Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole specjalnej mają osoby posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Warto jednak pamiętać, że wymóg ten nie dotyczy każdego, w tym w szczególności psychologa. Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel psycholog, aby móc pracować w szkole specjalnej. Czy w szkołach specjalnych można zatrudnia nauczycieli bez kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej?
Od 28 sierpnia 2025 r. będą obowiązywały zmienione przepisy dotyczące kwalifikacji wymaganych od psychologa szkolnego. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, która upraszcza dotychczasowe wymagania i dostosowuje je do obowiązujących standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Długo wyczekiwany projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów (druk sejmowy 1344) trafił do Sejmu. Nowe przepisy mają wprowadzić jednolite zasady wykonywania zawodu psychologa i powołać samorząd zawodowy psychologów. Projekt zakłada istotne zmiany w zatrudnianiu psychologów w szkołach i ich ścieżce awansu. Celem regulacji jest także wzmocnienie systemowej ochrony zdrowia psychicznego, w tym dzieci i młodzieży objętych pomocą psychologiczną w szkołach. Jakie konsekwencje dla oświaty mogą nieść planowane zmiany?
Zamknięcie drzwi gabinetu w ostatni dzień roku szkolnego przynosi psychologom i pedagogom nie tyle ulgę, co osobliwe poczucie pustki. Brakuje stukotu plecaków, nieśmiałych pytań zza drzwi i emocji unoszących się w powietrzu po trudnych rozmowach. Choć wakacje i urlop formalnie służą wypoczynkowi, dla wielu specjalistów są również okresem refleksji i wewnętrznego bilansu. Jak naprawdę wygląda ten czas w pracy psychologa szkolnego? A jak mógłby wyglądać, by wspierać profesjonalny rozwój i regenerację? Co oznacza „przerwa od pomagania” w praktyce?
Praca psychologa szkolnego jest niezwykle ważna dla wsparcia rozwoju dzieci i młodzieży oraz dla wspierania środowiska szkolnego. Sprawozdanie z tej pracy powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące diagnozy, interwencji oraz działań profilaktycznych podejmowanych na rzecz uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. W artykule zamieszczamy wskazówki pomocne w sporządzeniu sprawozdania.
Psycholog szkolny, aby skutecznie realizować swoje zadania, nie działa w pojedynkę. Istotne jest zbudowanie spójnego, zaangażowanego zespołu specjalistów oraz efektywna współpraca z instytucjami zewnętrznymi – takimi jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP), czy ośrodki pomocy społecznej (OPS). Jak zrobić to dobrze? W artykule wyjaśniamy aspekty prawne i podajemy praktyczne wskazówki do współpracy psychologa szkolnego z innymi podmiotami.
Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także przestrzeń, w której uczniowie mierzą się z różnymi wyzwaniami – emocjonalnymi, społecznymi i edukacyjnymi. Wsparciem w trudnych sytuacjach służy psycholog szkolny, który pomaga dzieciom i młodzieży lepiej radzić sobie z problemami, budować relacje oraz rozwijać umiejętności potrzebne do harmonijnego funkcjonowania. Jego rola nie ogranicza się jedynie do interwencji w kryzysowych momentach. Obejmuje również działania profilaktyczne, współpracę z nauczycielami i rodzicami oraz dbanie o dobrostan całej społeczności szkolnej. Z jakimi trudnościami uczniowie najczęściej trafiają pod opiekę psychologa? Jakie formy wsparcia oferuje w szkole i gdzie leżą granice jego kompetencji? Na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.
Psycholog szkolny pełni ważną rolę w budowaniu bezpiecznego i wspierającego środowiska dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Jednak wciąż bywa postrzegany jedynie jako osoba interweniująca w sytuacjach kryzysowych. Jak sprawić, by jego obecność stała się naturalną częścią życia szkoły? Jakie działania edukacyjne mogą pomóc w przełamywaniu stereotypów i zwiększaniu świadomości o roli psychologa? W artykule znajdziesz konkretne sposoby na promowanie psychologa szkolnego jako wsparcia w codziennym funkcjonowaniu placówki. Sprawdź, jak budować współpracę z nauczycielami i rodzicami, organizować warsztaty i inicjatywy zwiększające otwartość uczniów na pomoc psychologiczną oraz jak integrować psychologa z życiem szkolnej społeczności.
Prowadzenie dokumentacji przez psychologa szkolnego to zadanie, które wymaga nie tylko rzetelności, ale także doskonałej znajomości przepisów prawa oświatowego i ochrony danych osobowych. Sprawdź, jakie dokumenty musi prowadzić psycholog zatrudniony w szkole i jak robić to zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Jak uniknąć najczęstszych błędów w dokumentacji, które mogą wpłynąć na pracę i bezpieczeństwo danych uczniów? Jakie znaczenie mają notatki własne i jak sporządzać notatki służbowe? Jak prowadzić dokumentację, aby nie dopuścić do wyjawienia tajemnicy zawodowej? W artykule zamieszczamy odpowiedzi na te oraz inne pytania. Skorzystaj z praktycznych wskazówek oraz przykładów zapisów, które ułatwią wykonywanie codziennych obowiązków.
Dyrektor przedszkola lub szkoły może zobowiązać każdego nauczyciela do przygotowania sprawozdania z pracy w kończącym się półroczu. Przepisy nie zawierają wytycznych dotyczących formy i zawartości takiego sprawozdania. Co więcej – na ten temat najczęściej milczą również regulacje wewnętrzne obowiązujące w szkołach. Wobec tego, jak opisać pracę i działania podejmowane na rzecz uczniów? Sprawdź, jakie informacje może uwzględniać podsumowanie pracy psychologa i pedagoga szkolnego po pierwszym półroczu.