Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.
Nauczyciele języków obcych spotykają wielu uczniów zdolnych, stykają się z różnymi zdolnościami, obserwują rozwój różnorodnych talentów. Rozpoznanie zdolności oraz dostosowanie do nich programu edukacji językowej stanowi jednak nie lada wyzwanie. Tymczasem opracowanie kompleksowego modelu rozwoju uzdolnień językowych wiąże się z wieloma korzyściami zarówno dla uczniów, grupy rówieśniczej, w której funkcjonują, jak również szkoły. Co istotne, nauczyciel języka obcego nie musi nie wspierać uczniów zdolnych w osamotnieniu. Należy bowiem pamiętać, że współpraca z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz rodzicami przynosi jeszcze lepsze rezultaty.
Przepisy dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazują na obowiązek oceniania efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Przepis dotyczy jednak tylko nauczycieli udzielających pomocy w konkretnych, wskazanych z rozporządzeniu formach. Czy to oznacza, że nauczyciele nie muszą oceniać efektywności bieżącej pracy z uczniem, dla którego nie organizuje się dodatkowych form pomocy? Sprawdź, na kim spoczywa obowiązek oceniania efektywności pomocy udzielanej uczniom w czasie bieżącej pracy.
Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.
Czy u dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne można zdiagnozować zagrożenie niedostosowaniem społecznym? Jak wiadomo, zagrożenie to często dotyczy dzieci i młodzieży, u których stwierdzono mutyzm wybiórczy, który jak najbardziej może dotyczyć przedszkolaków. Tymczasem poradnie odmawiają wydania orzeczenia wskazującego na zagrożenie niedostosowaniem społecznym przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej. Czy słusznie?
Rozpoznania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej dokonuje lekarz psychiatra współpracujący z psychologiem. Diagnozy dokonuje się na podstawie wywiadu z opiekunami, rozmów z dzieckiem, badań psychologicznych oraz o dziecku sporządzonej w szkole. Z uwagi na to, że dziecko z ADHD napotyka na wiele trudności w szkole, specjaliści z poradni często udzielają wskazówek dla nauczycieli. Poznaj najczęstsze i najbardziej skuteczne wskazówki do pracy z dzieckiem z ADHD i dowiedz się, jak pomóc uczniowi w szkolnej codzienności.
Pojawienie się w szkole ucznia, któremu mogą zdarzać się napady padaczki, wywołuje u nauczycieli strach. To zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, że uczeń cierpiący na takie zaburzenia potrzebuje wsparcia. Sprawdź, jakie działania powinna podjąć szkoła w odniesieniu do uczniów chorujących na padaczkę. Dowiedz się, jak dostosować pomoc do przebiegu padaczki, aby poprawiać jakość życia ucznia.
Dla uczniów z cukrzycą zwykle organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Jeżeli jednak nie dolega im nic więcej, nie ma podstaw do objęcia ich kształceniem specjalnym. Mimo to rodzice często składają wnioski o przydzielanie dziecku nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Dodatkowo zatrudniona osoba miałaby w szczególności wspierać dziecko w kontrolowaniu poziomu cukru oraz podawaniu insuliny. Sprawdź, czy w przedszkolu i szkole powinien zostać zatrudniony nauczyciel wspomagający dla ucznia chorego na cukrzycę. Dowiedz się, czy obowiązki tego nauczyciela obejmują podawanie dziecku insuliny.
Do przedszkoli coraz częściej trafiają dzieci, które nie mówią w języku polskim. Zadaniem nauczycieli jest objęcie ich takim wsparciem, aby umożliwić szybką adaptację i naukę języka. W przypadku przedszkolaków nie ma jednak tak wielu możliwości, jak w odniesieniu do uczniów ze szkoły. Przede wszystkim, nie są organizowane dodatkowe zajęcia z języka polskiego dla cudzoziemców. Obowiązek sfinansowania godzin dodatkowych zajęć dotyczy wyłącznie uczniów. Sprawdź, z jakiej pomocy w przedszkolu mogą skorzystać niemówiące po polsku dzieci z zagranicy.
Percepcję wzrokową należy ćwiczyć z dzieckiem jak najwcześniej, aby zapobiec późniejszym trudnościom w nauce czytania. Im wcześniej rozpoczniemy ćwiczenia usprawniające percepcję, tym lepiej. Dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę. Wato więc, aby zabawy w "pokaż taki sam" i ćwiczenia percepcji przybierały formę zabawy. Ta forma u dzieci w wieku przedszkolnym przynosi największe efekty.