawioną przez szkolnych specjalistów, to należy wyjaśnić zaistniałe rozbieżności. W przypadku dalszych zastrzeżeń, po wyjaśnieniu specjalistów badających dziecko, dyrektor poradni może również poprosić o konsultację innych specjalistów z poradni, którzy rozwieją ewentualne rozbieżności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie definiują pojęcia „diagnozy przedmiotowej”, natomiast zobowiązują nauczycieli do obserwacji uczniów, rozpoznawania i zaspokajania ich potrzeb w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obowiązku indywidualizacji. Czy ten obowiązek, wskazany w przepisach i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest tożsamy z obowiązkiem przeprowadzania tzw. diagnoz przedmiotowych?
W artykule znajdziecie Państwo, praktyczne informacje dotyczące form pracy z uczniem zdolnym (przydatne do wdrożenia indywidualnego programu lub toku nauki), wskazówki dla wychowawcy do przygotowania opinii o uczniu oraz przykładowe zadania nauczyciela – opiekuna ucznia szczególnie uzdolnionego.
Problemy wychowawcze, trudności ucznia z przyswojeniem wiedzy czy zdobyciem umiejętności, to codzienność w naszych szkołach. Zazwyczaj dobry nauczyciel potrafi sobie z tymi zadaniami poradzić. Umiemy rozpoznawać i podejmować adekwatne działania wspierające wobec ucznia z trudnościami. Co jednak zrobić, gdy szkoła wyczerpie już wszystkie możliwości pomocy – dowiesz się z artykułu.
Instrukcja korzystania z narzędzia Diagnoza gotowości szkolnej zawiera zasady przyznawania punktów za wykonanie poszczególnych zadań, tabelę podsumowującą oraz interpretacją wyników.
Przeprowadzając diagnozę ucznia pod kątem zdolności, skorzystaj z przygotowanego arkusza diagnozy. Wykorzystując kwestionariusz nie pominiesz żadnej ważnej kwestii! Pobierz arkusz diagnozy pod kątem zdolności!
Obowiązkiem wychowawcy jest sporządzenie opinii o uczniu szczególnie uzdolnionym. Opinia ta zostanie przekazana przez rodziców do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie zostanie przeprowadzona pogłębiona diagnoza.
Wychowawca ma najczęstszy i bezpośredni kontakt z uczniem zdolnym. To na nim spoczywa odpowiedzialność za zorganizowanie odpowiedniego wsparcia. Skorzystaj ze wskazówek dla opiekuna ucznia zdolnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.