Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu opinii zespołu oraz zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. Pobierz wzór uchwały w sprawie przedłużenia okresu nauki.
Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu i szkole należy m.in. współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w przepisach o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pedagog specjalny może występować do dyrektora z propozycjami ulepszeń czy nowych rozwiązań. Przepisy nie wskazują, jak często i w jakiej formie należy przedstawiać ww. rekomendacje. Pobierz przykładowe zestawienie rekomendacji pedagoga specjalnego.
Pobierz praktyczny wykaz dokumentów, które należy gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Wykaz podzielono na obszary działań kierowanych do dziecka i jego rodziców.
Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem. Pobierz przykładowy plan wsparcia.
Pobierz edytowalny załącznik nr 14 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – opinia o braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Pobierz edytowalny załącznik nr 13 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Pobierz edytowalny załącznik nr 12 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Pobierz edytowalny załącznik nr 11 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania