Każdy nauczyciel ma obowiązek indywidualizowania pracy z uczniem odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Formalnie, w świetle przepisów prawa oświatowego nie ma obowiązku ujmowania dostosowań w formie dokumenty. W większości szkół taki dokument jednak powstaje. Dzięki temu różnicowanie zespołu klasowego oraz dostosowanie metod i form pracy do potrzeb poszczególnych uczniów jest usystematyzowane i przejrzyste. Opracowanie takiego dokumentu może być wymagane w ramach wewnętrznych uregulowań. Jeżeli w opinii dyrektora jest to pomocne lub użyteczne, nauczyciele powinni opracować arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych. Pobierz przykładowy arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
W celu zapewnienia wszystkim uczniom równych szans edukacyjnych, niezbędne jest indywidualne rozpoznanie ich potrzeb. Jedną z ważnych metod w poznawaniu uczniów jest obserwacja pedagogiczna. Poniżej przedstawiamy przykładowy arkusz obserwacji ucznia, który można modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb. Warto podkreślić, że każdorazowe wypełnianie arkusza będzie dokonywane indywidualnie, w oparciu o obserwacje danego ucznia.
Przykładowy wzór opinii o uczniu wydawanej na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dokument można dostosować do indywidualnych potrzeb i sytuacji konkretnego ucznia. Należy pamiętać, że jest to jedynie szablon – w praktyce opinia powinna być zindywidualizowana i zawierać informacje charakterystyczne dla danego przypadku.
Do dziennika innych zajęć wpisuje się obowiązkowo program zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi. Pobierz przykładowy program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, który może posłużyć jako wskazówka do opracowania indywidualnego programu dla ucznia z trudnościami edukacyjnymi. Program ten został opracowany z myślą o uczniach, którzy zmagają się z dysleksją, zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz trudnościami w koncentracji. Zawiera szczegółowe cele terapeutyczne, metody pracy, harmonogram zajęć oraz sposoby monitorowania postępów. Dokument służy wyłącznie jako wzór i powinien być dostosowany do określonych celów zajęć oraz indywidualnych potrzeb i ucznia, dla którego organizowane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który musi przedstawić w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Pobierz przykładowy plan nadzoru pedagogicznego dyrektora publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na rok szkolny 2024/2025.
Zakres zadań realizowanych przez terapeutę pedagogicznego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Opracowując sprawozdanie z pracy terapeuty pedagogicznego warto odwołać odwoływać się do wymienionych w rozporządzeniu zadań, wskazując jak były realizowane. Pobierz przykładowe sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego. Udostępniony wzór stanowi przykładowy szablon sprawozdania. Terapeuta pedagogiczny, tak jak każdy specjalista pracujący z uczniami, powinien przed sformułowaniem oceny stopnia realizacji celów i ustaleniu wniosków do dalszej pracy, przeprowadzić ewaluację prowadzonych zajęć.
Celem spotkania zespołu nauczycieli i specjalistów jest przede wszystkim omówienie wyników wieloaspektowej oceny funkcjonowania ucznia oraz dostosowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). Ponadto, zespół ocenia efektywność dotychczasowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej uczniowi. Poniżej przedstawiamy przykładowy formularz karty ustaleń zespołu, który można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego, obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy. Taki obowiązek może wynikać z zasad wewnętrznych danej szkoły. W praktyce w większości szkół jest to jeden z podstawowych dokumentów tworzonych przez pedagoga specjalnego. Zadania pedagoga specjalnego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warto wykorzystać ten wykaz jako punkt wyjścia do planowania zdań pedagoga specjalnego na rok szkolny. W załączeniu znajdziesz przykładowy plan pracy pedagoga specjalnego na rok szkolny 2024/2025.
W przypadku gdy poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku, w szczególności w związku ze zmianą terenu działania poradni lub zmianą miejsca zamieszkania dziecka, dyrektor poradni, na wniosek rodziców dziecka, niezwłocznie przekazuje poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, właściwej do udzielania pomocy dziecku, indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających. Pobierz wzór wniosku o przekazanie dokumentacji do innej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przeprowadzenie diagnozy procesów integracji sensorycznej ma na celu wykrycie problemów w przetwarzaniu bodźców w zakresie SI i podjęcie decyzji o ewentualnym rozpoczęciu terapii Integracji Sensorycznej. Ocena poziomu rozwoju psychoruchowego i procesów integracji sensorycznej stanowi ważne źródło informacji dla nauczycieli oraz rodziców dziecka. Pobierz przykładową ocenę poziomu rozwoju psychoruchowego i procesów integracji sensorycznej zawierającej zalecenia dla nauczycieli i rodziców.