
Cechą charakterystyczną dzieci i uczniów uzdolnionych jest wczesne, spontaniczne pojawianie się pewnych predyspozycji i wysokiego poziomu sprawności w określonym obszarze aktywności. Ważna jest w tym zakresie rola nauczyciela w rozpoznaniu zdolności dziecka i odpowiednim stymulowaniu jego rozwoju. W artykule wyjaśniamy, po czym poznać ucznia uzdolnionego i które obszary obserwować ze szczególną uwagą.

Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest niezbędne, aby dyrektor mógł organizować kształcenie specjalne. Dzieci, które potrzymały orzeczenia na okres wychowania przedszkolnego muszą mieć nowe orzeczenie na I etap edukacyjny. Jeżeli rodzice złożą wniosek o wydanie tego orzeczenia zbyt późno, od 1 września dziecko w szkole nie będzie objęte kształceniem specjalnym.

W przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma 30 dni na przeprowadzenie WOPFU i opracowanie IPET. Nie ma natomiast analogicznych przepisów wskazujących, ile czasu dyrektor szkoły ma na zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jakie terminy należy stosować?

Proces opanowywania sprawności językowych i komunikacyjnych charakteryzuje się swoją złożonością, wielowymiarowością i długotrwałością. Jego uwarunkowania mają zarówno naturę biologiczną, jak i społeczną. Każdy człowiek jest zdolny do posługiwania się językiem. Dzięki jego znajomości ludzie mają możliwość porozumiewania się między sobą. Różne trudności związane z realizacją systemu językowego mogą powodować zaburzenia artykulacji czy też inaczej wady wymowy. Takie zaburzenie mowy, w którym poszczególne głoski lub ich połączenia realizowane są nieprawidłowo (wadliwie) określa się ogólnie mianem dyslalii. Dowiedz się, czym jest dyslalia, jak rozpoznać jej objawy i gdzie szukać jej przyczyn. Sprawdź, jakie kroki powinien podjąć nauczyciel i rodzic, gdy zauważy u dziecka problemy w artykulacji?

Wielu rodziców słysząc o potrzebie przeprowadzenia diagnozy neurologopedycznej dziecka mylnie identyfikuje ją z wizytą u lekarza neurologa. Z kolei inni na podobną wskazówkę uspokajają – dziecko uczestniczy przecież w terapii logopedycznej. Neurologopedia to nie to samo, co logopedia, choć w obu przypadkach przedmiotem zainteresowania są nieprawidłowości oraz zaburzeniami mowy i komunikacji. Kim jest neurologopeda i jak można nim zostać? Dowiedz się na czym polega praca neurologopedy, czym jest terapia neurologopedyczna i kto powinien ją odbyć.

Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.

Nauczyciele języków obcych spotykają wielu uczniów zdolnych, stykają się z różnymi zdolnościami, obserwują rozwój różnorodnych talentów. Rozpoznanie zdolności oraz dostosowanie do nich programu edukacji językowej stanowi jednak nie lada wyzwanie. Tymczasem opracowanie kompleksowego modelu rozwoju uzdolnień językowych wiąże się z wieloma korzyściami zarówno dla uczniów, grupy rówieśniczej, w której funkcjonują, jak również szkoły. Co istotne, nauczyciel języka obcego nie musi nie wspierać uczniów zdolnych w osamotnieniu. Należy bowiem pamiętać, że współpraca z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz rodzicami przynosi jeszcze lepsze rezultaty.

Przepisy dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazują na obowiązek oceniania efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Przepis dotyczy jednak tylko nauczycieli udzielających pomocy w konkretnych, wskazanych z rozporządzeniu formach. Czy to oznacza, że nauczyciele nie muszą oceniać efektywności bieżącej pracy z uczniem, dla którego nie organizuje się dodatkowych form pomocy? Sprawdź, na kim spoczywa obowiązek oceniania efektywności pomocy udzielanej uczniom w czasie bieżącej pracy.

Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.

Czy u dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne można zdiagnozować zagrożenie niedostosowaniem społecznym? Jak wiadomo, zagrożenie to często dotyczy dzieci i młodzieży, u których stwierdzono mutyzm wybiórczy, który jak najbardziej może dotyczyć przedszkolaków. Tymczasem poradnie odmawiają wydania orzeczenia wskazującego na zagrożenie niedostosowaniem społecznym przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej. Czy słusznie?