
Uczeń przybywający z zagranicy może być kwalifikowany do odpowiedniej klasy uwzględnieniem wieku lub opinii rodzica wyrażonej w formie ustnej lub pisemnej. Decyzję w sprawie sposobu przyjęcia ucznia podejmuje jednak zawsze dyrektor szkoły. Co w sytuacji, gdy uczeń przyjęty do danej klasy nie radzi sobie z realizacją podstawy programowej? Czy w takim przypadku można cofnąć go do klasy programowo niższej?

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia to jeden z podstawowych obowiązków nauczyciela. W przypadku ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej pojawia się pytanie, czy nauczyciel musi opracować takie dostosowania w formie pisemnej. W artykule przedstawiono aktualne regulacje prawne oraz obowiązki nauczyciela w tym zakresie.
Epilepsja to przewlekła choroba układu nerwowego, która może znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia w szkole. Napady padaczkowe, skutki uboczne leczenia oraz towarzyszące im trudności poznawcze sprawiają, że nauczyciele muszą dostosowywać organizację nauczania, metody pracy oraz środki dydaktyczne. Właściwe podejście pozwala nie tylko na zapewnienie bezpieczeństwa ucznia, lecz także na wyrównanie jego szans edukacyjnych. Dowiedz się, o czym pamiętać podczas opracowywania dostosowań edukacyjnych uczniów z epilepsją.

Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Niepowodzenia edukacyjne uczniów nie wynikają wyłącznie z braku motywacji czy słabych wyników w nauce. To złożone zjawisko, na które wpływa wiele czynników – od indywidualnych możliwości dziecka, przez sytuację rodzinną, po organizację pracy szkoły. W artykule przedstawiono praktyczne wskazówki, jak rozpoznać przyczyny trudności ucznia, uporządkować zebrane informacje i zaplanować skuteczne wsparcie. Do artykułu dołączono również proste karty obserwacji ucznia, które pomogą zrozumieć sytuację ucznia i podjąć działania, które realnie poprawią jego funkcjonowanie w szkole.

Szkoła to miejsce pełne bodźców – zwłaszcza dźwiękowych. Głośne przerwy, pogłos w salach, hałas na boisku – wszystko to może być trudne do zniesienia dla uczniów o szczególnie wrażliwym zmyśle słuchu. W trosce o ich komfort, redukcję hałasu i skuteczną ochronę słuchu, coraz częściej sięga się po słuchawki wyciszające. Dla wielu uczniów to nie gadżet, lecz realne wsparcie umożliwiające naukę i funkcjonowanie w szkolnej rzeczywistości. Dowiesz się, czym są słuchawki wyciszające i dlaczego warto zaproponować je uczniom z nadwrażliwością na dźwięki.

Uczeń z niepełnosprawnością, który nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, może zostać objęty zindywidualizowaną ścieżką kształcenia. Warunkiem jest spełnienie przesłanek określonych w rozporządzeniu oraz pozytywna ocena poradni psychologiczno-pedagogicznej.

U niektórych dzieci w wieku przedszkolnym obserwuje się wyraźne opóźnienia lub ograniczenia w komunikacji werbalnej, które wymagają odpowiedniej interwencji. W takich przypadkach ważne jest, aby nauczyciele i specjaliści w przedszkolu odpowiednio zareagowali, diagnozując potrzeby dziecka i zaplanowali odpowiednią pomoc. Należy zadecydować, czy dziecko wymaga pomocy logopedycznej, czy też skierowania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. W artykule wyjaśniamy, kiedy należy podjąć działania, oraz jak wygląda proces pomocy i diagnostyki w takich przypadkach.

Rozwijający się mózg dziecka jest niezwykle wrażliwy na wszelkie wpływy. Zarówno biologiczne, jak i środowiskowe. Deficyty w zakresie rozwoju ośrodkowego układu nerwowego mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia. Czasami sprawiają, że uczeń staje się bezradny i sfrustrowany. Ani on, ani jego otoczenie, nie rozumie ograniczeń, które mu towarzyszą. Bez odpowiedniej diagnozy i rozpoznania nieprawidłowości oraz wskazówek do pracy trudno poradzić sobie z nawarstwiającymi się problemami. Dowiedz się, jak pracować z uczniami z OUN i jak wspierać ich w na co dzień.

Współczesna szkoła stawia przed uczniami wiele wyzwań. Presja wyników, intensywny program nauczania oraz nadmiar bodźców cyfrowych mogą prowadzić do stresu, zmęczenia i obniżonej motywacji do nauki. Jako psycholog szkolny, zajmujący się również prozdrowotną praktyką kontaktu z naturą, wiem, jak ważne jest wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. W tym kontekście coraz częściej mówi się o kąpielach leśnych i ich korzystnym wpływie na rozwój młodych ludzi. Wpisuje się to także w podejście systemowe określone w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które podkreśla znaczenie wspierania dobrostanu dzieci poprzez działania profilaktyczne i środowiskowe. Jednym z narzędzi, które warto rozważyć w procesie edukacji, są kąpiele leśne – praktyka inspirowana japońskim shinrin-yoku, polegająca na świadomym obcowaniu z naturą.