Autor: Dorota Dudzińska
Dodano: 10 listopada 2022
Sposób postrzegania wychowania dwujęzycznego dziecka zmieniał się na przestrzeni czasu. Obecnie powszechne i poparte badaniami jest twierdzenie, że wychowanie dziecka w środowisku dwóch języków przynosi przede wszystkim korzyści. Daje możliwość lepszego startu w życiu zawodowym, pozwala na równorzędne zanurzenie się w dwie kultury (nie tylko kultury języka), poszerza możliwości intelektualne człowieka. Nie obywa się jednak bez problemów. Wciąż można spotkać się z mylną tezą, że dwujęzyczne wychowanie dzieci powoduje opóźnienie rozwoju mowy. W artykule wyjaśniamy, czym jest dwujęzyczność dzieci, czy wpływa na rozwój mowy dziecka oraz na co szczególną uwagę powinien zwrócić logopeda pracujący z dzieckiem bilingwalnym.
W obrębie opisywanego tu zagadnienia używa się licznych pojęć. Złożona terminologia wynika między innymi z prób precyzyjnego wyszczególnienia każdej z możliwych sytuacji, odnoszących się do wychowania i nauki języków. Dwujęzyczność, inaczej bilingwizm, to w najprostszym rozumieniu umiejętność posługiwania się dwoma językami. Wielojęzyczność to z kolei umiejętność posługiwania się więcej niż dwoma językami [1]. Poziom posługiwania się tą umiejętnością może wahać się od minimum kompetencji komunikacyjnej po pełną kompetencję językową w zakresie mówienia, czytania i pisania [2]. Ze względu na czas nabycia umiejętności posługiwania się językami wyróżnia się:
- dwujęzyczność symultaniczną (równoczesną) – gdy dwa języki są przyswajane jako równorzędnie od urodzenia (ojczyste), lub jeden z nich jest wprowadzany krótko po urodzeniu;
- dwujęzyczność sekwencyjną (sukcesywną) – gdy drugi język zostaje wprowadzony pewien czas po nabyciu biegłości w porozumiewaniu się za pomocą pierwszego języka [3].
W niektórych krajach powszechna jest znajomość dwóch języków. Taką sytuację określa się bilingwizmem społecznym [4].
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest dwujęzyczność i jak temat dwujęzyczności jest postrzegany w kontekście czasu opanowania języka?
- Na czym polega różnica między przyswajaniem a nauką kolejnych języków?
- Jak odróżnić dwujęzyczność od znajomości języków obcych?
- Jak przebiega rozwój mowy dziecka dwujęzycznego?
- Czy dwujęzyczność powoduje opóźnienie rozwoju mowy?
- Jakie są cele terapii logopedycznej dziecka dwujęzycznego?
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 10 listopada 2022
Autor: Dorota Dudzińska
Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.