Pobierz edytowalny załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Pobierz edytowalny załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Od roku szkolnego 2022/2023 roczne indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz nauczanie indywidualne mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia nadal są prowadzone indywidualnie, ale bez bezpośredniego kontaktu ucznia i nauczyciela w miejscu zamieszkania ucznia. Zdalne nauczanie indywidualne organizuje się na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. Pobierz wzór wniosku o zdalne nauczanie indywidualne.
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest kluczowym warunkiem do oceny efektywności. Nauczycielom, którzy są zobowiązani do przygotowania sprawozdania z podejmowanych działań przekazujemy przykład podsumowania. Uwzględniano w nim m.in. wsparcie zapewniane w związku z przybyciem do Polski uczniów z Ukrainy, którzy wciąż są zapisywani do polskich szkół.
Każdy nauczyciel ma obowiązek indywidualizowania pracy z uczniem odpowiednio do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Formalnie, w świetle przepisów prawa oświatowego nie ma obowiązku ujmowania dostosowań w formie dokumenty. W większości szkół taki dokument jednak powstaje. Dzięki temu różnicowanie zespołu klasowego oraz dostosowanie metod i form pracy do potrzeb poszczególnych uczniów jest usystematyzowane i przejrzyste. Opracowanie takiego dokumentu może być wymagane w ramach wewnętrznych uregulowań. Jeżeli w opinii dyrektora jest to pomocne lub użyteczne, nauczyciele powinni opracować arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych. Pobierz przykładowy arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
Roczne sprawozdanie z pracy psychologa i pedagoga szkolnego powinno uwzględniać wszystkie aspekty pracy w danym roku szkolnym, w tym także analizę działań podejmowanych w formie zdalnej. Pobierz przykładowy wzór sprawozdania z pracy psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku gdy z wniosków dotyczących działań związanych z udzielaniem dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkola wynika, że następuje poprawa funkcjonowania dziecka, dyrektor za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka. Pobierz wzór wniosku o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka w przedszkolu.
Zadaniem wszystkich nauczycieli i specjalistów jest współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jedną z najważniejszych form współpracy jest sporządzenie opinii o funkcjonowaniu dziecka, analiza funkcjonowania dziecka uwzględniająca efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór opinii o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu na potrzeby diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rozmowa z rodzicem ucznia z podejrzeniem mutyzm wybiórczego ma na celu zrozumienie procesu uspołeczniania dziecka, tego jak radziło sobie na różnych etapach, czy aktualne funkcjonowanie jest wynikiem wcześniejszych zachowań, czy zmiana zaszła nagle, niespodziewanie. Pomoże również w późniejszym wsparciu dziecka, nazywaniu jego emocji, łączeniu ich z wydarzeniami.