Pojawienie się w szkole ucznia, któremu mogą zdarzać się napady padaczki, wywołuje u nauczycieli strach. To zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, że uczeń cierpiący na takie zaburzenia potrzebuje wsparcia. Sprawdź, jakie działania powinna podjąć szkoła w odniesieniu do uczniów chorujących na padaczkę. Dowiedz się, jak dostosować pomoc do przebiegu padaczki, aby poprawiać jakość życia ucznia.
Dla uczniów z cukrzycą zwykle organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Jeżeli jednak nie dolega im nic więcej, nie ma podstaw do objęcia ich kształceniem specjalnym. Mimo to rodzice często składają wnioski o przydzielanie dziecku nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Dodatkowo zatrudniona osoba miałaby w szczególności wspierać dziecko w kontrolowaniu poziomu cukru oraz podawaniu insuliny. Sprawdź, czy w przedszkolu i szkole powinien zostać zatrudniony nauczyciel wspomagający dla ucznia chorego na cukrzycę. Dowiedz się, czy obowiązki tego nauczyciela obejmują podawanie dziecku insuliny.
Do przedszkoli coraz częściej trafiają dzieci, które nie mówią w języku polskim. Zadaniem nauczycieli jest objęcie ich takim wsparciem, aby umożliwić szybką adaptację i naukę języka. W przypadku przedszkolaków nie ma jednak tak wielu możliwości, jak w odniesieniu do uczniów ze szkoły. Przede wszystkim, nie są organizowane dodatkowe zajęcia z języka polskiego dla cudzoziemców. Obowiązek sfinansowania godzin dodatkowych zajęć dotyczy wyłącznie uczniów. Sprawdź, z jakiej pomocy w przedszkolu mogą skorzystać niemówiące po polsku dzieci z zagranicy.
Percepcję wzrokową należy ćwiczyć z dzieckiem jak najwcześniej, aby zapobiec późniejszym trudnościom w nauce czytania. Im wcześniej rozpoczniemy ćwiczenia usprawniające percepcję, tym lepiej. Dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę. Wato więc, aby zabawy w "pokaż taki sam" i ćwiczenia percepcji przybierały formę zabawy. Ta forma u dzieci w wieku przedszkolnym przynosi największe efekty.
Najlepszym, co można zrobić dla przeciwdziałania trudnościom dyslektycznym uczniów, jest umuzykalnianie dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki słuchaniu muzyki dziecko nabiera umiejętności, które pomogą mu w zapamiętywaniu, odtwarzaniu z pamięci, a nawet formułowaniu myśli. Ćwiczenia uwzględniające muzykę ułatwią analizę i syntezę, która odgrywa ogromną rolę w procesie nabywania umiejętności wypowiadania się i skupienia się nad tym, o czym chce się powiedzieć. Sprawdź, jakie ćwiczenia warto wykonywać z dziećmi z podejrzeniem zaburzenia dysleksji. Proponowane zabawy można wykonywać w przedszkolu i domu. Do większości z nich nie są potrzebne dodatkowe wytyczne z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pamiętaj, że do ćwiczenia percepcji słuchowej nie trzeba wykorzystywać wyłącznie specjalistycznych pomocy dydaktycznych.
Padaczka często powoduje obawy nauczycieli. Obawy mają również rodzice. Są one związane z uczęszczaniem dziecka do szkoły i tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji.
Czy dzieci chorujące na padaczkę potrzebują pomocy i indywidualnej organizacji zajęć? Czy ich przestrzeń edukacyjna powinna zawierać jakieś szczególne elementy? Artykuł wskazuje przykładowe działania wspierające dla osób z padaczką na terenie szkoły. Znajdziesz w nim również wskazówki dotyczące zapewnienia opieki i sposobów organizacji zajęć i przestrzeni edukacyjnej.
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia oznacza, że z jakiegoś powodu wymaga on dostosowania organizacji i procesu nauczania do swoich potrzeb. Czy taka indywidualizacja może mieć wpływ na zasady oceniania ucznia? Sprawdź, czy zindywidualizowana ścieżka kształcenia a ocena niedostateczna pozostają ze sobą w związku.
Przedszkole ma obowiązek zapewnienia dziecku wsparcia odpowiednio do zaleceń zawartych w opinii. Zdarza się jednak, że nie zatrudnia się w nim odpowiednich specjalistów, a wyposażenie nie uwzględnia specjalistycznego sprzętu, np. do realizacji zaleceń dotyczących stymulacji sensorycznej. Czy w takim przypadku trzeba zatrudnić dodatkowych nauczycieli posiadających przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej? A co, jeżeli opinię dostarczono tuż przed wakacjami?
Najważniejszym zadaniem dla nauczycieli jest pamiętanie, że uzdolnienia uczniowskie mogą obejmować różne dziedziny ich aktywności, a każda grupa tych uzdolnień jest ważna i należy jej poświęcić wysiłek, planując wsparcie zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych.