Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także przestrzeń, w której uczniowie mierzą się z różnymi wyzwaniami – emocjonalnymi, społecznymi i edukacyjnymi. Wsparciem w trudnych sytuacjach służy psycholog szkolny, który pomaga dzieciom i młodzieży lepiej radzić sobie z problemami, budować relacje oraz rozwijać umiejętności potrzebne do harmonijnego funkcjonowania. Jego rola nie ogranicza się jedynie do interwencji w kryzysowych momentach. Obejmuje również działania profilaktyczne, współpracę z nauczycielami i rodzicami oraz dbanie o dobrostan całej społeczności szkolnej. Z jakimi trudnościami uczniowie najczęściej trafiają pod opiekę psychologa? Jakie formy wsparcia oferuje w szkole i gdzie leżą granice jego kompetencji? Na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.
Psycholog szkolny pełni ważną rolę w budowaniu bezpiecznego i wspierającego środowiska dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Jednak wciąż bywa postrzegany jedynie jako osoba interweniująca w sytuacjach kryzysowych. Jak sprawić, by jego obecność stała się naturalną częścią życia szkoły? Jakie działania edukacyjne mogą pomóc w przełamywaniu stereotypów i zwiększaniu świadomości o roli psychologa? W artykule znajdziesz konkretne sposoby na promowanie psychologa szkolnego jako wsparcia w codziennym funkcjonowaniu placówki. Sprawdź, jak budować współpracę z nauczycielami i rodzicami, organizować warsztaty i inicjatywy zwiększające otwartość uczniów na pomoc psychologiczną oraz jak integrować psychologa z życiem szkolnej społeczności.
Prowadzenie dokumentacji przez psychologa szkolnego to zadanie, które wymaga nie tylko rzetelności, ale także doskonałej znajomości przepisów prawa oświatowego i ochrony danych osobowych. Sprawdź, jakie dokumenty musi prowadzić psycholog zatrudniony w szkole i jak robić to zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Jak uniknąć najczęstszych błędów w dokumentacji, które mogą wpłynąć na pracę i bezpieczeństwo danych uczniów? Jakie znaczenie mają notatki własne i jak sporządzać notatki służbowe? Jak prowadzić dokumentację, aby nie dopuścić do wyjawienia tajemnicy zawodowej? W artykule zamieszczamy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Skorzystaj z praktycznych wskazówek oraz przykładów zapisów, które ułatwią wykonywanie codziennych obowiązków.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.
Plan pracy psychologa szkolnego powinien obejmować działania związane z zakresem realizacji wynikającym ze statutu i określonym w zakresie czynności. Szczegółowe działania do uwzględnienia w planie pracy mogą wynikać np. z planu pracy szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego i innych działań szkoły w danym roku szkolnym. Dowiedz się, jak przygotować się do tworzenia rocznego planu pracy psychologa szkolnego i jakie elementy w nim uwzględnić.
Od 2022 r. w polskich szkołach obowiązkowo zatrudnia się psychologów szkolnych. Już od września 2024 r. ich liczba będzie większa niż w poprzednich latach, ponieważ przestają obowiązywać przejściowe przepisy określające minimalną liczbę specjalistów. Stanowisko nauczyciela psychologa nadal jest stosunkowo młode w polskiej szkole i niekiedy wciąż pojawiają się wątpliwości, czym w zasadzie powinien się on zajmować. Kim jest psycholog szkolny i czym się zajmuje? Na co powinien przygotować się absolwent psychologii, który po raz pierwszy w życiu podejmie pracę w szkole? Poznaj najważniejsze wskazówki dla początkującego psychologa szkolnego.
Zgodnie z rozporządzeniem MEiN z 22 lipca 2022 r., psychologowie przedszkolni i szkolni mogą realizować zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w ramach obowiązkowego wymiaru godzin. Poza zajęciami WWR, do zadań psychologa w należą m.in. diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, przeprowadzanie badań przesiewowych oraz wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, społecznych i edukacyjnych. Sprawdź szczegóły.
Posiadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego nie daje gwarancji zatrudnienia przez mianowanie. Należy bowiem pamiętać, że zatrudnienie przez mianowanie jest możliwe tylko w przypadku zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć. Dotyczy to również nauczycieli specjalistów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach - prawo oświatowe nie przewiduje w tym zakresie żadnych wyjątków. Sprawdź szczegóły.
Każdy psycholog zatrudniony w szkole czy przedszkolu ma obowiązek prowadzenia dziennika. Zakres danych wpisywanych do dziennika psychologa szkolnego określają przepisu rozporządzenia, podobnie jak pozostałe kwestie, takie jak np. zasady kontrolowania dokumentacji przez dyrektora. W artykule wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem dziennika psychologa. Podajemy również przykłady wpisów do dziennika prowadzonego przez psychologa.
W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, szkoły i placówki sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów prawa oraz przebiegiem procesu wychowawczego i dydaktycznego. Takiej kontroli podlegają nie tylko nauczyciele poszczególnych przedmiotów, ale również specjaliści, w tym psycholog szkolny. Dowiedz się, czego może dotyczyć kontrola pracy psychologa szkolnego.