Uczennica w ciąży może korzystać z różnych form pomocy organizowanych w szkole. Dyrektor i wychowawca nie powinni ograniczać jej dostępu do korzystania z praw przewidzianych w przepisach. Pobierz procedurę postępowania w przypadku ciąży uczennicy. Możesz wybrać procedurę dotyczącą uczennicy pełnoletniej lub procedurę dotyczącą uczennicy niepełnoletniej.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku o wydanie opinii w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na pedagoga szkolnego obowiązku opracowywania na każdy rok szkolny planu pracy. Taki obowiązek może wynikać z zasad wewnętrznych danej szkoły. Zadania pedagoga szklonego określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz przykładowy plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023/2024.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu opinii zespołu oraz zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. Pobierz wzór uchwały w sprawie przedłużenia okresu nauki.
Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu i szkole należy m.in. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pedagog specjalny może występować do dyrektora z propozycjami ulepszeń czy nowych rozwiązań. Przepisy nie wskazują, jak często i w jakiej formie należy przedstawiać ww. rekomendacje. Pobierz przykładowe zestawienie rekomendacji pedagoga specjalnego.
Pobierz praktyczny wykaz dokumentów, które należy gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Wykaz podzielono na obszary działań kierowanych do dziecka i jego rodziców.
Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem. Pobierz przykładowy plan wsparcia.
Pobierz edytowalny załącznik nr 14 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – opinia o braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.