diagnoza szkolna

Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka? Praktyczne strategie na trudne rozmowy w szkole

Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka? Praktyczne strategie na trudne rozmowy w szkole

Przekazywanie rodzicom informacji o diagnozie lub trudnościach w funkcjonowaniu dziecka to jedno z najbardziej wymagających zadań w pracy psychologa, pedagoga czy nauczyciela. Nawet jeśli komunikat opiera się na rzetelnych obserwacjach i wsparty jest profesjonalną diagnozą, może wywołać silne emocje – od lęku i smutku, przez złość, aż po zaprzeczanie. Trudne reakcje rodziców nie powinny być traktowane jako przeszkoda, lecz jako naturalna reakcja obronna, która może stanowić punkt wyjścia do autentycznego dialogu i współpracy. W artykule przedstawiamy praktyczne strategie pomocne w komunikowaniu diagnozy dziecka, oparte na empatii, faktach i szacunku wobec różnorodnych emocji rodzicielskich.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:       Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka?  Do webinaru dołączono materiały specjalne:    
  • Funkcjonowanie dziecka w szkole – narzędzie obserwacyjne przed konsultacją 
  • Jak mówić o diagnozie, nie przekraczając granic kompetencji nauczyciela 
  • Trudna rozmowa z rodzicem – scenariusz konsultacji z elementami wsparcia 
  • Diagnoza w edukacji. Prezentacja 
  • Diagnoza w edukacji. Jak rozmawiać z rodzicami o diagnozie dziecka 
 Po obejrzeniu webinaru pobierzesz imienny certyfikat uczestnictwa!

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie emocjonalne reakcje rodziców mogą pojawić się podczas rozmowy o diagnozie dziecka – i jak je rozpoznać?
  • Jak mówić o diagnozie w sposób empatyczny, zrozumiały i nienaruszający granic?
  • Jak reagować, gdy rodzic zaprzecza, unika tematu lub kwestionuje diagnozę?
  • Jakie sformułowania i zachowania mogą nieświadomie wzmocnić opór rodzica – i jak ich unikać?
  • Jak przygotować spotkanie i zadbać o jego przebieg, aby zwiększyć szanse na współpracę?
  Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy dzieci i młodzieży

Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy dzieci i młodzieży

„Diagnoza w edukacji. Rodzaje i przebieg diagnozy w szkole” to drugi moduł szkolenia skierowanego do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, którzy chcą lepiej zrozumieć proces diagnozy edukacyjnej – od rozpoznania potrzeb ucznia po wybór odpowiedniego rodzaju diagnozy. Ekspertka Natalia Perek krok po kroku omawia, jakie typy diagnozy można przeprowadzać w środowisku szkolnym, jak dobrać metodę diagnostyczną do celu oraz jak planować działania wspierające ucznia na podstawie zebranych danych. Uczestnicy poznają zasady prowadzenia diagnoz, a także dowiadują się, jak unikać błędów interpretacyjnych i jak formułować wnioski z zachowaniem ostrożności oraz rzetelności.

  Co mówi o dziecku dobra diagnoza? Znaczenie i zakres diagnozy szkolnej

Co mówi o dziecku dobra diagnoza? Znaczenie i zakres diagnozy szkolnej

Diagnoza szkolna to złożony, wieloetapowy proces, który zaczyna się już w przedszkolu i trwa przez całą edukację ucznia. Jej głównym celem jest zrozumienie, jak funkcjonuje dziecko – w sferze emocjonalnej, społecznej, poznawczej i fizycznej. Dzięki diagnozie można odpowiednio wcześnie zauważyć mocne strony, wykryć trudności, zaplanować wsparcie i dostosować metody pracy do indywidualnych potrzeb ucznia.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:    Diagnoza w edukacji. Znaczenie i zakres procesu diagnostycznego    Do webinaru dołączono materiały specjalne:  
  • Sygnały pogorszenia kondycji psychicznej ucznia – lista obserwacyjna dla nauczyciela 
  • Konsultacja z rodzicami o stanie emocjonalnym ucznia. Przewodnik dobrych praktyk 
  • Mapa mocnych stron dziecka – karta dla rodzica przed konsultacją 
  • Przykładowe wiadomości do rodziców – zaproszenia na konsultacje i rozmowy 
  • Broszura. Znaczenie i zakres procesu diagnozowania uczniów 

Z artykułu dowiesz się m.in:

  • Jak wygląda proces diagnozy szkolnej i kto za niego odpowiada na poszczególnych etapach edukacji?
  • Czym różni się diagnoza gotowości szkolnej od codziennej obserwacji ucznia przez nauczyciela?
  • W jaki sposób szkoła może rozpoznać pierwsze objawy trudności emocjonalnych, poznawczych lub rozwojowych u dziecka?
  • Jakie działania może podjąć szkoła po zebraniu informacji o funkcjonowaniu ucznia – i dlaczego diagnoza nie kończy się na opinii z poradni?
Sprawdź inne serwisy